شناسه خبر:71193
1402/4/18 11:58:34

سپهرغرب، گروه تیک: نویسنده کتاب «مورس» می‌گوید آنچه در فضای مجازی برای تطهیر رژیم شاهنشاهی به خصوص سازمان اطلاعات و امنیت کشور یا همان ساواک بیان می‌شود، حقیقت نیست و باید به منابع و اسناد موثق مراجعه کرد.

مدیر مؤسسه فرهنگی هنری هادی مشکات نور گفت: کتاب مورس نوشته زهره سادات فرقانی با محوریت زندگی و خاطرات هشت تن از مبارزین و زندانیان سیاسی قبل از انقلاب توسط مؤسسه فرهنگی هنری هادی مشکات نور و انتشارات نشر رأی نو منتشر و روانه بازار شد.
سعید الفتی ادامه داد: این کتاب با استناد به اسناد و مدارک باقی‌مانده در کمیته ضد خرابکاری ساواک نوشته شده است و نویسنده این کتاب با تحقیق و پژوهش‌های میدانی و مصاحبه با افراد، تلاش داشته تا مطالب مستند و دقیق بیان شوند.
وی افزود: با توجه به شرایط موجود و جا به جایی جلاد و شهید و تطهیر اقدامات سازمان امنیت و رژیم شاهنشاهی توسط دشمنان مطالعه این کتاب را به همه گروه‌های سنی به خصوص دهه هشتادی‌ها توصیه می‌کنم تا با اقدامات ساواک و رژیم شاهنشاهی بیشتر آشنا شوند، رژیمی که حقوق بشر در آن به‌هیچ‌عنوان رعایت نمی‌شد و زندانیان از کمترین حقوق اجتماعی در زندان‌های ساواک برخوردار بودند.
نویسنده کتاب نیز گفت: کار نویسندگی را با نگارش کتاب ترم عاشقی با موضوع زندگی نامه شهدای دانشجو دانشگاه خوارزمی از سال 1394 شروع کردم و در روزهای اخیر کتاب جدیدم با نام مورس منتشر و روانه بازار نشر شده است.
زهره‌سادات فرقانی ادامه داد: نگارش این کتاب در بهمن سال 1400 از طرف مؤسسه هادی مشکات نور به بنده پیشنهاد شد، موضوعی که به من پیشنهاد شد برایم تازگی داشت؛ زیرا بیشتر فعالیتم در حیطه دفاع مقدس و زندگی‌نامه شهدا بود، البته سه سال قبل از آن یعنی در سال 1397 برای دریافت اسناد یکی از شهدا به نام شهید محمدعلی مهدوی به موزه رفته بودم اما هرگز فکر نمی‌کردم روزی برسد و روایتگر زندگی و رنج انسان‌هایی باشم که روزگاری برای رهایی از چنگال ظلم مبارزه کرده اند.
وی افزود: به عنوان پژوهشگر و نویسنده کتاب مورس از بهمن‌ماه 1400 شروع به پژوهش کردم. برای تحقیقات میدانی قدم به حیاط موزه عبرت گذاشتم، در بدو ورود به موزه با درهای متعدد آهنی، طبقات، بندها و سلول‌های تنگ و تاریک که تنها روزنه ای از نور فضای آنجا را روشن کرده بود و فقط صدای جیک‌جیک گنجشکان به گوش می‌رسید، روبه‌رو شدم. سلول‌هایی به ردیف سوار بر پشت ماری سیاه با چشمانی رنگ قرمز، در دل دالان‌ها با سکوتی وهم‌آلود خفته بودند، با دستانم دیوارهایی را لمس کردم که روزگاری تنها سنگ صبور و شاهد اشک‌ها، فریادها، ناله‌ها و مناجات‌های محبوسانی بودند که به جرم آزادی‌خواهی زندانی شده بودند. پس از بازدید و خروج از تونل زمان که تا مدت‌ها بخشی از کابوس‌های شبانه‌ام بود انگیزه‌ای در وجودم ایجاد شد تا در این مورد تحقیقات بیشتری انجام دهم.
نویسنده مورس ادامه داد: نگارش و تدوین زندگی و خاطرات زندانیان سیاسی قبل از انقلاب با محوریت تمرکز بر شکنجه و ظلم ساواک محور اصلی کتاب مورس است. برای رسیدن به اهداف و چشم‌انداز پروژه چندین جلسه تبادل‌نظر و پیشنهاد، پرسش و پاسخ با زندانیان سیاسی قبل از انقلاب که به عنوان راوی و راهنما برای بازدیدکنندگان بودند و حضور در محل موزه عبرت ایران انجام شد تا با عینیت یافتن و ملموس شدن موقعیت و محیط در فضای ذهنی نویسنده، روایت و انتقال مفاهیم به خوانندگان سهولت یابد.
وی گفت: هشت نفر از مبارزین انقلاب روایت شکنجه‌های خود را در این کتاب بازگو کرده‌اند و کتاب شامل هشت فصل است و هر فصل مربوط به روایت‌های یکی از روایان است که در باره مبارزات، سختی و شکنجه‌هایی که در این راه متحمل شده‌اند، سخن گفته‌اند.
زهره سادات فرقانی ادامه داد: این کتاب با روش مصاحبه بر مبنای پرسش و پاسخ تحقیقات میدانی و کتابخانه‌ای استناد به مدارک و اسناد موجود، روزنامه‌های اطلاعات و کیهان منتهی به روزهای پیروزی انقلاب، دیدن فیلم‌های اعترافات بهمن نادری پور معروف به تهرانی در دادگاه انقلاب و حوادث کشور در سال 1357 تهیه و تنظیم شده است.
نویسنده «ترم عاشقی» در پایان افزود: با مطالعه این کتاب ذهن جستجوگر مخاطب به این نتیجه می‌رسد که تاریخ همیشه در حال تکرار است، درواقع با مطالعه این کتاب، این خواننده است که مرز بین تاریکی و روشنایی و اسارت و آزادی را می‌شناسد و به‌یقین می‌رسد که آنچه در فضای مجازی برای تطهیر رژیم شاهنشاهی به خصوص سازمان اطلاعات و امنیت کشور یا همان ساواک بیان می‌شود، حقیقت نیست و باید به منابع و اسناد موثق مراجعه کند تا به حقایق دست یابد.

شناسه خبر 71193