شناسه خبر:70792
1402/4/7 11:47:08

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان گفت: سعی می‌کنیم که در دور جدید (دهم) شفافیت در همه ابعاد آن و فعالیت‌ها را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

رحیم مرتضایی روز دوشنبه در آیین تکریم و معارفه رئیس جدید نمایندگی اتاق بازرگانی شهرستان ملایر افزود: رویکرد و راهبرد اساسی اعضای اتاق استان در این دور بر تعامل دوسویه با اصحاب رسانه و دستگاه‌های اجرایی و همچنین استفاده از نظر مشورتی همه فعالان اقتصادی استوار است.

وی گفت: تمام تلاش ما در دوره دهم اتاق بازرگانی استان این است که پارلمان بخش خصوصی، شفاف و روشن و یک اتاق شیشه‌ای باشد و فعالیت‌های اتاق بازرگانی به نحوی باشد که اثر آن را در اقتصاد استان ببینیم.

این مقام مسئول یکی از اتفاقات خوب دوره جدید اتاق بازرگانی استان را سهم قابل توجه ملایر در انتخابات هیئت‌رئیسه عنوان و بیان کرد: امیدواریم در دوره جدید با استفاده حداکثری از ظرفیت فعالان اقتصادی، بتوانیم تحولات خوبی را برای استان رقم بزنیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان استقلال نمایندگی اتاق بازرگانی ملایر و ساختمانی مجزا برای بخش اقتصادی این شهرستان را ازجمله اهداف برشمرد و اظهار کرد: نمایندگی اتاق بازرگانی ملایر باید اعضای خود را به نحوی افزایش دهد که با استقلال خود، بتواند صاحب رأی و نظر باشد و خدمات بهتری درخور شأن و جایگاه فعالان اقتصادی ملایر با دو برند جهانی مبلمان منبت و انگور ارائه دهد.

مرتضایی با تأکید بر اینکه در دوره مذکور بخش بین‌الملل را مجزا کردیم و توجه ویژه‌ای به این بخش داریم، گفت: در این رابطه نیازهای کشورهای مجاور که مرتبط با استعدادها و توانایی‌های استان باشد را احصا می‌کنیم و هیئت‌هایی را که لازم است به استان دعوت و یا هیئت‌هایی را از استان اعزام می‌کنیم.

به گفته وی ماه آینده هیئتی را به استان حلبچه اعزام می‌کنیم که نیاز است فعالان اقتصادی شرکت کنند، همچنین فعالان اقتصادی و اعضای اتاق می‌توانند در نمایشگاهی که مهرماه در سلیمانیه عراق برگزار می‌شود، حضوری فعال داشته باشند.

* تشکیل شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با موضوع کشمش

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان یادآور شد: در دوره جدید تعدادی از کمیسیون‌ها را اضافه کردیم و فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی استان باید حضور و مشارکتی فعال در این کمیسیون‌ها داشته باشند و در تصمیم‌ها و فعالیت‌ها اثرگذار باشند.

مرتضایی با بیان اینکه امکان تشکیل برخی کمیسیون‌ها در شهرستان‌ها نیست، تأکید کرد: تلاش داریم متناظر کمیسیون‌ها را در شهرستان‌هایی همچون ملایر نیز داشته باشیم.

وی برگزاری شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی را یکی از اولویت‌های اتاق بازرگانی استان عنوان کرد و افزود: در دوره جدید نخستین جلسه شورای گفت‌وگو به‌زودی برگزار خواهد شد و به موضوع کشمش اختصاص دارد.

مرتضایی با تأکید بر اینکه فعالان اقتصادی باید همواره در ارتباط مستمر با اتاق بازرگانی باشند و نظرها و پیشنهادات خود را ارائه کنند، خاطرنشان کرد: ما همواره شنوای دغدغه‌ها، مشکلات و مطالبات فعالان اقتصادی استان هستیم.

* اتاق بازرگانی و تشکل‌ها، مکمل یکدیگرند

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان همدان نیز گفت: اتاق بازرگانی به‌عنوان یک نهاد قانون‌مند و تشکلی مادر، برای بخش خصوصی است و چنانچه توسط بخش خصوصی اداره شود، آینده آن را بهتر از گذشته می‌بینیم.

منوچهر رضایی با بیان اینکه چنانچه اعضای اتاق بازرگانی از بخش‌های غیر مرتبط و سایر نهادها باشند درد بخش خصوصی را حس نمی‌کنند، افزود: اگر اعضای اتاق بازرگانی از فعالان اقتصادی باشند، معنای تولید، بازرگانی، صنعت و چالش‌های کشور و اقتصاد را بدانند، بهتر می‌توانند برای این پارلمان بخش خصوصی تصمیم‌گیری کنند.

وی با بیان اینکه در دوره دهم انتخابات اتاق بازرگانی این اتفاق رقم خورد و تمامی 15 نفر هیئت نمایندگان همه از فعالان اقتصادی استان همدان هستند، بازدهی اثربخش و نتیجه‌بخش اتاق بازرگانی را در گرو تصمیم‌گیری‌های درست، مشارکت جدی تمامی فعالان بخش خصوصی و اعضا در جلسات و کمیسیون‌ها، ارائه نظرات و پیشنهادات و جمع‌بندی و ارائه به حاکمیت در قالب مشاوره دانست.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشمش ملایر بیان کرد: در اتاق بازرگانی استان همدان ترکیب شهرستانی مطلوبی شکل و بسیار مورد استقبال اعضا قرار گرفت.

رضایی ابراز امیدواری کرد: با بهره‌مندی از اندیشه‌های خوب فعالان اقتصادی گام رو به جلو برداریم.

وی با اشاره به نقش پُررنگ فعالان اقتصادی ملایر در هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی همدان، ادامه داد: ملایر قبل از آنکه شهر اقتصادی باشد، صاحب فکر و اندیشه است و امیدواریم این ظرفیت در حوزه اقتصاد نیز بروز کند و اتفاقات خوبی را برای این شهرستان و استان رقم بزنیم.

* استقلال اتاق بازرگانی ملایر در اولویت

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان همدان درباره استقلال نمایندگی اتاق بازرگانی ملایر نیز توضیح داد: اعضا باید از 200 نفر عبور کنند و از فعالان حقیقی بخش کشاروزی، صنعت، بازرگانی و تولید باشند و کارت عضویت‌ها را در پایان دوره به مرز قابل قبولی برسانیم که در این صورت می‌توان برای استقلال اتاق بازرگانی ملایر اقدام کرد.

رضایی با اشاره به تفاوت جایگاه اتاق بازرگانی با تشکل‌ها از نظر دارا بودن قانون و منابع مالی، ادامه داد: اعتقاد بر این است که اتاق بازرگانی و تشکل‌ها مکمل یکدیگر هستند و باید در کنار هم باشند.

به گفته وی در دوره جدید تلاش بر این است که بقیه تشکل‌ها کنار اتاق بازرگانی استان تجمیع شوند و همه یک هدف را که همان اعتلای کشور، توسعه اقتصاد و مشورت مطلوب به دستگاه‌های حاکمیتی است را دنبال کنند.

رضایی یادآور شد: با پیگیری‌های انجام‌شده توسط نمایندگان مجلس از طریق کمیسیون کشاروزی مجلس و مکاتبه با معاون اول رئیس‌جمهور، مقرر شد بخش کشاورزی از تعهد ارزی معاف شود که برای تحقق این امر به کمک اتاق بازرگانی نیاز داریم.

در این جلسه از زحمات و تلاش‌های چهارساله حمید بهرامی تقدیر و علی روح‌بخش به‌عنوان رئیس جدید نمایندگی اتاق بازرگانی شهرستان ملایر معرفی

 

شناسه خبر 70792