شناسه خبر:61143
1401/7/20 09:11:24

سپهرغرب، گروه خبر: وزیر کشور با اشاره به اینکه پروژه انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج دارای کارکردی چندگانه است، گفت: اجرای این پروژه علاوه بر تأمین آب شرب مردم شهر سنندج، منجر به ایجاد اشتغال در بخش‌های کشاورزی و صنعت هم می‌شود.

احمد وحیدی روز سه‌شنبه در بازدید از تصفیه‌خانه آب سنندج اظهار کرد: پروژه انتقال آب سد آزاد به سنندج در حال حاضر بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با اشاره به اینکه منابع مالی این پروژه به‌موقع تأمین شد و این مهم منجر به تسریع در اجرای آن شده است، اضافه کرد: با بهره‌برداری از این پروژه، آب با کیفیت در اختیار شهروندان سنندجی قرار می‌گیرد.
وزیرکشور ادامه داد: از دیگر کارکردهای این پروژه آبرسانی به اراضی کشاورزی است که در این راستا حدود پنج هزار هکتار از این اراضی از این آب بهره‌مند می‌شوند.
وحیدی با اشاره به اینکه تاکنون یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی واقع در مسیر انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج به زیرکشت رفته است، یادآور شد: علاوه براین هشت میلیون مترمعکب آب هم از این منبع به بخش صنعت اختصاص می‌یابد و بی‌شک با این اقدامات شاهد اشتغال‌زایی در این بخش‌ها خواهیم بود.
وی اظهار کرد: جلوگیری از فرونشست زمین به‌ویژه در منطقه قروه و دهگلان ازجمله کارکردهای زیست محیطی سامانه انتقال آب سد آزاد است.
سامانه انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج که منبع مالی آن تأمین شده است، در حال حاضر 95 درصد پیشرفت دارد و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.
این طرح، 27 کیلومتر طول دارد و برای تأمین آب شرب جمعیت700 هزار نفری این شهر طراحی شده است و از طریق این خط لوله، سالانه 57 میلیون مترمکعب آب به سنندج انتقال می‌یابد.
آیت الله سید ابراهیم رئیسی؛ رئیس جمهور در سفر استانی به کردستان با توجه به نارضایتی مردم از طعم و بوی آب شهری که از سد قشلاق سنندج تأمین و به دلیل تغذیه‌گرایی دچار تغییراتی شده است، دستور اجرا، تأمین اعتبار و تکمیل هرچه سریعتر این پروژه را صادر و بر تکمیل آن تا اواخر مهر تاکید کرد.
سد آزاد در 40 کیلومتری جاده سنندج- مریوان روی رودخانه آزاد واقع‌شده است.
این سد از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی با طول تاج 595 متر و ارتفاع 125 متر از پی، امکان ذخیره‌سازی 300 میلیون مترمکعب آب را دارد.

شناسه خبر 61143