شناسه خبر:57666
1401/4/23 08:40:04

سپهرغرب، گروه خبر: دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان گفت: امسال 256 هزار و 156 قلم دارو در استان کشف شده که در مقایسه با 701 هزار و 905 قلم سال گذشته 63 درصد کاهش دارد.

علی خداویسی روز چهارشنبه در جلسه کارگروه مقابله با قاچاق محصولات سلامت محور استان کردستان در سنندج اظهار کرد: در زمینه کشفیات لوازم آرایشی و بهداشتی هم 94 هزار و 935 قلم کشفیات داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته 53 درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی بر ضرورت راه‌اندازی سریع قرارگاه استانی مقابله با قاچاق محصولات سلامت محور تأکید کرد و افزود: ستاد مبارزه با قاچاق در چند سال اخیر به این نتیجه رسیده که اقدامات سنتی پاسخگو نیست و دلیل آن ازدیاد جمعیت و واحدهای عرضه است.

وی یادآور شد: چیزی که قانون مبارزه با قاچاق به صراحت اعلام کرده در بحث و واردات باید با تشریفات قانونی وارد شده باشد.

این مسئول تأکید کرد: ناگزیر هستیم به سمت سامانه‌هایی برویم که دستگاه‌ها تعریف کرده اند که اینها هم بازدارندگی کامل را ندارد و دلیل آن مشکل داشتن این سامانه‌ها است.

خداویسی یادآور شد: دستگاه‌های اجرایی برای سامانه ارزش خاصی قائل نشده و تا زمانی که این سامانه‌ها جایگاه واقعی خود را پیدا نکنند، مشکلات قاچاق همچنان به قوت خود باقی است.

وی با بیان اینکه تنها راه حل مقابله با این مشکلات این است که سامانه‌ها با جدیت و به سرعت کنترل شود، ادامه داد: دارو مانند دیگر اقلام قاچاق نیست و حساسیت خاصی دارد و باید کنترل و نظارت بر این بخش جدی‌تر از گذشته شود.

وی با بیان اینکه دارو مانند دیگر اقلام قاچاق نیست و حساسیت خاصی دارد تأکید کرد: باید کنترل و نظارت بر این بخش جدی‌تر از گذشته شود که شرکت‌های پخش دارو نقش پررنگی در این زمینه دارند و این نقش زمانی بیشتر به چشم می‌آید که برخی انحرافات آن‌ها دیده نشود و نظارت کافی نباشد.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان با اشاره به اینکه تعداد داروخانه‌هایی که دارو قاچاق می‌کنند بسیار کم است، افزود: در صدد هستیم تا شرکت‌های پخش در یک مجموعه جمع شوند تا نظارت بر آن‌ها تسهیل شود.

خداویسی فرهنگ‌سازی را مهم‌ترین رکن مقابله با قاچاق دانست و اضافه کرد: این مهم باید در آموزش و آموزش و پرورش و مدارس مورد توجه قرار گیرد.

  اصلاح قیمت دارو برای کمک به تولیدکننده ضروری است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز گفت: دولت باید قیمت دارو را اصلاح کند تا برای تولیدکننده نیز صرفه اقتصادی داشته باشد و دارو به اندازه کافی تولید کند.

عطاالله حیدری اظهار کرد: قیمت‌گذاری دارو باید براساس منطق بوده تا برای تولید کننده نیز صرفه اقتصادی داشته باشد و دارو به اندازه کافی در بازار عرضه شود.

وی با بیان اینکه ما با پخش‌کننده دارو به طور مستقیم سرو کار نداریم، افزود: قیمت دارو نسبت به گذشته خیلی بالا رفته و سرمایه تولیدکننده نیز کفاف تأمین داروی مورد نیاز را نمی‌دهد، بنابراین باید برای آن فکری کرد.

وی بر لزوم کمک به تأمین نقدینگی برای شرکت‌های پخش دارو تأکید کرد و یادآور شد: در این صورت عرضه دارو به‌صورت رسمی تقویت شده و از توزیع دارو در بازارهای غیررسمی پیشگیری خواهد شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان خواستار عرضه داروی گیاهی صرفاً در داروخانه‌ها شد و ادامه داد: پیشتر قاچاق داروهای پیشگیری از بارداری به‌وفور وجود داشت اما اکنون با نسخه پزشک عرضه می‌شود و این معضل کنترل شد.

حیدری یکی دیگر از مشکلات را بارداری‌های ناخواسته و سقط جین غیرقانونی عنوان کرد و گفت: باید چاره ای برای این معظل اندیشید و عرضه غیررسمی دارو انجام غیرقانونی سقط جنین متوقف شود.

وی یادآور شد: از حیث محصولات سلامت محور با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی توانستیم سال گذشته را با حالت قابل قبولی سپری کنیم.

وی از تلاش برای تأمین داروهای سلامت محور مورد نیاز مردم خبر داد و افزود: در حوزه دارو با اقدامات دولت نقدینگی خوبی به این حوزه تزریق و مشکلات تعیین قیمت و پرداخت‌های معوق رفع می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به کمبود 300 قلم دارو و انواع سرم و آنتی بیوتیک در کشور ادامه داد: از خطرات این کمبود ایجاد مقاومت میکروبی است و وقتی یک دوره درمان تکمیل نشده و در نیمه راه از داروی دیگری استفاه شود میزان مقاومت دارویی پایین می‌آید و در کنار آن قاچاق و بازارهای غیررسمی شکل می‌گیرد که بر این مشکل دامن می‌زند.

حیدری اضافه کرد: در سه ماهه نخست سال جاری، در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی، 644 مورد بازدید مشترک انجام و روزانه 179 قلم کالای قاچاق به ارزش 197 میلیون ریال کشف و ضبط شد.

موی افزود: کشف 43 هزار و 606 کالای حوزه مواد غذایی و آشامیدنی، 86 مورد بازرسی از باشگاه‌ها و 215 مورد از عطاری‌ها و کشف 55 قلم قاچاق به ارزش 200 میلیون ریال در 85 مورد بازرسی ازجمله اقدامات دانشگاه علوم پزشکی در سه ماهه اول امسال بوده است.

شناسه خبر 57666