شناسه خبر:69230
1402/2/30 09:34:33

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین از کشت 64 هکتار گیاهان دارویی خاکشیر و زیره سبز در این شهرستان خبر داد.

منصور خزایی اظهار کرد: طی سال‌های اخیر برنامه‌ریزی و تلاش به‌منظور کشت گیاهان جایگزین در مزارع دیم و حذف زمین‌های آیش با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در قالب طرح جهش تولید دیم‌زارها درحال پیگیری بوده و علاوه‌بر کشت‌هایی نظیر گلرنگ و حبوبات، در سال زراعی جاری گیاهان دارویی چون خاکشیر و زیره سبز نیز به‌صورت دیم در سطح 64 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کشت شده است.
وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی در این شهرستان، افزود: سعی داریم در برنامه‌های ترویجی طی سال‌های آینده با گسترش کشت مکانیزه گیاهان دارویی و همچنین آشنایی بیشتر کشاورزان با نحوه کشت آن‌ها، کشت گیاهان دارویی بتواند در سطح وسیع در برنامه الگوی کشت کشاورزان شهرستان در دیم‌زارها قرار گیرد.
خزایی در ادامه شناسایی سایر گونه‌های گیاهان سازگار با اقلیم منطقه و تولید بذر مناسب برای کشت را از اقدامات مهم در زمینه کشت گیاهان دارویی دانست و خاطرنشان کرد: در کنار کشت دیم این گیاهان، کشت آبی گیاهان دارویی، زعفران و گل محمدی در جایگاه مهمی در برنامه اصلاح الگوی کشت مزارع آبی شهرستان قرار دارد و در همین رابطه 24 هکتار از مزارع آبی شهرستان زیر کشت زعفران و گل محمدی رفته است.
وی افزود: کشاورزان با کاهش سطح کشت گیاهان پُرآب‌بر و جایگزینی آن با محصولات فوق علاوه‌بر صرفه‌جویی در مصرف آب، به‌علت ارزش افزوده بالای تولید این محصولات می‌توانند با کسب درآمد مناسب در مسیر اجرای طرح اصلاح الگوی کشت شهرستان گام بردارند.
خزایی یادآور شد: در این رابطه برگزاری کلاس‌های آموزشی کشت و پرورش گیاهان دارویی، گل محمدی و زعفران با همکاری اداره ترویج جهاد کشاورزی شهرستان و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) درحال پیگیری بوده و کلاس‌های آموزشی در روستاهای شهرستان و همچنین در محل مدیریت به‌صورت مستمر درحال برگزاری است.

شناسه خبر 69230