شناسه خبر:72384
1402/5/21 11:59:19

یکی از مسائل حیاتی برای هر جامعه امید به آینده است، چراکه امید موتور محرک هر جامعه‌ای برای پیشرفت بوده و می‌تواند در حرکت یک اجتماع جهش ایجاد کند؛ شاید یکی از دلایلی که جوانان مورد تکیه جوامع هستند، این بوده که قشر مذکور با نگاه روشنی که به آینده دارند، هیچ مانعی را پیش‌ روی خود ندیده و پُرتلاش و خستگی‌ناپذیر، به سوی فردای بهتر حرکت می‌کنند.

اما این یک واقعیت غیر قابل انکار است که هیچ ضمانتی وجود ندارد که شعله گرمابخش امید برای همیشه در دل یک ملت فروزان بماند! زنده بودن، نوربخشی و حرکت‌آفرینی این نور تابان به عوامل مختلفی منوط بوده و نگهداشت امید اجتماعی، یک گام است و افزایش امید اجتماعی، گامی مهم‌تر که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد. حتی در ادارات، سازمان­‌ها و نهادها، مدیران باید امید را افزایش دهند تا منجر به بالا رفتن انگیزه شود که این مهم باعث افزایش بهره‌وری در آن ادارات می‌­شود.

مدیریت صحیح و مدیریت بر مبنای شایسته‌سالاری و قانون‌مداری، می‌­تواند به افزایش امید اجتماعی در جامعه کمک کند؛ وجود تبعیض‌های اجتماعی به هر شکلی، آزاردهنده است که ما می­‌توانیم با رفع تبعیض، آزارها را کاهش دهیم.

حاکمیت و مسئولان یکی از مهم‌ترین عوامل پُرفروغ‌تر شدن امید در دل مردم هستند؛ اینکه برنامه‌ریزی‌ها، شعارها، نفی و اثبات‌ها منجر به پیشرفت و گشایش زندگی مردم شود، قطعاً ملت را به آینده امیدوارتر می‌کند؛ به عبارت دیگر امید اجتماعی حتی می­‌تواند روی توسعه اقتصادی تأثیر بگذارد و در ناخودآگاه کارگر و کارفرما اقدام به کارهای بزرگ‌تر و باکیفیت‌تر را پُررنگ‌تر کند. مردم ما هیچگاه فراموش نمی‌کنند سال‌های درخشان دفاع مقدس را که اگرچه هر روز در معرض مرگ یا بمباران بودند و یا خبر شهادت و جراحت عزیزانشان را می‌شنیدند، اما کمترین احساس یأس و استیصال در چهره مردم دیده نمی‌شد؛ چون یکی از برکات انقلاب اسلامی همین تقویت امید به آینده بوده و هست، اما همان‌گونه که عرض شد، عملکرد مسئولان و سبک زندگی و مشی آن‌ها بسیار در این امر مؤثر است، وقتی مردم بارها با تصمیمات غلط یا کم‌کاری برخی مسئولان مواجه می‌شوند، قطعاً بر میزان امیدواری آنان مؤثر خواهد بود.

همیشه از رسانه‌ها، متولیان امر می‌خواهند که امیدافزایی کنند ضمن تاکید بر این رسالت فعالان رسانه‌ای باید به این نکته هم توجه داشت که نوع عملکرد مسئولان نقطه آغاز این وظیفه رسانه‌هاست در عین حال نمی‌توان بدون لحاظ پیوست رسانه‌ای برای پروژه‌ها و توجه به مهندسی پیام انتظار داشت رسانه فروغ شعله امید را دو چندان نماید متاسفانه بسیاری از مدیران اینگونه می‌اندیشند که با انعکاس اطلاعات مربوط به یک پروژه و احتمالا میزان پیشرفت آن به‌طور خودکار در دل مردم امید ایجاد می‌شود این درحالی است که در جامعه ما که ذهن‌ها و قلب‌ها هر روز در معرض بمباران رسانه‌ای هستند نمی‌توان به این سادگی امید ایجاد کرد و از مردم خواست که به آینده خوش‌بین باشند یکی از مهمترین راه‌کارها در این زمینه ایجاد و تولید روایت برای پروژه‌ها و خدمات است روایتی که بر دل مردم بنشیند و سینه به سینه نقل شود

 *زهره پوروهابی

شناسه خبر 72384