شناسه خبر:69438
1402/3/3 09:22:16

سپهرغرب، گروه خبر: با استفاده از ظرفیت پرورش ماهی سد سیمره می‌توان زمینه اشتغال 10 هزار نفر را فراهم کرد.

کارشناس مسئول حوزه آبزیان دامپزشکی استان ایلام گفت: پنج نقطه در استان ایلام شامل سیروان، کلم، دریاچه پشت سد سیمره بدره، میمه دهلران و سد دویرج برای پرورش ماهی وجود دارد.
سینا شیری با بیان اینکه بیش از 115 مزرعه پرورش ماهی در استان ایلام موجود است که ظرفیت تولید این تعداد مزرعه دو هزار تن ماهی است، افزود: دامپزشکی استان ایلام؛ در چند بخش مهم ازجمله نظارت بهداشتی، پیشگیری از بیماری و درمان، به مزرعه داران بخش آبزیان استان کمک می‌کند.
وی افزود: با اشاره به ظرفیت عظیم دریاچه پشت سد سیمره برای پرورش ماهی در قفس، ادامه داد: هم اکنون مجوز پرورش دو هزار تن ماهی در قفس صادر شده است.
کارشناس مسئول حوزه آبزیان دامپزشکی استان ایلام یادآور شد: البته ظرفیت افزایش تولید ماهی در دریاچه 40 کیلومتری سیمره تا 10 هزار تن وجود دارد که می‌تواند منجر به اشتغال 10 هزار نفر شود.
شیری با اشاره به لزوم ایجاد زیر‌ساخت‌‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در بخش پرورش ماهی در قفس سد سیمره، عنوان کرد: استفاده از ظرفیت‌های موجود بخش پرورش ماهی در سد سیمره می‌تواند، منجر به درآمد یک هزار و 500 میلیارد تومانی در استان شود.
وی تصریح کرد: اشتغال و کسب درآمد در بخش پرورش ماهی به‌عنوان یکی از راهکارهای بومی برای توسعه استان شناخته می‌شود، اداره کل دامپزشکی استان آماده هرگونه همکاری با دیگر دستگاه‌های اجرایی برای استفاده از ظرفیت‌های موجود استان ازجمله سد سیمره برای پرورش ماهی است.
کارشناس مسئول حوزه آبزیان دامپزشکی استان ایلام توضیح داد: افرادی که در حوزه پرورش ماهی در قفس در سد سیمره فعالیت دارند، مشکلاتی بابت بازاریابی و فروش ماهی در استان دارند، در حال حاضر هم بیش از 95 درصد تولیدات این بخش در خارج از استان به فروش می‌رسد.
شیری خاطرنشان کرد: ماهی تولیدشده در قفس در سد سیمره از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و همین قضیه باعث استقبال مردم از این ماهی‌های تولیدی شده است.
وی عنوان کرد: دامپزشکی استان در طول سال همواره بحث پایش مزارع پرورش ماهی را به منظور نظارت‌های بهداشتی انجام می‌دهد، خوشبختانه طی هشت سال گذشته هیچ گونه خسارتی به مزارع پرورش ماهی استان به دلیل بیماری وارد نشده است.
کارشناس مسئول حوزه آبزیان دامپزشکی استان ایلام بیان کرد: اکثر خسارت‌های وارد شده به مزارع پرورش ماهی در استان به وسیله حوادث طبیعی نظیر سیلاب بوده که نیاز است مسئولان در زمینه پیشگیری از سیلاب و با احداث سیل‌بند، مزارع پرورش ماهی را کمک کنند.
شیری ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام‌شده؛ ماهی تولید شده در مناطق استان ایلام از کیفیت لازم برخوردار است و حتی این کیفیت بالاتر از متوسط کشوری است.
وی در پایان با اشاره به لزوم توجه مسئولان به بخش توسعه آبزی‌پروری در استان، افزود: فعالان این بخش با مشکلاتی نظیر نقدینگی مواجه هستند، بنابراین نیاز است با حمایت‌های لازم، زمینه افزایش تولید ماهی در استان را فراهم کرد.

شناسه خبر 69438