شناسه خبر:70577
1402/4/3 08:33:57

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: با توجه به شرایط خشکسالی،کشاورزان استان همدان، از کشت دوم محصولات کشاورزی خودداری کنند.

رضا اخلاص‌مند ضمن تبیین وضعیت ذخائر آبی افزود: با توجه به کاهش بارش‌ها و ممنوعیت توسعه کشاورزی در دشت‌های ممنوعه و ممنوعه بحرانی، کشت دوم در تمامی دشت‌های استان ممنوع بوده و با متخلفان برخورد خواهد شد.
وی به آسیب‌های ناشی از فعالیت چاه‌های غیرمجاز و چاه‌های مجاز کشاورزی که بیش از پروانه بهره برداری برداشت می‌کنند، اشاره و افزود: بهره‌برداری اصولی از منابع آبی نیازمند درکی مشترک با کشاورزان است، در غیر این صورت، شدت افت سطح آب منابع آب زیرزمینی بیشتر، و به تعداد دشت‌های ممنوعه بحرانی استان اضافه خواهد شد.
اخلاص مند ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد تسریع در نصب کنتورهای هوشمند، تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه و غیرمجاز و همچنین افزایش کارایی در روش‌های آبیاری نوین و تبدیل کشت‌های سنتی به گلخانه‌ای، امکان تداوم برداشت از منابع آب زیرزمینی و برنامه‌ریزی‌های بلند مدت در استان را فراهم خواهد کرد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان تاکید کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته به منظور مدیریت منابع آبی استان، برنامه‌های احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و سازگاری با کم‌آبی در سطح استان عملیاتی و در حال اجراست.
وی خاطرنشان کرد: شایسته است تا با هدف‌گذاری درست تلاش کنیم تا کاستی‌ها و نارسایی‌ها در حفظ و حراست از منابع آبی به شکل مطلوب برطرف شود.
اخلاص‌مند با اشاره به اینکه اولویت اصلی استان تامین آب شرب پایدار و سالم است، افزود: پس از تامین آب آشامیدنی، تلاش داریم با همکاری جهاد کشاورزی استان و مدیریت آب در این بخش بتوانیم کشاورزی پایدار برای استان ایجاد کنیم.
وی خواستار همکاری همه مردم استان در مصرف بهینه آب و رعایت الگوی کشت از سوی کشاورزان شد و اظهارکرد: امیدواریم کشاورزان استان با پرهیز از کشت دوم به کمک مسئولان استان بیایند تا بتوانیم با اولویت منابع آب آشامیدنی شهرها و روستاها را به نحوه مطلوب تأمین و از تابستان گرم گذر کنیم.

شناسه خبر 70577