شناسه خبر:72485
1402/5/24 09:42:53

مدیر کارخانه کنسانتره شایان‌صنعت اسدآباد از صادرات 50 هزار تُن از تولیدات این کارخانه به کشور چین از اواخر سال گذشته تاکنون خبر داد.

محمد نظری از صادرات 50 هزار تُن از تولیدات این کارخانه به کشور چین از اواخر سال گذشته تاکنون خبر داد و ابراز کرد: این میزان محصول تولیدشده کارخانه را به‌واسطه نداشتن کارت بازرگانی به شرکت دیگری برای صادرات فروخته‌ایم و از طریق شرکت مورد نظر محصولات ما به چین صادر شده است.

وی با بیان اینکه هفته آینده کارت بازرگانی کارخانه کنسانتره شایان‌صنعت اسدآباد صادر خواهد شد، گفت: با داشتن کارت بازرگانی از این پس امکان صادرات تولیدات توسط خود کارخانه مقدور بوده و دیگر نیازمند فروش محصول خود به سایر شرکت‌ها برای صادرات نیستیم.

این کارآفرین برتر بیان کرد: سیاست دولت برای صادرات این است که ابتدای امر باید تولیدات هر شرکت قبل از صادرات، در بورس عرضه شود و اگر بار نخست در بورس برای تولیدات محصول شرکت مورد نظر متقاضی و خریدار نبود، بار دوم در تالار بورس مجدد عرضه خواهد شد و درصورت نداشتن مخاطب در تالار بورس، با داشتن کارت بازرگانی تولیدکننده می‌تواند تولیدات خود را به خارج از کشور صادر کند.

نظری ادامه داد: درحال حاضر دغدغه مواد اولیه و نبود معدن برای شایان‌صنعت در شهرستان، یکی از مهم‌ترین مشکلات این کارخانه بوده که به‌ناچار مواد اولیه مورد نیاز کارخانه را از خارج از شهرستان و استان تأمین و خریداری می‌کنیم و این درحالی است که اسدآباد دارای 350 میلیون تُن ذخیره معدن بوده و این معادن بلوکه هستند و اجازه برداشت ندارند.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر 70 نفر به‌صورت مستقیم در کارخانه کنسانتره شایان‌صنعت مشغول به فعالیت هستند، تصریح کرد: بارها در جمع مدیران و مسئولین و رسانه‌ها اعلام کرده‌ام که تعهد می‌دهم درصورتی که یکی از معادن بلوکه سطح استان را در اختیار کارخانه کنسانتره شایان‌صنعت برای تأمین مواد اولیه قرار دهند، نخستین کارخانه آهن اسفنجی را در غرب کشور راه‌اندازی کرده و برای دو هزار نفر از جوانان منطقه اشتغال ایجاد کنم و هنوز نیز بر سر قول و تعهد خود هستم.

این مقام مسئول میزان تولید سالیانه این کارخانه را 300 هزار تُن برشمرد و خاطرنشان کرد: این واحد بومی به‌عنوان یکی از بهترین واحدهای تولیدی غرب کشور به‌لحاظ کیفیت بوده که مالیات خود را در شهرستان پرداخت می‌کند و دفاتر مرکزی آن نیز در شهرستان به ثبت رسیده و مستقر بوده؛ این امر موجب رونق اقتصادی شهر است.

نظری در ادامه با بیان اینکه درحال حاضر سه واحد کارخانه کنسانتره در سطح استان همدان وجود دارد که هر سه واحد در شهرستان اسدآباد واقع شده است، اظهار کرد: باطله‌های موجود کارخانه کنسانتره شایان‌صنعت، ماده اولیه برخی صنایع دیگر است و برای قطعات پیش‌ساخته بتنی، آجر و سفال استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه برای اقدام مذکور باطله و پسماند کارخانه را جهت بازیافت و فرآوری به واحد دیگری واگذار می‌کنیم، تصریح کرد: باطله‌های فرآوری‌شده به محصول دیگر، به کارگاه‌های بلوک‌زنی شهرستان و تعدادی از کوره آجرپزی‌ها فروخته می‌شود و با این کار موجب فعال شدن صنایع پایین‌دست خود شده‌ایم.

نظری با اشاره به اینکه تولید سالیانه باطله با توجه به ظرفیت کارخانه حدود 20 هزار تُن است، اظهار کرد: از همان ابتدای فعالیت کارخانه در سال 99 مشکلی در رابطه با باطله‌ها و پسماند نداشتیم و با برنامه‌ریزی و تدبیر به سمت فرآوری باطله حرکت کرده بودیم.

این کارآفرین نمونه بیان کرد: اگر به ما یک معدن در شهرستان برای بهره‌برداری بدهند و به‌واسطه آن بتوانیم یک واحد آهن اسفنجی ایجاد کنیم، دیگر خام‌فروشی نخواهد شد و فرآوری محصول تولیدی کارخانه کنسانتره شایان‌صنعت در شهرستان اتفاق می‌افتد؛ این امر ارزش‌افزوده دوچندان به همراه خواهد داشت و مبلغ مابه‌التفاوت قیمت کنسانتره آهن اسفنجی را در شهرستان نگه می‌داریم.

وی مطرح کرد: همچنین با توجه به معضل تنش آبی موجود در کشور و به تبع آن در شهرستان اسدآباد، در سال گذشته سعی شد میزان برداشت آب از آب‌های زیرزمینی را فوق‌العاده کم کنیم و این حجم مصرف در تولید را به‌جای برداشت از آب‌های زیرزمینی، از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب اسدآباد استفاده کنیم.

نظری گفت: این امر موجب شد تا استفاده و برداشت از آب‌های زیرزمینی توسط این کارخانه به حداقل برسد و به وضعیت زیست‌محیطی مناطق اطراف تصفیه‌خانه فاضلاب نیز کمک بسیاری شد تا با این اقدام به‌علت تنش آبی، تولید کارخانه متوقف نشود.

ثبت شرکت واحد فرآوری مواد معدنی سنگ آهن و تولید کنسانتره آهن شایان‌صنعت به‌عنوان یکی از کارخانه صنعتی نمونه شهرستان در اواخر سال 97 و عملیات اجرایی پروژه در خردادماه سال 98 انجام گرفت و طی هشت ماه با سرعت بالایی این طرح صنعتی در منطقه اسدآباد تکمیل شد و در ابتدای سال 99 فعالیت خود را آغاز کرد و آماده تولید شد.

 

شناسه خبر 72485