شناسه خبر:58250
1401/5/6 09:30:52

سپهرغرب، گروه ریحانه‌آفرینش: تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) گفت: هیچ دین، مکتب و آئینی، مانند اسلام برای زن چنین جایگاه والایی تعریف ننموده است و اسلام مترقی‌ترین دیدگاه به زن را در میان ادیان دارا است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر، با اشاره به لزوم دوری از برخوردهای احساسی با مسائل امروز بانوان اظهار کرد: اگر امروز در مسائل حوزه بانوان برخوردهای احساسی صورت پذیرد، مطمئناً ضرر خواهیم کرد و نمی‌توانیم در مسیر اصلاح جامعه قدم برداریم.

وی افزود: امروز اگر ما به‌دنبال رفع معضلات و تنش‌ها در حوزه مسائل اجتماعی بانوان به ویژه در خصوص مسئله حجاب هستیم، بانوان ما باید، در وهله نخست جایگاه رفیع زن در اسلام را بشناسند و بعد با مقایسه جایگاه زن مسلمان با شخصیت و جایگاه زن در جوامع غربی، قدر گوهر وجودی خود را بدانند.

این استاد حوزه گفت: هیچ دین، مکتب و آئینی، مانند اسلام برای زن چنین جایگاه والایی تعریف ننموده است و اسلام مترقی ترین دیدگاه به زن را در میان ادیان دارا است.

قاضی‌عسکر با اشاره به جایگاه زن در قرآن کریم ابراز کرد: در اسلام نگاه به زن و مرد هیچگاه ناظر به جنسیت نبوده و در هیچ یک از آیات قرآن کریم مسئله برتری مرد بر زن مطرح نشده و از جهت خلقت نیز خداوند زن و مرد را از یک سرشت خلق کرده و تفاوتی در نظام خلقت به جهت پیدایش این دو وجود ندارد.

وی با اشاره به آیه 32 سوره نساء تصریح کرد: حق مالکیت زن از اموری است که در فرهنگ اسلام و قرآن بر آن تأکید شده که زن اگر دارای درآمد است، مالک آن بوده و مرد نمی تواند او را مجبور کند تا از درآمدش در زندگی هزینه نماید.

وی حق حیات و زندگی را از دیگر حقوق زنان در اسلام برشمرده و تصریح کرد: اسلام این حق را در مقابل تفکر جاهلیت که دختران خود را زنده به گور می‌کردند، مطرح کرده و پیامبر اسلام (ص) با جدیت تمام در مقابل این عمل ناشایست ایستاد و در روایات متعددی مسئله لزوم احترام به بانوان مطرح گردیده است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) با تبیین آیه 23 سوره مبارکه نور خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن کریم کسانی را که به زنان با ایمان و عفیفه تهمت می‌زنند در دنیا و آخرت ملعون و محروم از رحمت خطاب کرده و آنان را مستحق عذابی بزرگ دانسته که این نیز نشان دهنده آن است که همانگونه که حرمت مرد در جامعه باید حفظ گردد، حرمت زن نیز باید مورد توجه و حفاظت باشد.

قاضی‌عسکر ابراز کرد: در مشارکت‌های اجتماعی نیز قرآن کریم حق مشارکت در امور اجتماعی را برای زن و مرد مساوی می‌داند و در آیات قرآن هرگاه در آیه‌ای فضیلتی مطرح گردیده، زن و مرد در کنار هم ذکر شده و خداوند تفاوتی میان این دو قائل نیست.

وی موضوع حجاب بانوان در اسلام را دلیل بر اجتماعی بودن زن مسلمان دانسته و افزود: زن در منزل و در مقابل محارم خود نیازمند پوشش نیست و این که اسلام حجاب را برای او قرار داده نمایانگر آن است که اسلام زن را در اجتماع نقش آفرین دانسته و به وسیله حجاب به‌دنبال آن بوده تا حرمت زن حفظ و حراست شود؛ برای او حجاب را واجب کرده است.

رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث اظهار کرد: قرآن کریم در معرفی الگو به مردم نیز زن و مرد را به صورت یکسان مطرح کرده، یکجا می‌فرماید: «واذکر فی الکتاب ابراهیم» و در جای دیگر می‌فرماید: «واذکر فی الکتاب مریم»، یعنی حضرت ابراهیم (ع) و در آیه دیگر حضرت مریم (س) به‌عنوان الگوی برتر معرفی شده‌اند و قرآن کریم تفاوتی به جهت جنسیت در معرفی الگو، قائل نشده است.

قاضی‌عسکر با اشاره به آیه" اَلرِّ‌جَالُ قَوَّامُونَ عَلَی النِّسَاءِ" و تفاسیر ناصحیحی که بعضاً از این آیه صورت می‌گیرد، تصریح کرد: تکیه گاه بودن مرد برای زن، نشان دهنده هیچ گونه برتری مرد بر زن نیست و نقش زن در همسرداری، تربیت فرزند و امور اجتماعی نشان‌دهنده همگام بودن مسئولیت‌های اجتماعی زن و مرد است؛ این آیه فقط برای تنظیم و مدیریت صحیح محیط خانه است تا از اختلافات جلوگیری شود.

وی افزود: متأسفانه در جوامع اسلامی، مقام و منزلت زن مسلمان، آنگونه که اسلام و قرآن کریم بیان نموده است، تبیین نگردیده و نگاه سنتی به این موضوع همچنان در جوامع اسلامی حاکم است.

وی در پایان دیدگاه‌های فرهنگی شهید حاج قاسم سلیمانی را در مباحث اجتماعی، بسیار راهبردی و کارآمد عنوان کرده و افزود: اگر جایگاه والای زن مسلمان آنگونه که در فرهنگ اسلامی بیان گردیده برای بانوان ما تبیین شود بی‌شک دیگر ما شاهد چالش‌ها و آسیب‌ها در حوزه زنان و به‌ویژه در موضوع حجاب نخواهیم بود.

شناسه خبر 58250