شناسه خبر:73192
1402/6/9 12:56:16
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان همدان:

ارزیاب یونسکو 2 ماه دیگر درباره ثبت جهانی «هگمتانه» نظر می‌دهد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان همدان درباره زمان اعلام نتایج بازبینی پرونده ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» از سوی ارزیاب یونسکو مطرح کرد: ارزیاب دو ماه فرصت دارد نظرش را اعلام کند.

محسن معصوم‌علیزاده در تشریح سفر سه‌روزه ارزیاب یونسکو به همدان به‌منظور بازبینی پرونده ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» اظهارکرد: ارزیاب یونسکو براساس برنامه‌های وزارت میراث فرهنگی ابتدای شهریورماه وارد کشور ایران شده و شامگاه همان روز در همدان سکونت یافت.

وی در مدت اقامت خود در این شهر براساس برنامه از پیش تعیین‌شده از نقاط مورد نظر بازدید به عمل آورد.

این مقام مسئول افزود: ازجمله نقاط مورد بازدید آرامگاه بوعلی‌سینا و موزه آرامگاه بود و در ادامه از مرکز بنیاد علمی فرهنگی بوعلی‌سینا که در جوار آرامگاه مستقر بوده و در زمینه آثار ابن‌سینا کارهای پژوهشی انجام می‌دهند، بازدید به عمل آورد و با مسئولان آنجا صحبت کرد.

معصوم‌علیزاده اضافه کرد: در ادامه از پیاده‌راه بوعلی‌سینا و عرصه ثبتی این محدوده و میدان امام خمینی (ره) به‌عنوان مرکز این عرصه به‌صورت کامل و دقیق بازدید کرد؛ همچنین از پیاده‌راه اکباتان و پروژه جداره‌سازی درحال اجرا در این منطقه بازدید به عمل آورد.

وی مطرح کرد: در ادامه بازدیدها، به مسجد جامع شهر همدان سر زد و طرح‌های مرمت‌شده قبلی، رواق‌ها، حیاط، ورودی و خروجی مسجد را به ریز مورد بررسی قرار داد و طرح‌هایی که باید در آن انجام گیرد را دریافت کرد و طرح حفاظت مسجد را خواست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه ارزیاب بازدیدی از داخل کاروان‌سراها و بازارهای مختلف در محدوده بازار داشت و از نزدیک با مردم صحبت کرد، یادآور شد: ارزیاب یک روز کامل از محوطه هگمتانه، کاوش‌ها، ساختمان‌های موجود، موزه هگمتانه و آثار به نمایش گذاشته‌شده (11 شیء زرین و سیمین) که از کاوش‌های هگمتانه به‌دست آمده بود و در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود، بازدید کرد.

وی بیان کرد: ارزیاب در مدت حضور در همدان جلساتی با اصناف، شهرداری و واحدهای مختلفش در زمینه شهرسازی، پسماند، مشارکت زنان در امور شهری، حوزه گردشگری، حمل‌ونقل، برنامه‌های توسعه‌ای و حفاظت از شهر و مباحث مختلف داشت.

معصوم‌علیزاده در ادامه گفت: وی همچنین جلسه‌ای با فعالان حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و کارشناسان حوزه باستان‌شناسی داشت و درنهایت در جلسه پایانی با استاندار توضیحاتی ارائه کرد.

وی تصریح کرد: ارزیاب باید خود نظرش را درباره پرونده ثبت جهانی اعلام کند، اما از صحبت‌هایی که ارائه می‌کرد، رضایت نسبی‌اش مشخص بود و در دیدار با استاندار هم همدان را شهری با داشته‌های تاریخی بسیار ارزشمند معرفی و اعلام کرد که این شهر قابلیت ثبت جهانی را دارد و ان‌شاءالله این اتفاق می‌افتد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان خاطرنشان کرد: ارزیاب پس از خروج از همدان، دیداری با قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی در تهران داشت و این موارد را مجدداً اعلام و تأکید کرد که همدان ازلحاظ داشته‌های تاریخی بسیار ارزشمند است و معتقدم ظرفیت زیادی برای ثبت جهانی دارد و براساس مشاهده‌ای که داشتم، ثبت جهانی آن شدنی است.

وی با اعلام اینکه موانع پیش‌ روی ثبت جهانی رفع شده به‌طوری که زوائد و الحاقات مسجد جامع و حفاظ فلزی جلوی درب مسجد نیز برچیده شده است، اظهار کرد: با دستور و پیگیری‌های شخص استاندار و به همت مسئولان شهر، مردم علاقه‌مند به فرهنگ، تاریخ و تمدن همدان، اصناف، کسبه و بازاریان، فعالان و علاقه‌مندان حوزه گردشگری و میراث فرهنگی، اساتید و همه و همه طی این مدت فضای مناسبی ایجاد شده و موانعی که از قبل وجود داشت و باید حذف می‌شد، انجام گرفته و رضایت نسبی حاکم شده است.

معصوم‌علیزاده اذعان کرد: ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» پایان کار نیست، بلکه آغاز کار بزرگی است که باید در شهر همدان اتفاق بیفتد و آرام‌آرام به سمت توسعه، نگهداری و حفاظت از داشته‌های تاریخی خود برود تا بتواند میزبان گردشگران مختلف از نقاط مختلف دنیا و ایران باشد و شکوه، عظمت، تاریخ، فرهنگ و هنر این مردمان را که زمانی در این نقطه از کشور زندگی می‌کردند، به نمایش بگذارد.

وی با اشاره به همکاری شهرداری و اینکه ارتباط خوبش با میراث ادامه پیدا می‌کند، تأکید کرد: شهرداری «بافت تاریخی» تشکیل می‌شود؛ به‌طوری که کارش را آغاز کرده و در اداره‌ کل میراث فرهنگی هم مدیری به‌عنوان هماهنگ‌کننده «بافت تاریخی» تعیین شده تا در کنار هم در حوزه بافت تاریخی فعالیت داشته باشند و به‌طور دائم و لحظه به لحظه با یکدیگر همکاری کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان همدان درباره زمان اعلام نتایج بازبینی پرونده ثبت جهانی «هگمتانه» از سوی ارزیاب یونسکو مطرح کرد: ارزیاب دو ماه فرصت دارد که مشاهدات میدانی خود را با واقعیت‌های پرونده تطابق دهد تا ببیند همخوان است یا خیر و سپس نظرش را اعلام می‌کند.

 

شناسه خبر 73192