شناسه خبر:70193
1402/3/24 09:46:07
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان:

60 درصد مراتع همدان در مناطق بحرانی آتش‌سوزی قرار دارد

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه 60 درصد از مراتع استان در مناطق بحرانی آتش‌سوزی قرار دارد، گفت: 150 کیلومتر آتش‌بُر در سطح مراتع استان ایجاد شده است.

اسفندیار خزائی با اشاره به اینکه کم‌کم به ماه‌های بحرانی در مراتع استان نزدیک می‌شویم، اظهار کرد: علوفه مراتع درحال خشک شدن هستند و لازم است از اوایل تیرماه گشت‌های مراتع به حداکثر برسد.
وی با بیان اینکه 12 دستگاه دمنده خریداری و تحویل منابع طبیعی استان همدان شده است، درباره وضعیت تجهیزات اطفای حریق در استان تصریح کرد: دمنده، پتروفایر و آتشکوب در استان وجود دارد، اما در زمینه فناوری‌های جدید ازجمله پهپاد و دوربین و سیستم‌های ماهواره‌ای کمبود داریم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان افزود: 60 درصد مراتع استان که اتفاقاً مراتع درجه یک هستند، بحرانی بوده و 40 درصد از مراتع که مراتع درجه دو هستند، نیمه‌بحرانی است.
وی با بیان اینکه بخش آموزش ترویج منابع طبیعی درحال اطلاع‌رسانی و آموزش به همیاران طبیعت است، یادآور شد: اگر کسی بخواهد در زمینه اطفای حریق کمک کند، باید حتماً آموزش ببینند؛ به‌طوری که باید در سامانه همیار طبیعت ثبت‌نام کند.
خزائی با اشاره به اینکه دو سال گذشته سال خوبی ازنظر کنترل آتش‌سوزی در مراتع استان بود، ادامه داد: سال گذشته پنج فقره آتش‌سوزی در 10 هکتار از مراتع استان همدان رخ داد که نسبت به سال‌های گذشته کنترل خوبی شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان به شهروندان توصیه کرد: درصورت حضور در مراتع و جنگل‌ها به‌هیچ‌وجه آتش روشن نکنند و از پرتاب کردن سیگار در حاشیه جاده‌ها و مراتع خودداری کنند.

شناسه خبر 70193