شناسه خبر:58300
1401/5/8 09:25:46

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کردستان گفت: رویکرد ما در استان این بوده که از ظرفیت دانشگاه کردستان به‌عنوان یک دانشگاه نه‌تنها برای پرورش، تعلیم و تربیت دانشجو، بلکه به‌منظور استفاده از ظرفیت علمی آن برای حل مشکلات استان بهره‌ گیریم.

اسماعیل زارعی‌کوشا روز پنجشنبه در جلسه هیئت امنای دانشگاه کردستان اظهار کرد: مدیریت استان و مجموعه‌های سازمانی باید به سمتی هدایت شوند که از امکانات و تولیدات علمی این دانشگاه در زمینه‌های مختلف ازجمله مسئله مهم آب استفاده کنیم زیرا مجموعه دانشگاه با دلسوزی و دغدغه‌مندی بالایی در این حوزه ورود کرده‌اند.

وی اضافه کرد: تمام دستگاه‌ها را ملزم کردیم که با مجموعه دانشگاه ارتباط مستمر داشته باشند و از نگاه علمی مجموعه دانشگاه استفاده کنند و همچنین یک درصد اعتبارات هزینه‌ای خود را علاوه بر اعتبارات مصوب تحقیقاتی به‌منظور انجام فعالیت‌های پژوهشی و توسعه فعالیت‌های علمی و فناوری هزینه کنند.

استاندار کردستان با بیان اینکه دانشگاه کردستان مسیر رشد و ارتقا را در شاخصه‌های علمی طی کرده است، افزود: خوشبختانه استان از ظرفیت خوب دانشگاه کردستان برخوردار بوده و با وجود محدودیت‌ها و مشکلات مالی که وجود دارد توانسته به خوبی رشد کند.

زارعی‌کوشا یادآور شد: پروژه‌های دانشگاه کردستان را جزو اولویت‌های استانداری قرار داده‌ایم تا محوطه‌سازی دانشگاه‌ و همچنین مسکن اساتید را پیش از فصل سرما انجام دهیم.

رئیس دانشگاه کردستان هم در این نشست ضمن اشاره به تعداد مقالات سال 1400 و ارجاعات آن، اظهار کرد: حدود 70 میلیارد ریال در این حوزه قرارداد خارجی داشته‌ایم و همچنین 21 پژوهشگر پسادکتری را جذب کرده‌ایم.

رحمت صادقی ادامه داد: 10 مورد فرصت مطالعاتی، 18 نشریه پژوهشی، استقرار 30 شرکت در مراکز رشد دانشگاه، 11 شرکت دانش‌بنیان، راه‌اندازی زیست‌بوم نوآوری و فناوری دانشگاه با سه هزار و 500 متر مربع از دیگر اقدامات این حوزه است.

وی به عملکرد بخش فرهنگی و دانشجویی اشاره کرد و افزود: پارسال در نیمسال نخست 120 میلیارد ریال و نیمسال دوم 100 میلیارد ریال تسهیلات به دو هزار نفر از دانشجویان داده شده است.

رئیس دانشگاه کردستان یادآور شد: سال گذشته تعداد دانشجویان اسکان داده شده در خوابگاه‌ها در نیمسال نخست 850 نفر و در نیمسال دوم چهار هزار و 200 نفر بوده است.

صادقی به سایر برنامه‌های فرهنگی و دانشجویی برگزار شده در دانشگاه نیز اشاره کرد و افزود: 737 دانشجوی بین‌الملل از هفت ملیت مختلف در دانشگاه در حال تحصیل هستند و تا کنون 41 مورد تبادل دانشجو، 10 استاد و پنج کارمند نیز با دانشگاه‌های خارجی داشته‌ایم.

وی به پروژه‌های مشترک تحقیقاتی، برگزاری دوره‌های مشترک دکتری، همکاری با پژوهشگران ایرانی خارج از کشور، نشست و تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های خارجی نیز اشاره کرد.

رئیس دانشگاه کردستان همچنین به مصوبات سفر رئیس جمهور نیز اشاره کرد و گفت: در این سفر یک هزار و 400 میلیارد ریال به 11 پروژه دانشگاه مختص به خوابگاه، محوطه‌سازی و تجهیزات اختصاص داده شد.

صادقی اظهار کرد: از لحاظ تعداد دانشجوی کارشناسی و ارشد مطابق برنامه راهبردی دانشگاه عمل شده و 103 درصد تحقق داشته‌ایم، همچنین در مقطع دکتری به دلیل کمبود رشته‌ها 54 درصد تحقق، در جذب دانشجویان خارجی 126 درصد، اعضای هیئت علمی 87 درصد، مقالات خارجی 104 درصد، دانشمندان پراستناد 133 درصد و همایش‌های بین‌المللی 100 درصد تحقق داشته‌ایم.

وی یادآور شد: عدم ابلاغ بودجه، مشکل اقامت دانشجویان افغانستانی، کمبود سرانه فیزیکی، کمبود خوابگاه، تجهیزات دانشگاهی و کمبود تسهیلات رفاهی ازجمله مهم‌ترین مشکلات دانشگاه هستند. 

شناسه خبر 58300