شناسه خبر:68502
1402/2/11 11:19:29
استاد علی‌اکبر احقری، پیشکسوت هنرهای تجسمی همدان مطرح کرد:

هنر، پشتوانه‌ای برای غنای فرهنگی هر جامعه

استاد علی‌اکبر احقری، پیشکسوت هنرهای تجسمی همدان با تأکید بر اینکه ارزش‌ها، پشتوانه‌ها و ظرفیت افراد در گسترش هنر نقش بسزایی دارند، گفت: هنر، پشتوانه‌ای برای غنای فرهنگی هر جامعه است؛ با توجه به غنای ما در تاریخ و فرهنگ، توقع بالاتری از هنرمندان همدانی در راستای تلاش بیشتر هست.

هنر واژه‌ای است که همواره به انسان‌ها آرامش می‌دهد و روح بسیار بلندی در آن نهفته است که هر آشفته‌حالی را بر سر ذوق می‌آورد، به‌راستی چرا هنرمندان از آرامش روح بسیار بیشتری برخوردار هستند؟ هنر چیست و هنرمند کیست؟

با توسعه فناوری و سرعت پیشرفت بخش‌های مختلف، هنر شکل‌های متفاوتی به خود گرفته است؛ شاید در گذشته تنها نقاش یا شاعر به‌عنوان هنرمند شناخته می‌شد، اما امروزه حتی ورزشکار یا طراح و یا حتی معمار ساختمان‌های مجلل در تعریف هنرمند گنجانده می‌شوند.

جالب‌تر اینکه جوامع مختلف برای توسعه همواره نقش هنرمندان را گسترش می‌دادند تا اهداف عالیه تمدن‌ها از طریق هنر به جامعه القا شود و تأثیرپذیری بیشتری داشته باشد.

امروزه هنر به یک زبان مشترک میان همه انسان‌ها تبدیل و باعث شده تا راه‌های ارتباطی با یکدیگر بهتر یافت شود؛ هنر در زمان‌های مختلف به شکل‌های متفاوت ارائه می‌شود، اما در هر دوره‌ای برای کنترل احساسات به مردم کمک می‌کند.

جالب‌تر اینکه هر کشوری متناسب با ارزش‌گذاری که برای هنر و هنرمند دارد، به سمت تکامل گام برمی‌دارد، اینکه یک سیستمی تا چه اندازه به هنر و هنرمند اهتمام می‌ورزد، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بر این اساس با توجه به رسالت روزنامه سپهرغرب بر آن شدیم تا با علی‌اکبر احقری، یکی دیگر از هنرمندان پیشکسوت همدان در قامت یک نقاش و خوشنویس چیره‌دست گفت‌و‌گویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

این هنرمند با بیان اینکه متولد سال 1323 در همدان است و نخستین فعالیت‌های هنری او از سال 1340 آغاز شد، گفت: در عرصه تحصیلات نیز سال 45 وارد دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه تهران شدم و سال 52 در رشته هنرهای تجسمی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شدم.

علی‌اکبر احقری با بیان اینکه روح هنرمند همچون چشمه زایا است، افزود: هنر هنرمند آن است که هرچه می‌بیند، می‌شنود و درک می‌کند را چنان نمایش دهد که همگان آن را ببینند؛ چراکه مردم عادی نگاه تیزبین هنرمندان به پیرامون خود را ندارند.

این مدرس نمونه استان در رشته هنر با بیان اینکه هنرمند در نمایاندن زیبایی‌ها به دیگران بی‌تاب و بی‌قرار است، ابراز کرد: تمام لذت هنرمند لحظه‌ای است که همگان را از سرچشمه جمال الهی سیراب می‌کند.

وی هنرمند را چشم و گوش اجتماع دانست و تصریح کرد: هنرمندان با دلسوزی در راستای اعتلای فرهنگ و هنر این مرزوبوم تلاش کرده‌اند.

احقری با خطاب قرار دادن علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی، گفت: شما باید با عشق و خلوص و درعین‌حال فراگیری سواد بصری نقاط ضعف را شناسایی کرده و با اطلاع کافی از هنرهای تجسمی آنچه را به‌درستی آموخته‌اید، در اختیار دیگران قرار دهید.

این هنرمند پیشکسوت همدانی با بیان اینکه جشنواره‌های هنری از قابلیت‌های زیادی برخوردار هستند، تصریح کرد: برگزاری جشنواره‌ها می‌تواند زمینه‌ لازم را برای حفظ و استمرار تبادلات فرهنگی بین هنرمندان و همچنین جذب جوانان به هنرهای تجسمی فراهم کند.

احقری ادامه داد: خوشبختانه طی این سال‌ها رویکرد جوانان به بهره‌مندی از فرهنگ غنی و قابلیت‌های فردی شتابی درخور توجه داشته و موجب جذب انبوه زیادی از جوانان به این رشته هنری شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش جمعیت جوان کشور و همچنین افزایش علاقه‌مندان به فعالیت‌های هنری، فضایی مناسب برای تبادل اطلاعات و آموزش آکادمیک هنر در کشور احساس می‌شود.

احقری با بیان اینکه گسترش هنر می‌تواند راهگشایی برای حل بسیاری از مسائل عاطفی، اقتصادی و اجتماعی جوانان باشد، افزود: جوانان امروز جامعه ما نیازمند چنین فضایی هستند.

وی بهترین داور برای انتخاب آثار هنرمندان را خود آن‌ها دانست و خاطرنشان کرد: داوری و قضاوت کار مسئولیت بسیار سنگینی است و داوران در مقام انتخاب به‌واقع در سخت‌ترین لحظات قرار می‌گیرند.

مدرس نمونه استان با تأکید بر اینکه برگزاری جشنواره‌های هنری فرصتی برای گِرد هم آمدن، تبادل اندیشه و طرح دیدگاه‌های مختلف است، اذعان کرد: یقیناً پایان هر جشنواره و رویداد هنری پایان کار هنرمند نیست، زیرا همه باهم باید در راستای ساختن دنیایی سرشار از زیبایی گام برداریم؛ چراکه دنیایی زیباتر است که بسیط‌تر و عمیق‌تر در آن بیندیشیم.

احقری با تأکید بر اینکه ارزش‌ها، پشتوانه‌ها و ظرفیت افراد در گسترش هنر نقش بسزایی دارند، گفت: هنر، پشتوانه‌ای برای غنای فرهنگی هر جامعه است؛ با توجه به غنای ما در تاریخ و فرهنگ، توقع بالاتری از هنرمندان همدانی در راستای تلاش بیشتر هست.

این هنرمند همدانی در ادامه با اشاره به سوابق آموزشی خود، تشریح کرد: از سال 62 تا سال 92 مدرس هنر مراکز آموزش عالی فرهنگیان و نیز مراکز تربیت معلم و همچنین دانشگاه فرهنگیان بودم.

وی ادامه داد: بین سال‌های 76 تا 87 نیز مدرس هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان بودم و از 84 تا 87 در دانشگاه پیام‌نور تدریس داشتم.

این هنرمند افزود: علاوه‌بر این با مراکز جامع علمی و کاربردی فرهنگ و هنر همدان نیز از بدو تأسیس در مینه تدریس و آموزش همکاری داشتم.

این هنرمند پیشکسوت هنرهای تجسمی در همدان با تأکید بر اینکه در زمینه سوابق اجرایی نیز باید بگویم از سال 52 تا 61 کارشناس مسئول هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودم، تصریح کرد: علاوه‌بر این طی سال‌های مذکور به مدت 6 سال ریاست انجمن هنرهای تجسمی استان را برعهده داشتم.

احقری با بیان اینکه در سال‌های مذکور در زمینه برگزاری و داوری 11 جشنواره هنرهای تجسمی در استان همدان و نیز شرکت در آموزش‌های پژوهشی و تحقیقی موزه در کشورهای انگلستان، فرانسه و ایتالیا در سال 1355 فعالیت داشتم، خاطرنشان کرد: درخصوص فعالیت‌های نمایشگاهی نیز باید بگویم نخستین فعالیت بنده در عرصه برگزاری نمایشگاه آثار به تالار دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال 1346 بازمی‌گردد.

وی در ادامه با بیان اینکه در فاصله سال‌های 1346 تا 1368 نیز برگزاری نمایشگاه هنرهای تجسمی در تالار نقش تهران، گالری سیحون و نگارخانه میرملاس را تجربه کردم، تشریح کرد: خوشبختانه در این سال‌ها در نمایشگاه‌های خارجی بسیاری نیز حضور داشتم؛ برای مثال در سال 1387 به‌مناسبت هفته فرهنگی ایران در کشور گرجستان شهر تفلیس از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشگاهی برگزار کردم.

این هنرمند پیشکسوت همدان با اشاره به آخرین نمایشگاه آثار هنری خود، اذعان کرد: شهریورماه سال 1395 بود که در نمایشگاه نقاشان معاصر (دوسالانه) نگارخانه لاله تهران شرکت کردم.

احقری با اشاره به افتخارات هنری خود، تصریح کرد: در سال 1371 بود که به‌عنوان مدرس نمونه کشور از سوی وزیر وقت مورد تقدیر قرار گرفتم؛ همچنین در سال 1385 به‌عنوان شهروند نمونه برگزیده هنری از طریق شورای اسلامی شهر همدان انتخاب شدم؛ از سوی استانداری نیز در سال 1390 به‌عنوان پیشکسوت نمونه استان در زمینه فرهنگ و هنر در قامت فرهیخته تقدیر شدم.

وی با تأکید بر اینکه افتخار سابقه آموزشی به مدت 50 سال را در کارنامه خود دارم، تشریح کرد: عضو نخستین هنرآموختگان انجمن خوشنویسان ایران در سال 1348 نیز هستم.

شناسه خبر 68502