شناسه خبر:73273
1402/6/12 09:42:38

رئیس قوه قضائیه طی تماس تلفنی با رئیس دادگستری استان همدان دستور بررسی فوری وضعیت سیلوی پشتیبانی امور دام شهرستان اسدآباد که نهاده‌های دامی استراتژیک در آنجا دپو شده است را صادر کرد که به دنبال این دستور رئیس کل دادگستری همدان به همراه گروه کارشناسان و مسئولان برای بررسی موضوع از این سیلو بازدید به عمل آورد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی قوه قضائیه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در این دستور تأکید کرده است: صیانت از حقوق عامه و حفظ بیت‌المال ازجمله مسئولیت‌های ذاتی و مهم قوه قضائیه است و در همین راستا دستگاه قضائی با کمک سایر دستگاه‌ها، برای جلوگیری از تضییع و فساد نهاده‌های دامی ذخیره‌شده باید اقدام فوری، ریشه‌ای و متناسب صورت دهد.

رئیس کل دادگستری استان همدان پس از بازدید از این سیلوها، ابراز کرد: مقدار زیادی نهاده دامی و ذرت در این سیلو نگهداری می‌شود که بخشی از آن در معرض آلودگی و غیر قابل استفاده شدن قرار دارد و بخشی از آن نیز آلوده شده است و باید اقدامات لازم برای تغییر وضعیت و نگهداری انجام شود.

* عدم توزیع 13 هزار تُن ذرت از سیلوهای شهرستان اسدآباد

محمدرضا عدالتخواه تصریح کرد: در این سیلو از شهریورماه سال گذشته 23 هزار تُن نهاده دامی ذخیره شده بود که 10 هزار تُن آن توزیع شده است و 13 هزار تُن باقی‌مانده نیز باید به تولیدکنندگان، دامداری‌ها و مرغداری‌ها داده می‌شد. به جهت طولانی شدن فرآیند تحویل این نهاده‌ها که عمدتاً هم مسئولیت آن برعهده نهادهای خارج از استان ازجمله شرکت پشتیبانی امور دام کشور، وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار است، کار توزیع نهاده‌ها انجام نشده است. طبق مقررات برای توزیع نهاده‌ها باید کار ثبت سفارش انجام و اعلام شود که با این شرایط عملاً اختیارات از استان‌ها سلب شده است.

* آلودگی 6 هزار تُن از ذرت‌ها

وی افزود: درحال حاضر 13 هزار تُن نهاده دامی در این سیلو نگهداری می‌شود که 6 هزار تُن آن دچار آلودگی شده است و باید فرآوری روی آن انجام شود. حدود هفت هزار تُن آن در معرض فساد قرار دارد که پس از بازدید میدانی صورت‌گرفته اقدامات لازم برای توزیع آن آغاز شده است.

عدالتخواه در رابطه با میزان خسارت وارده به بیت‌المال گفت: باید برای برآورد میزان خسارت آزمایش‌های لازم انجام شود، برای بررسی وضعیت نهاده‌ها دستور ویژه صادر و نماینده ویژه تعیین شده است تا تمام اسناد بررسی و مشخص شود آیا استان به‌موقع گزارش وضعیت نهاده‌ها را به مرکز اعلام کرده است و یا خیر تا میزان قصور و تقصیر مسئولان استانی نیز مشخص شود که برای این منظور اسناد و مدارک درحال بررسی هستند.

وی بیان کرد: در برخی نقاط کشور نهاده‌های دامی درحال آلوده شدن هستند که یک تهدید برای سلامت مردم محسوب می‌شود. بسیاری از نهاده‌ها با ارز دولتی و یارانه وارد شده‌اند و درحال از بین رفتن هستند. باید تدبیری لحاظ شود که به‌سرعت ترخیص و توزیع شوند؛ به‌عنوان مثال می‌توان در قِبال بدهی به تولیدکنندگان، نهاده دامی داد.

عدالتخواه ابراز کرد: طبق اعلام مدیر امور پشتیبانی دام استان یکی از علت‌های فساد ذرت‌ها طولانی بودن فرآیند بازرسی و تأیید محصول توسط دستگاه‌های ذی‌ربط که گاهی این فرآیند پنج تا 6 ماه در بندر شهیدرجایی به طول می‌انجامد، است که ضرورت دارد در این خصوص بازنگری صورت گیرد.

رئیس کل دادگستری استان همدان بیان کرد: همچنین براساس اعلام شرکت امور دام، مدیران پشتیبانی امور دام در استان‌ها اختیاری در توزیع نهاده‌های دامی ذخیره‌شده در استان را ندارند و توزیع نهاده‌ها به‌صورت متمرکز با تصمیم وزارتخانه مربوطه و دستورالعمل ابلاغی از شرکت پشتیبانی امور دام کشور و ستاد تنظیم بازار انجام می‌شود.

* وضعیت نامناسب نگهداری نهاده‌های دامی در برخی استان‌ها

وی بیان کرد: طبق اعلام مدیر امور پشتیبانی امور دام استان، متأسفانه فرآیند معیوب ذخیره‌سازی و توزیع ذرت به‌عنوان نهاده دامی در تعدادی از استان‌های دیگر علاوه‌بر همدان، به همین روش درحال انجام است و وضعیت نهاده‌های دامی در این استان‌ها مشابه استان همدان بوده که پیش‌بینی می‌شود انبارهای ذرت در معرض فساد باشد و ضرورت دارد درخصوص نهاده‌ها اقدام فوری انجام شود تا از ضرر دیدن بیت‌المال جلوگیری شود.

 

شناسه خبر 73273