شناسه خبر:67957
1402/1/28 13:46:50
به همت شرکت شهرک‌های صنعتی همدان؛

گام‌های بلند پیشرفت صنعت در همدان

خلع ید 200 هکتاری از اراضی رهاشده در شهرک‌های صنعتی/ تأمین 60 مگاوات برق طی دو سال/ فعال شدن پتروشیمی ابن‌سینا با سرمایه‌گذاری 20 میلیارد تومانی

در گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان مشخص شد با پیگیری‌های انجام‌شده در بخش‌های مختلف، گام‌های بزرگ در مسیر پیشرفت صنعت در استان برداشته شده است.

بر کسی پوشیده نیست که صنایع، نقشی کلیدی در اقتصاد و صنعت کشور دارند. به‌طوری که بخش زیادی از تولید ناخالص داخلی چه در شاخص کلی و چه در بخش صنعت، توسط صنایع محقق می‌شود.

صنعت نفت و گاز، پتروشیمی و فولاد، صنایع فلزی نظیر آهن و آلومینیوم، صنایع معدنی و صنعت کشاورزی، ازجمله صنایع هستند که می‌توان گفت دستاوردهای قابل توجه و گوناگونی را برای کشور به ارمغان آورده‌اند؛ از طرفی شکی نیست که همدان نیاز به توسعه دارد، توسعه‌ای که به نظر می‌رسد با وجود ظرفیت‌های حوزه کشاورزی و گردشگری از رهگذر صنعت، در مدت زمان کمی قابل دستیابی و در عمل شدنی است.

چراکه وضعیت جغرافیایی و ظرفیت تجاری و بازرگانی همدان می‌تواند دلیل خوبی برای رونق تولید باشد. از سوی دیگر فاصله مناسب با پایتخت و استان‌ها و مرزهای غربی، همدان را به یک کریدور اصلی بدل کرده که مرکز را به غرب و جنوب غرب متصل می‌کند؛ بنابراین مستعد سرمایه‌گذاری در حوزه‌ صنعتی است.

دراین‌بین مهم‌ترین زیرساخت وجود شهرک‌ها و نواحی صنعتی و نیز مناطق ویژه اقتصادی هستند که در گوشه و کنار استان ایجاد شده و فعالیت دارند. بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا با مصطفی حقیقی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با اشاره به وضعیت منطقه ویژه جهان‌آباد، گفت: این منطقه پس از دریافت مصوبه و گردش کار اولیه طی 10 سال گذشته قفل بود، اما در سفر اخیر ریاست جمهوری 120 میلیارد تومان اعتبار برای رفع دو مشکل عمده زیرساختی این مجموعه مصوب کردیم که البته هنوز شاهد تخصیص آن نبوده‌ایم.

مصطفی حقیقی با تأکید بر اینکه از این مبلغ 60 میلیارد تومان مربوط به انتقال پساب شهر همدان است، ابراز کرد: برای تحقق این مهم می‌بایست 16 کیلومتر خط انتقال ایجاد شود.

وی با بیان اینکه برای خط انتقال گاز به این منطقه نیز تا پایان سال جاری قرار است یک خط لوله 400 پوندی اجرا شود، افزود: اعتبار درنظر گرفته‌شده برای عملیاتی شدن این مهم نیز 60 میلیارد تومان است.

حقیقی با بیان اینکه در بحث تأمین برق مورد نیاز نیز پیش‌تر دو مگابایت برای استقرار مجموعه‌های تولیدی مهیا شده بود، بیان کرد: با توجه به نیاز بیشتر به‌لحاظ زیرساختی اخیراً در پست عمومی موجود در منطقه مشارکت کرده و به دنبال آن هستیم که 30 مگابایت برق برای مجموعه جهان‌آباد تأمین کنیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با اشاره به اینکه همه این اقدامات در سال 1402 و توسط دولت سینزدهم انجام شده، افزود: به‌طوری که منطقه ویژه جهان‌آباد آماده بهره‌برداری است.

وی ادامه داد: نکته بعدی اینکه فرآیند واگذاری زمین در مناطق ویژه با شهرک‌های صنعتی متفاوت است؛ به‌گونه‌ای که در منطقه ویژه گردش کار به این شکل است که باید در بدو امر نسبت به گرفتن کد گمرکی منطقه اقدام کرده و سپس برای گرفتن پروانه بهره‌برداری اقدام کنیم، زیرا در منطقه شاهد فعالیت بازرگانی هستیم.

حقیقی با بیان اینکه متأسفانه طی 10 سال گذشته هیچ پیگیری برای کسب کد گمرکی منطقه انجام نشده بود، تشریح کرد: خوشبختانه این مهم طی سال جاری درحال انجام است؛ به‌طوری که طی روزهای آتی کارهای این فرآیند نهایی شده و کد مورد نظر گرفته می‌شود.

این مدیر حوزه صنعت استان همدان با بیان اینکه علاوه‌بر آنچه گفته شد در بحث طرح جامع منطقه نیز در دولت سینزدهم شاهد آن بودیم که برای منطقه به مساحت 749 هکتار مصوبه دریافت شد، افزود: در بحث مباحث زیرساختی سایر شهرک‌ها نیز باید بگویم طی دو سال گذشته درحالی که میانگین تأمین برق در این شهرک‌ها و نواحی به کمتر از هفت مگابایت در سال می‌رسید، توانستیم این رقم را به 60 مگابایت برسانیم.

وی با اشاره به اینکه در تأمین آب واحدهای تولیدی مستقر در شهرک و نواحی نیز به سراغ پساب رفتیم به‌طوری که جزء هفت استان پیشتاز در این بحث به حساب می‌آییم، اظهار کرد: به طور مثال درحال حاضر آب مورد نیاز مجموعه فولاد ویان به‌صورت کامل از محل پساب شهر همدان تأمین می‌شود.

حقیقی با بیان اینکه برای تأمین برق واحدها نیز درصورت دسترسی به پست برق در آن‌ها مشارکت کرده و یا از شبکه توزیع برق باختر استفاده می‌کنیم، تصریح کرد: به‌طور میانگین در دولت سینزدهم سالانه بیش از 35 مگاوات برق برای واحدهای صنعتی تأمین برق صورت پذیرفته است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با بیان اینکه در بحث اراضی رهاشده که پیش‌تر برای فعالیت‌های صنعتی به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران واگذار شده بود اما با وجود تعریف طرح کار خاصی روی آن‌ها انجام نشده بود نیز ورود جدی داشتیم، ابراز کرد: طی 36 سال گذشته درکل زیر 40 هکتار خلع ید انجام شده بود، حال آنکه در دولت مستقر، ما قرارداد چیزی حدود 200 هکتار را فسخ کرده‌ایم و آن‌ها را به ید دولت برگردانده‌ایم.

وی ادامه داد: برای نمونه در شهرک بوعلی پهنه‌ای به مدت 30 سال به یک سرمایه‌گذار واگذار شده بود، اما روی آن کار خاصی انجام نشده که خلع ید شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه درخصوص احیای واحدهای راکد و عدد و رقمی که از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اعلام شده بود این آمادگی وجود دارد که نسبت به راستی‌آزمایی آن‌ها با حضور رسانه‌ها اقدام لازم صورت پذیرد، تأکید کرد: در بحث وضعیت پتروشیمی ابن‌سینا نیز باید بگویم با حمایت استاندار و نماینده شهرستان (حمیدرضا حاجی‌بابایی) سرمایه‌گذار جدید پای کار آمده که قرار است چیزی بالغ‌بر 20 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری با اشتغال‌زایی برای 500 نفر، انجام شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه این مهم را در منطقه ویژه جهان‌آباد نیز دنبال می‌کنیم و قرار است یک زنجیره کامل فولاد را در این منطقه مستقر کنیم و حتی مکاتبات و توافقات اولیه صورت پذیرفته و تنها مشکل ما تأمین آب است که این مهم نیز از طریق اعتبار سفر ریاست‌جمهوری تا پایان سال مرتفع خواهد شد.

حقیقی با اشاره به موضوع ظرفیت واحدهای تولیدی و فعالیت بخشی از واحدها با نیمی از ظرفیت، ابراز کرد: در مجموعه وزارتخانه برنامه‌ای برای افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی به‌ویژه واحدهایی که با کمتر از 50 درصد ظرفیت خود مشغول به کار هستند، داریم که براساس اجرای این برنامه طی یک سال و نیم گذشته، در بیش از 45 واحد صنعتی افزایش ظرفیت تولید را از طریق عارضه‌یابی و تعریف پروژه بهبود، شاهد بودیم.

وی با اشاره به پیگیرهای انجام‌شده درخصوص استقرار شهرک‌های تک (شهرک مبتنی بر صنایع برتر)، اظهار کرد: در این پروژه نیز طبق پیگیری‌های نماینده و استاندار همدان شاهد رقم خوردن اتفاقات خوبی هستیم؛ بعد از چهار سال رکود طی 6 ماه گذشته در موضوع افزایش اراضی این شهرک، شاهد پیشرفت‌هایی هستیم.

حقیقی با اشاره به شهرک صنعتی لالجین، اذعان کرد: واگذاری این شهرک نیز به متقاضیان با توقف روبه‌رو بود و متأسفانه گویا هیچکس نیز دغدغه‌ای برای این مهم نداشته است؛ این درحالی بوده که روزبه‌روز شاهد افزایش هزینه برای تولید‌کنندگان بودیم که خوشبختانه طی 6 ماه گذشته با همکاری دادستان، استاندار، نماینده شهرستان و نیز فرماندار لالجین، مشکلات مرتفع شد.

مع‌الوصف، با توجه به آنچه گفته شد، همدان ظرفیت‌های ارزشمندی در عرصه صنعت دارد که باید با تکیه بر این داشته‌ها و با یک برنامه‌ریزی دقیق و مدون، به سوی توسعه اقتصادی و صنعتی این استان حرکت کنیم و در راستای تحقق شعار سال گام‌های ارزشمندی در استان همدان برداریم که در گام نخست بازپس‌گیری 200 هکتار از اراضی واگذارشده که در آن‌ها با وجود ارائه طرح از سوی سرمایه‌گذار کار خاصی صورت نپذیرفته، خود موفقیتی بزرگ محسوب می‌شود و در گام بعدی توجه به زیرساخت‌ها ضروری است که گویی از سوی مدیر جدید شرکت شهرک‌ها در این باب نیز قدم‌های محکمی برداشته شده؛ بنابراین انتظار می‌رود این روند همچنان ادامه پیدا کند.

 

شناسه خبر 67957