شناسه خبر:66792
1401/12/13 14:01:16
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان خبر داد:

غربالگری سلامت روان 480 هزار همدانی در مراکز بهداشتی

سپهرغرب، گروه خبر: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان گفت: حدود 480 هزار نفر امسال تاکنون ازنظر سلامت روانی مورد غربالگری قرار گرفته‌اند و همه خدمات ارائه‌شده به این افراد رایگان بوده است.

فاطمه ترکمان‌اسدی روز پنجشنبه بیان کرد: غربالگری سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد هم‌اکنون با هدف سازمان‌دهی، برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های مرتبط با سلامت روان، پیشگیری از اعتیاد و سلامت اجتماعی در سطوح پیشگیری سه‌گانه در جمعیت در همه مراکز،پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت استان درحال انجام است.
رئیس مرکز بهداشت استان همدان با بیان اینکه تأمین و ارتقای سلامت و رفاه روانی و اجتماعی برای آحاد جامعه با اولویت مناطق کم‌برخوردار است، اضافه کرد: پیشگیری، تشخیص زودرس و درمان اختلالات روان، کاهش آسیب ناشی از خشونت در خانواده و جامعه، پیشگیری از اعتیاد و کاهش آسیب‌های ناشی از آن، از اهداف این غربالگری‌ها است.
ترکمان‌اسدی از استقرار 35 کارشناس بهداشت روان در مراکز بهداشتی و پایگاه‌های بهداشتی استان خبر داد و افزود: غربالگری‌های اولیه در نخستین مراجعه توسط مراقبان سلامت انجام می‌شود و درصورت وجود هرگونه مشکل، این افراد به کارشناس روان یا پزشک مرکز ارجاع و درصورت نیاز توسط این افراد به سطوح تخصصی ارجاع می‌شوند.
به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان، برنامه تشخیص و مراقبت اختلالات شایع روان‌پزشکی، آموزش مهارت‌های فرزندپروری (گروه سنی 12-2 سال)، آموزش مهارت‌های زندگی، حمایت‌های روانی اجتماعی در بلایا و حوادث غیر مترقبه، خودمراقبتی و پیشگیری از رفتارهای منجر به خودکشی، از دیگر اقدامات این معاونت در حوزه سلامت روان است.
ترکمان‌اسدی گفت: پیشگیری از خشونت خانگی شامل کودک‌آزاری و همسرآزاری، کاهش آسیب‌های روانی و اجتماعی نیز در هر بار غربالگری درصورت نیاز، پیگیری می‌شود.
وی همچنین از آموزش مهارت‌های فرزندپروری گروه سنی 17- 12 (نوجوان سالم من) در واحدهای بهداشتی همدان خبر داد و افزود در بخش دخانیات، الکل و مواد نیز از ابتدای سال تاکنون 22 هزار نفر از نوجوانان، 50 هزار نفر از جوانان، هفت هزار و 407 نفر از مادران باردار و 192 هزار و 356 نفر از میان‌سالان مورد ارزیابی اولیه قرار گرفتند.

شناسه خبر 66792