شناسه خبر:74031
1402/7/6 11:36:58

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت:‌ در زمینه آتش‌سوزی پسماند کشت و مراتع با کسی تعارف نداریم و ضمن تشکیل پرونده برای فرد خاطی، مجازات‌ سختی هم خواهد داشت‌.

اسفندیار خزایی روز پنجشنبه با بیان اینکه امسال به‌دلیل اینکه بارش‌های پایان سال خوب بود پراکنش مناسبی در مراتع ایجاد شد، اظهار کرد: بر این اساس وضعیت مراتع ما نرمال بود.

وی با بیان اینکه طبق ابلاغ سازمان منابع طبیعی درخصوص نقشه بحرانی آتش‌سوزی طی سال گذشته 40 درصد مراتع بحرانی و 60 درصد نیمه‌بحرانی بود، گفت: در سال 1402 وضعیت مراتع 60 درصد بحرانی و 40 درصد نیمه‌بحرانی اعلام شد که در این صورت پوشش مستعد حریق بود.

مدیرکل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه چند شهرستان سبز در استان وجود دارد، ابراز کرد: فامنین و کبودراهنگ از شهرستان‌های سبز استان هستند، اما در شهرستان‌های اسدآباد و تویسرکان کم‌وبیش شاهد حریق هستیم.

وی با تأکید بر اینکه آتش تخریب خاک، آلودگی هوا و از بین بردن میکروارگانیسم‌های خاک را به دنبال دارد، افزود: وقتی حریق اتفاق می‌افتد، مواد آلی خاک می‌سوزد؛ درحالی که مواد آلی خاک بهترین عنصر است.

خزایی با بیان اینکه پسماند گیاخاک باید توسط دام‌ها چرا و پاک‌سازی شود، تأکید کرد: مقداری از پسماند کشت هم نیاز است که به خاک اضافه شود، پس باید از آتش‌‌سوزی جلوگیری شود.

مدیرکل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری استان همدان یادآور شد: در زمینه آتش‌سوزی پسماند کشت و مراتع با کسی تعارف نداریم و ضمن تشکیل پرونده برای فرد خاطی، مجازات‌ سختی هم خواهد داشت‌.

وی در پایان با بیان اینکه امسال عشایر از وضعیت مراتع راضی بودند، بیان کرد: امسال نخستین سالی بود که عشایر مطابق تاریخ کوچ وارد استان شدند و همین باعث شد پوشش گیاهی مطلوب باشد و به نحو خوبی هم باقی بماند.

شناسه خبر 74031