شناسه خبر:68198
1402/2/5 08:39:56
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان خبر داد:

ممنوعیت برداشت گیاهان «در خطر انقراض» همدان

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: برداشت گونه‌های در معرض خطر انقراض نظیر ریشه لاله واژگون و ثعلب ممنوع است.

اسفندیار خزایی اظهار کرد: سالانه براساس سیاست‌گذاری سازمان منابع طبیعی کشور گونه‌های گیاهی در سه طیف ممنوعه، مجاز و مجاز مشروط تقسیم‌بندی می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه یک طیف گیاهان مجاز است که به‌وفور هم در بخش کشاورزی و هم در بخش منابع طبیعی هستند و بخش هوایی آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: برداشت گونه‌های در معرض خطر انقراض نظیر ریشه لاله واژگون و ثعلب ممنوع است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بیان کرد: نوع دوم گونه‌هایی هستند که در طیف غیر مجاز قرار می‌گیرند؛ مانند ریشه شیرین‌بیان، ثعلب، لاله واژگون و ریشه انواع گل‌ها و گیاهان دارویی و صنعتی که اگر برداشت شوند، به سمت قهقرا می‌روند و اگر موردی دیده شود، برخورد قانونی صورت می‌گیرد.
خزایی افزود: طیف سوم از گونه‌های گیاهان مجاز مشروط است، یعنی گونه‌هایی که در بخش کشاورزی و ملی وجود دارد مانند موسیر، کنگر و گونه‌های آن‌ها که باید حتماً با کسب مجوز و نظارت باشد و برای کشت آن باید بازدید صورت گیرد (بیشتر موسیر است)، چراکه موقع برداشت هم باید مجوز حمل صادر شود.
وی اظهار کرد: افرادی که خواستار کشت موسیر هستند، پس از ارائه درخواست و تأیید آن از سوی کارشناسان بخش مرتع منابع طبیعی، نسبت به کاشت این گونه اقدام کنند؛ اما برداشت آن باید با نظارت این مجموعه صورت گیرد تا هنگام حمل و جابه‌جایی به مشکل برنخورند.
خزایی با بیان اینکه تا نیمه اردیبهشت‌ماه اجازه برداشت گونه‌های مجاز مشروط داده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش گونه‌های گیاهی موجود در طبیعت سال گذشته اجازه برداشت گون و کتیرا به بهره‌برداران داده نشد، امسال نیز با وجود بهبود شرایط، کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی اجازه برداشت نخواهد داد.

شناسه خبر 68198