شناسه خبر:57656
1401/4/23 08:28:11
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم در همدان:

جلوگیری از افراط و تندروی‌ها و کرامت بخشیدن به زنان را اسلام رقم زد

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم با تأکید بر اینکه اسلام آمد تا حجابی را که از قبل وجود داشت اصلاح و تأیید کند، گفت: جلوگیری از افراط و تندروی‌ها و کرامت بخشیدن به زنان کار مهم اسلام بود؛ زمانی که تنها زنان اشراف اجازه استفاده از حجاب را داشتند، اسلام بر این اصل تأکید کرد که حجاب یک موهبت الهی و برای همه بانوان است.

روز سه‌شنبه همایش بزرگ بانوان تمدن‌ساز در همدان با حضور مردم برگزار شد.

حجت‌الاسلام علی‌اصغر گرجی در این مراسم با اشاره به واقعه مسجد گوهرشاد و کشتار بی‌رحمانه مردم به جرم داشتن زیست عفیفانه، عنوان کرد: رضاخان میرپنج، آن قزاق قلدر، نمی‌دانست حجاب و عفت آمیخته با عقل و فطرت انسان است.

وی ادامه داد: رضاخان که گوش به فرمان اربابان خود بود و مانند یک عروسک خیمه‌شب‌بازی دستورات آن‌ها را اجرا می‌کرد، غافل بود از اینکه حجاب و پوشیدگی ریشه در عقل انسان دارد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم با اشاره به وضعیت پوشش بانوان در ایران باستان و کشورهای غربی در سده‌های اخیر، تصریح کرد: بنا بر گزارش غربی‌ها و حتی بدخواهان انقلاب و اسلام در ایران باستان، زن‌ها اجازه خارج شدن از خانه را نداشتند، در برابر نامحرم ظاهر نمی‌شدند، یا در کجاوه در جامعه حضور پیدا می‌کردند و حتی بعد از ازدواج، حق دیدار با پدر و برادر خود را هم نداشتند!

حجت‌الاسلام گرجی افزود: در قانون تلمود یهود که از قوانین محترم در بین یهودیان است نیز نقل شده که اگر زنی صدای خودش را طوری بلند می‌کرد که همسایه‌ها صدای او را بشنوند، همسرش بدون طلاق و پرداخت مهریه، او را از خانه بیرون می‌کرد.

وی ادامه داد: گزارش‌های فراوانی نیز از حجاب بانوان در کشورهای اروپایی در دهه‌های قبل وجود دارد تا جایی که در زمان شکسپیر، زن‌ها اجازه بازی کردن نمایش روی سِن را نداشتند و از مردها برای نقش زن استفاده می‌کردند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم با طرح این سؤال که چه شد اروپا امروز از آن وضعیت به برهنگی رسیده است؟ توضیح داد: ویل دورانت، تاریخ‌نویس آمریکایی این مطلب را ثبت کرده که در قرن بیستم که اروپا درحال صنعتی شدن بود، مالکان صنایع برای آنکه از مردان به‌عنوان کارگرانی گران و سرکش راحت شوند، از بانوان به‌عنوان کارگرانی ارزان و بدون سرکشی استفاده کردند.

حجت‌الاسلام گرجی ادامه داد: صاحبان صنایع روزبه‌روز لباس‌های بانوان شاغل را کوتاه‌تر و تنگ‌تر کرده و با استفاده از رسانه و سینما توانستند فرهنگ برهنگی را به بانوان تحمیل و از آن‌ها سوء استفاده کنند.

وی با بیان اینکه اگر به موزه‌های اروپا سر بزنیم محال است در آثار متعلق به قبل از قرن 16 نقاشی و آثاری از خانم‌های بدون حجاب ببینیم، ابراز کرد: پس از قرن 16 و به‌ویژه در قرن 20 ساخت مجسمه و طراحی نقاشی برهنه در اروپا آغاز و باعث شد قبح این کار شکسته شود و زن‌ها مجبور به پوشیدن لباس‌های تنگ و کوتاه شدند.

وی با تأکید بر اینکه اسلام آمد تا حجابی را که از قبل وجود داشت اصلاح و تأیید کند، اذعان کرد: جلوگیری از افراط و تندروی‌ها و کرامت بخشیدن به زنان کار مهم اسلام بود؛ اسلام فاصله طبقاتی را برداشت و زمانی که تنها زنان اشراف اجازه استفاده از حجاب را داشتند، بر این اصل تأکید کرد که حجاب یک موهبت الهی و برای همه بانوان با هر جایگاهی در جامعه است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم افزود: این هنر اسلام بود که برای بانوان امنیت ایجاد کرد؛ حضور در جامعه، ایجاد نشاط در خانواده و صیانت از کیان آن را ارزش‌گذاری کرد و احترام به بانوان را به‌عنوان یک فرهنگ در جامعه ترویج داد.

حجت‌الاسلام گرجی با تأکید بر اینکه استفاده از چادر و حفظ حجاب توسط بانوان بسیار ارزشمند است، گفت: شهدایی مثل شهید برونسی و علمایی مثل آیت‌الله بهاءالدینی از حجاب بانوان حرف می‌زنند و حاضرند برای آن جان بدهند، بنابراین ارزش پوشش و مستوری شما قابل بیان نیست.

وی در بخش دوم سخنان خود با اشاره به اینکه دشمن از موشک‌های نظامی، توانمندی علمی نخبگان و توان رسانه‌ای کشور هراس دارد و هرروز دست به تحریم می‌زند، متذکر شد: بااین‌حال از هیچ چیزی به اندازه چادر بانوان واهمه ندارد. حجاب بانوان دشمن را به وحشت انداخته و برای مقابله با ترس خود هرچه در توان دارد، به‌کار گرفته‌ تا حجاب را از سر خواهران و زنان جامعه ما بردارد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم خطاب به مسئولان نیز ابراز کرد: مردم، مسئولان را کارگزار حکومت عدل الهی می‌دانند، اما این به آن معنا نیست که از مسئولان انتظار و مطالبه‌ای نداشته باشند؛ مخاطب این حرف در وهله نخست، خودم هستم.

حجت‌الاسلام گرجی یادآوری کرد: تجمعاتی که در سراسر کشور با حضور پُرشور بانوان شکل گرفت، حجت را بر مسئولان تمام کرد؛ بنابراین لازم است تا در کنار رسیدگی به مشکلات اقتصادی، تکریم مردم و رفع مشکلات، نخستین خاکریز این انقلاب و نظام که حجاب و عفاف است، توسط مسئولان با تمام توان حفظ شود.

وی با مخاطب قرار دادن دشمنان و برخی افراد خودفروخته در خارج از کشور، گفت: ملت ما همان عقیده‌ای را دارد که حاج‌قاسم سلیمانی داشت، اینکه «ما ملت امام حسینیم»، یعنی ما همانند سیدالشهدا (ع) سر می‌دهیم، اما اجازه نمی‌دهیم معجر از سر زنان و خواهران ما بردارند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم اضافه کرد: مگر مردان ما مرده باشند که اجازه دهند از سر زنان چادر و روسری کشیده شود.

وی در پایان سخنان خود اعلام کرد: همه ما با حضرت حجت (عج) عهد می‌بندیم که تا جان در بر بدن داریم و قلب‌های ما می‌تپد، دست از یاری نظام، انقلاب و نایب شما بر نخواهیم برداشت، اگر از کشته‌های ما کوه بسازند و از سرهای ما قلعه، هیچگاه فرزندان این آب و خاک در تاریخ نخواهند خواند که ما امام خود را تنها گذاشتیم.

شناسه خبر 57656