شناسه خبر:62742
1401/8/29 00:40:37

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گفت: برنامه تأمین کود‌های یارانه‌ای اعم از فسفاته، ازته و پتاسه در استان همدان حدود 120 هزار تُن بوده که تا تاریخ 26 آبان‌ماه بیش از 79 هزار تُن از این مقدار تأمین شده است.

بهروز الیاسی با اعلام اینکه برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در سال 1401 برای تأمین کود‌های یارانه‌ای استان همدان اعم از فسفاته، ازته و پتاسه حدود 120 هزار تُن است، افزود: تاکنون نزدیک به 60 هزار تُن از کود‌های یارانه‌ای به شهرستان‌ها ارسال شده و ذخیره کودی این شرکت هم‌اکنون در انبار‌های سازمانی خود بیش از 19 هزار تُن است و علاوه‌بر این در شبکه کارگزاری هم بیش از پنج هزار و 750 تُن کود یارانه‌ای آماده فروش به کشاورزان است.

به گفته الیاسی شرایط ذخیره کود یارانه‌ای در استان همدان بسیار مطمئن و مناسب است و به‌عنوان مثال می‌توان وضعیت شهرستان نهاوند را در این خصوص بررسی کرد.

الیاسی گفت: در سال جاری مقدار 9 هزار و 600 تُن انواع کود شیمیایی سهمیه اعلامی سازمان جهاد کشاورزی استان برای شهرستان مذکور بود که از این مقدار هفت هزار تُن حمل شد و در اختیار کشاورزان منطقه قرار گرفت و درحال حاضر ذخیره کودی این شهرستان در انبار‌های کارگزاران بالغ‌بر 560 تُن است.

وی ابراز کرد: کمبودی در زمینه کود شیمیایی برای پاسخگویی به نیاز بخش کشاورزی وجود ندارد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان درخصوص کیفیت کودهای یارانه‌ای ازته، فسفاته و پتاسه اعلام کرد: خط قرمز ما در برنامه تأمین و تدارک نهاده‌های کشاورزی به‌ویژه کودهای یارانه‌ای، کیفیت آن‌ها است و سامانه کنترل کیفیت مستقر در شرکت خدمات حمایتی کشاورزی که از کارخانه‌های تولیدی تا کارگزاری‌های فروش را دربرمی‌گیرد، به‌طور سیستماتیک اجازه ورود و توزیع کودهای کم‌کیفیت را نمی‌دهد.

الیاسی در رابطه با نظام کنترل کیفیت دقیق مستقر در شرکت خدمات حمایتی کشاورزی توضیح داد: پس از انعقاد قرارداد با تولیدکنندگان داخلی، کلیه مراحل تولید کود در کارخانه تا مرحله بارگیری محموله تولیدی توسط کارگروه بازرسی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کنترل و قبل از بارگیری نمونه‌برداری، آزمایش و پس از تأیید و اطمینان از کیفیت آن اجازه بارگیری و حمل به استان مقصد داده می‌شود. علاوه‌بر کنترل کیفی محموله در مبدأ، محمولات مذکور پس از تخلیه در انبارهای این شرکت در استان مقصد، یک‌بار دیگر توسط کارگروه دیگری نمونه‌برداری شده و پس از تأیید کیفیت آن، اجازه توزیع و ارسال به کارگزاران فروش را می‌یابد که نتایج واصله از مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور بیانگر کیفیت بسیار بالای کودهای یارانه‌ای تدارک‌شده توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی است.

وی درخصوص محمولات وارداتی نیز اعلام کرد: میزان کنترل و نظارت بر کیفیت کودهای وارداتی سخت‌گیرانه‌تر از تولیدات داخلی بوده و علاوه‌بر نمونه‌برداری در کارخانه تولیدی در کشور مبدأ و تأیید کیفیت آن، قبل از بارگیری در کشتی محموله ارسالی به گمرک توسط بازرسین بین‌المللی، نمونه‌برداری و درصورت تأیید کیفیت آن اجازه بارگیری می‌یابد.

الیاسی افزود: پس از رسیدن کشتی به بنادر جنوبی یا شمالی ایران، مجدداً قبل از بارگیری و حمل محموله به استان‌ها، توسط شرکت بازرسی بین‌المللی دیگری در انبارهای گمرک کنترل و نمونه‌برداری می‌شود و درصورت تأیید اجازه بارگیری می‌یابد و روند کنترل کیفی در داخل کشور نیز در مبدأ و مقصد به انجام می‌رسد؛ در چنین شرایطی امکان ورود کودهای کم‌کیفیت به چرخه توزیع غیر ممکن است.

شناسه خبر 62742