شناسه خبر:66241
1401/12/1 09:08:04

سپهرغرب، گروه سیاسی: رئیس‌جمهور آذربایجان در اظهاراتی مدعی دخالت ایران در ماجرای حمله به سفارت باکو در تهران شد.

الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در جمع خبرنگاران ادعایی را در رابطه با حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در ایران مطرح کرد و گفت که تشکیلات ایران پشت این ماجرا قرار داشته است.
وی مدعی شد که عدم دخالت سریع پلیس در ماجرا و این حقیقت که تلویزیون ایران به سرعت پس از بازداشت فرد ضارب با او مصاحبه کرده است، نشان می‌دهد که او از سوی تهران فرستاده شده بود.
علی‌اف در ادامه ادعاهای عجیب خود خواستار محاکمه کسانی شد که به گفته او ضارب را برای انجام این حمله تروریستی به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران فرستاده بودند.
جمهوری آذربایجان پس از وقوع این حمله که با انگیزه‌های شخصی انجام گرفته بود فعالیت سفارت خود در تهران را به حالت تعلیق درآورد و کارکنان و اعضای خانواده‌هایشان را از ایران خارج کرد.
رئیس جمهور آذربایجان همچنین به خبرنگاران گفت که عادی‌سازی روابط با تهران به تحقیقات شفافی بستگی دارد که مسئولان حادثه را مورد بازخواست قرار می‌دهد.
اوایل بهمن‌ماه سال جاری یک فرد مسلح با انگیزه‌های شخصی وارد سفارت جمهوری آذربایجان در تهران شد و سپس با شلیک گلوله به چند نفر حمله کرد که در نتیجه آن یک نفر جان خود را از دست داد و دو نفر مجروح شدند.
مقامات جمهوری اسلامی ایران به سرعت پس از وقوع این حمله خواستار رسیدگی به ابعاد ماجرا و برخورد با فرد ضارب شدند.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی پیامی در صفحه توئیتر خود بر آمادگی تهران برای روشن شدن ابعاد حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در ایران تاکید کرد.‌
امیرعبداللهیان افزود: جمهوری اسلامی ایران آماده‌ همکاری برای روشن شدن ابعاد حادثه است. به دولت و ملت برادر و همسایه، این حادثه تلخ را تسلیت می‌گویم.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز با محکومیت این حادثه ضمن تسلیت و ابراز همدردی عمیق با خانواده این عضو سفارت و نیز دولت و ملت آذربایجان، اظهار داشت: نیروهای انتظامی و امنیتی بلافاصله وارد عمل شده و فرد ضارب را دستگیر کردند که هم اکنون تحت بازجویی قرار دارد.
حسین امیرعبداللهیان و احمد وحیدی وزرای خارجه و کشور با توجه به حادثه پیش آمده در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران اهداف و انگیزه مهاجم مسلح را مورد بررسی قرار دادند.
رئیس‌جمهور نیز دستور بررسی همه جانبه موضوع را صادر کرد.
امیرعبداللهیان به‌علاوه در گفتگو با وزیر خارجه آذربایجان، ضمن محکوم کردن این حادثه با اشاره به سوء استفاده دشمنان دو کشور از این حادثه تأکید کرد، نباید اجازه دهیم که این حادثه بر مناسبات دو کشور تأثیر منفی بگذارد.

شناسه خبر 66241