شناسه خبر:59533
1401/6/12 10:25:27

سپهرغرب، گروه خبر: سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: نمونه‌برداری از آب سد تالوار توسط کارشناسان بهداشت محیط‌ همدان انجام شده و برای آزمایشگاه ارسال شده است.

علیرضا توقیری، در واکنش به اخبار ضد و نقیض درباره وجود آرسنیک در آب سد تالوار که قرار است به همدان منتقل شود، اظهارکرد: هنوز وجود آرسنیک در آب این سد اثبات نشده است.

وی با بیان اینکه کارشناسان بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی همدان و شرکت آب منطقه‌ای، از آب سد تالوار نمونه برداری کرده و برای چند آزمایشگاه در تهران ارسال کردند، تصریح کرد: هنوز نتیجه آزمایش مشخص نشده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تأکید بر اینکه حفظ سلامت مردم در اولویت ما است، اظهار داشت: حتی اگر آرسنیک هم وجود داشته باشد ملاک ما آب خروجی تصفیه‌خانه است‌.

توقیری با بیان اینکه تا وقتی تأییدیه سلامت برای آب صادر نشود، وارد شبکه توزیع لوله نمی‌شود،‌ عنوان کرد: الان هم به صورت روزانه بر سلامت آب مصرفی مردم نظارت می‌شود‌.

وی با اشاره به اینکه تانکرهای آبرسانی سیار برای آب شرب با آب غیر شرب متفاوت است، گفت: کلرسنجی و کنترل کیفیت آب لوله‌کشی به صورت روزانه انجام می‌شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه برخی از مردم از آب چاه منازل خود استفاده می‌کنند، اظهار داشت: با توجه به اینکه نظارتی بر روی اینگونه آب‌ها وجود ندارد توصیه می‌شود پیش از مصرف حتما جوشانده شود.

گفتنی است، آرسنیک یک ماده شیمیایی نیمه فلزی طبیعی است که در سراسر جهان در آب‌های زیرزمینی یافت می‌شود.

آنچه آرسنیک را خطرناک می‌کند این است که این عنصر طعم و بو ندارد، بنابراین ممکن است بدون اینکه متوجه آن شوید در معرض آن قرار بگیرید. آرسنیک هم به طور طبیعی یا آلی در طبیعت وجود دارد و هم به صورت غیر آلی یا معدنی توسط انسان در کشاورزی و معدن تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شناسه خبر 59533