شناسه خبر:60249
1401/6/28 08:48:01

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر گفت: این شرکت 58 هزار و 200 میلیارد ریال طرح در راستای تحقق برنامه 35 هزار مگاواتی دولت در دست اقدام دارد.

«مجتبی داودآبادی» در گفتگو با خبرنگاران افزود: پارسال خاموشی‌های زیادی در کشور رخ داد که نارضایتی‌هایی را برای مردم و بخش‌های مختلف پیش آورد که یکی از علل مهم این خاموشی‌ها کاهش نزولات جوی و ناترازی در تولید و مصرف بود.

وی یادآور شد: در کشور حدود 12 هزار مگاوات نیروگاه برق آبی وجود دارد که با کاهش نزولات جوی این ظرفیت سال گذشته از بین رفته بود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر ادامه داد: امسال وزارت نیرو برنامه منسجمی پیش‌بینی کرده و یک برنامه کلی در دولت سیزدهم تدوین شده که 35 هزار مگاوات نیروگاه جدید در برنامه 4 ساله دولت ایجاد شود.

داودآبادی اظهارکرد: در این راستا مقرر شده که 10 هزار مگاوات توسط نیروگاه‌های تجدیدپذیر از جمله خورشیدی و بادی، 10 هزار مگاوات توسط صنایع انرژی‌بر و سنگین و 15 هزار مگاوات هم به روش‌های مختلف دیگر توسط دولت و سرمایه‌گذاران ایجاد شود که این مهم در بخش‌هایی از کشور آغاز شده است.

وی گفت: بسته تدوین شده دولت بسیار خوب است و با تولید 35هزار مگاوات، ناترازی تولید برای سال‌ها از بین می‌رود و نکته مثبت قابل توجه دیگر این طرح به کارگیری صنایع و توجه ویژه به انرژی‌های تجدیدپذیر است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر افزود: در راستای تولید 35 هزار مگاواتی، یک مناقصه چهار هزار مگاواتی در سطح کشور برای انرژی‌های خورشیدی با کمک دولت برگزار شده که در فاز نخست آن یک هزار و 200 مگاوات برنده داشته و از این میزان، برنده 48 مگاوات مربوط به یک سرمایه‌گذار از شهرستان خمین در استان مرکزی است.

داودآبادی عنوان کرد: انتظار است سرمایه گذارانی که توان سرمایه‌گذاری در این حوزه را دارند از این فرصت مناسب که با شرایط خوب و تسهیلات ویژه است، استفاده کنند و برای مرحله دوم مناقصه به سایت سازمان انرژی‌های نو ایران مراجعه کنند.

وی گفت: در راستای تولید 35 مگاواتی برنامه تولید برق دولت باید همزمان توسعه و گستردگی شبکه هم پیش رود که برق باختر در این راستا 57 طرح با 58 هزار و 200 میلیارد ریال در دست اجرا دارد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر ادامه داد: در این راستا در مجموع در استان مرکزی 17 پروژه تعریف شده که باید تا سه سال آتی اجرا شود و با اجرای آن‌ها یک هزار و 425 مگاولت آمپر به ظرفیت پست‌های استان و حدود 108 کیلومتر مدار به ظرفیت خطوط اضافه می‌گردد.

داودآبادی تصریح کرد: در استان مرکزی در حوزه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی، پست‌های فشار قوی و یا افزایش ظرفیت موجود در این مناطق در شهرک‌های صنعتی خیرآباد، مامونیه، طراز ناهید ساوه، نخجیروان محلات، صنعتی زاویه، صنعتی خمین، صنعتی مامونیه، ایبک اباد و دلیجان در دست اقدام است و یک ظرفیت عظیم در بخش صنعت استان در حال ایجاد است.

داودآبادی بیان کرد: عملیات اجرایی بیشتر طرح‌ها آغاز شده و دارای پیشرفت فیزیکی است و امید است در موقع مقرر به اتمام برسد.

حوزه عملکرد برق منطقه‌ای باختر در استان‌های مرکزی، همدان و لرستان است و از لحاظ جغرافیایی، 77 هزار کیلومتر مربع حوزه ماموریتی این شرکت است.

شناسه خبر 60249