شناسه خبر:58930
1401/5/27 09:02:47
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان خبر داد:

حضور تجار کشور عراق در هفتمین نمایشگاه توانمندی‌های صنعتی همدان

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با بیان اینکه 130 مجموعه تولیدی در مساحت چهار هزار متری مستقر شده‌اند که 95 واحد تولیدی بوده و بقیه از زیرمجموعه‌های خوشه‌های صنعتی استان هستند، گفت: از اتفاقات خوبی که در این نمایشگاه شاهد بوده‌ایم، حضور تجار از کشور عراق بوده که جزء کشورهای هدف صادرات ما است.

هفتمین نمایشگاه توانمندی‌های صنایع و خوشه‌های صنعتی استان همدان 25 مردادماه با حضور مسئولین و صنعت‌گران در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان همدان افتتاح شد؛ این نمایشگاه تا 28 مردادماه ادامه دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با بیان اینکه 90 درصد صنایع استان صنایع کوچک هستند و در خوشه‌های صنعتی قرار دارند، گفت: این واحد‌ها در تحریم و کرونا آسیب بیشتری می‌بینند و تلاش مدیران استان بر این است تا بیشتر در کنار این واحد‌ها باشند.

ظاهر پورمجاهد با اشاره به اینکه سیاست‌های دولت سیزدهم باعث بهبود وضعیت صنایع خواهد بود، اظهار کرد: هر هفته ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با حضور استاندار تشکیل می‌شود؛ همچنین سایتی در ارتباط با ستاد تسهیل راه‌اندازی شده تا بدون نیاز به مراجعه حضوری درخواست مستند خود را پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه در سفر رئیس‌جمهور به استان نزدیک به 10 میلیارد تومان در مرحله نخست به طرح‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف استان تعلق گرفته است، گفت: روال به این صورت است که دستگاه‌های اجرایی طرح توسعه تکریم یا جدید را از صاحب کسب‌وکار تحویل می‌گیرند و بین بانک و دستگاه اجرایی یک تفاهم‌نامه منعقد و فرمی با مشخصات طرح تولیدی تکمیل می‌شود که امضای رئیس بانک عامل و رئیس سازمان مربوطه را نیاز دارد؛ باید 190 طرح تولیدی، صنعتی، کشاورزی، خدماتی و گردشگری استان در این قالب از تسهیلات استفاده کنند.

این مقام مسئول در ادامه افزود: در این خصوص چهار هزار میلیارد تومان در دست پیگیری و اقدام است؛ همچنین طرح بزرگی در جریان سفر رئیس‌جمهور بازنگری شده و شاهد پشتیبانی بیشتر آن‌ها خواهیم بود.

پورمجاهد با اشاره به بند الف تبصره 18 سال 1400، گفت: سازمان‌های اصلی مثل جهاد کشاورزی و سازمان صمت پیگیر هستند و ابلاغ و دستورالعمل سال 1401 رسیده، نگرانی بیشتر در جذب تسهیلات بانکی است.

وی با بیان اینکه بانک‌ها همکاری خوبی با صنعت‌گران دارند، اظهار کرد: پشتیبانی از بخش تولید و حوزه‌های اقتصادی در همه بخش‌های استان وجود دارد و افرادی که در حوزه‌های دانش‌بنیان و فناوری ایده دارند، می‌توانند از طریق پارک علم و فناوری ایده خود را دنبال کنند.

پورمجاهد با اشاره به اینکه مواجهه با تورم به معنای افزایش سرمایه در گردش واحد تولیدی است، گفت: این موضوع یعنی سرمایه در گردش واحد تولیدی چهار یا پنج برابر نیاز به افزایش دارد، حال آنکه بخشی از منابع بانکی استان به‌دلیل تورم و سایر مشکلات، تمدید شده که نیاز به استفاده از هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری در کشور و استان را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه برق مصرفی بخش صنعتی استان همدان جهش یافته است، اظهار کرد: 38.3 درصد افزایش برق مصرفی استان همدان بوده که نشان‌دهنده افزایش فعالیت بخش‌های مختلف صنعتی است.

پورمجاهد با بیان اینکه منابع مالی در دسترس ارزی و ریالی محدود است، اذعان کرد: استانی موفق است که با برنامه‌ریزی بتواند در کنار مدیران صنعتی به بهبود صنعت کمک کند، زیرا اگر به این موضوع توجه نشود، می‌تواند در آینده مشکل‌ساز باشد.

وی نرخ رشد سال 1401 را 7.5 درصد خواند و گفت: این عدد نرخ بالایی است که برای استان درنظر گرفته شده، حال آنکه این نرخ در کشور هشت درصد درنظر گرفته شده است؛ البته این موضوع در استان رصد خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان تعهد ایجاد اشتغال استان همدان در سال 1401 را 23 هزار و 500 شغل بیان و اظهار کرد: رئیس‌جمهور این مقدار را کمترین تعداد برشمردند و استعداد اشتغال استان همدان را تا 40 هزار نفر بیان کردند که با جدیت بیشتر و تأمین منابع مختلف در این زمینه، باید در این راستا فعالیت کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز با اشاره به نمایشگاه توانمندی‌های استان همدان، گفت: برگزاری این نمایشگاه بیانگر گوشه‌ای از اقتدار اقتصادی استان است.

احمد شانیان با اشاره به اینکه نمایشگاه مذکور علاوه‌بر بازار فروش نشان‌دهنده محصولات تولیدی استان نیز هست، افزود: برخی از خوشه‌های صنعتی ما به‌عنوان قطب خوشه‌های ما هستند و این ظرفیت بسیار خوبی است.

وی با بیان اینکه 85 درصد صنایع استان را صنایع کوچک تشکیل داده‌اند، افزود: این صنایع موتور محرکه اقتصاد استان بوده و با همدلی درحال فعالیت هستند؛ یک جریان حمایتی در استان برای موضوع صنعت رخ داده و ستاد تسهیل استان رتبه پنج کشوری است. یکی از سیاست‌های استان این بوده که کار را برنامه‌ریزی‌شده انجام می‌دهند و صادرات‌محور بودن محصولات استان که باعث بهبود وضعیت صنایع خواهد بود نیز درنظر است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان نیز با بیان اینکه یکی از وظایف شرکت شهرک‌های صنعتی حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی است، گفت: امروز 130 مجموعه تولیدی در مساحت چهار هزار متری مستقر شده‌اند که 95 واحد تولیدی بوده و بقیه از زیرمجموعه‌های خوشه‌های صنعتی استان هستند.

مصطفی حقیقی با اشاره به اینکه بعد از یک وقفه سه‌ساله به‌دلیل کرونا امسال این نمایشگاه برگزار شده است، اظهار کرد: هفت گروه صنعتی مستقر در شهرک صنعتی را در این نمایشگاه داریم و از اتفاقات خوبی که در این نمایشگاه شاهد بوده‌ایم، حضور تجار از کشور عراق بوده که جزء کشورهای هدف صادرات ما است.

وی با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی از استان‌های دیگر نیز به‌صورت تورهای صنعتی در این چهار روز از نمایشگاه بازدید خواهند کرد، افزود: یکی از مزایای این نمایشگاه روبه‌رو شدن و صحبت کردن بدون واسطه فعالان اقتصادی باهم است که این رویکرد توسط رئیس‌جمهور و استاندار مورد توجه قرار گرفته تا تولید در رأس امور قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی همدان نیز با بیان اینکه صنعت موتور توسعه و محرک اقتصاد هر مجموعه است، گفت: نشانه اقتصاد پویا رشد صنعت نمایشگاهی است. بعد از انتقال نمایشگاه بین‌المللی به سایت جدید 6 نمایشگاه برگزار شده و هفتمین نمایشگاه نیز روز گذشته افتتاح شد.

محمد بداغی با اشاره به اینکه نمایشگاه‌های برگزارشده هم ازنظر کیفیت و هم کمیت رشد چشمگیری داشته است، افزود: این رشد بیانگر آن است که اقتصاد استان درحال رشد و در مسیر درستی است.

وی با اشاره به آغاز به کار هفتمین نمایشگاه توانمندی‌های صنایع کوچک و متوسط در سایت چهار هزار متری نمایشگاه، اظهار کرد: بیش از 130 غرفه در این نمایشگاه حضور دارند که رشد 60 تا 70 درصدی را نسبت به سال‌های گذشته نشان می‌دهد.

بداغی با بیان اینکه سال‌های آینده شرایط مناسب‌تری را برای صنعت‌گران فراهم خواهیم کرد، افزود: در این نمایشگاه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها جزء اولویت ما بوده؛ همچنین پشتیبانی از اتحادیه‌های اقتصادی استان و تعامل دوسویه جزء اولویت ما است.

وی با اشاره به نمایشگاه بعدی که در 2-5 شهریورماه با همکاری اتاق اصناف و اتحادیه کیف و کفش خواهد بود، گفت: در این نمایشگاه هم شاهد رشد اقتصادی و افزایش وسعت برای برگزاری خواهیم بود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استان همدان نیز با بیان اینکه در نخستین روز کاری در ستاد تسهیل وقتی حمایت‌های زیاد مسئولین در این حوزه را مشاهده کردم اشتیاق بیشتری برای کار پیدا کردم، گفت: من این نوید را به صنعت‌گران می‌دهم که شاهد حمایت‌های بیشتری از این عزیزان خواهیم بود.

سیدمجتبی حسینی با اشاره به اینکه 20 شرکت دانش‌بنیان خلاق در این نمایشگاه حضور دارند، افزود: انتظار داریم اقتصاد استان به سمت دانش‌بنیان برود و خلق ارزشی که اتفاق می‌افتد در این بخش باشد.

شناسه خبر 58930