شناسه خبر:74772
1402/7/26 12:47:40

سپهرغرب-گروه خبر:قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: چشم‌انداز مجمع خیرین «یاریگران زندگی» این است که زمینه را برای حضور آحاد جامعه در زمینه توانمندسازی، کمک به جامعه دانش‌آموزی و خانواده آنان، کمک به درمان و اشتغال معتادان و صیانت از بهبودیافتگان، فراهم کند.

علیرضا کاظمی در نشست مجمع عمومی و انتخابات هیئت‌امنا و هیئت‌مدیره مجمع خیرین یاریگران زندگی استان همدان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای همدان که همواره در کل کشور می‌درخشند، عنوان کرد: امروز با تشکیل مجمع خیرین «یاریگران زندگی» طی کردن یک راه بزرگ در استان همدان آغاز شد؛ یک نهال درحال کاشت است که با تلاش شما خیراندیشان، تبدیل به درخت تنومندی شده و در آینده نزدیک ثمره آن را برای این استان و کشور خواهیم دید.
کاظمی سپس با اشاره به حوزه آسیب‌های اجتماعی در کشور، گفت: گزارش‌های رسمی سازمان‌های بین‌المللی نشان می‌دهد میانگین رشد آسیب‌های اجتماعی 23 درصد بوده که این آمار نگران‌کننده است.
 
وی ادامه داد: نظریه‌پردازان بین‌المللی چهار تهدید فقر و شکاف طبقانی، سلاح‌های کشتار جمعی، بحران محیط‌زیست و اعتیاد را ویران‌کننده می‌دانند.
 
قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با توضیح اینکه چرا اعتیاد ویران‌کننده‌ترین آسیب اجتماعی است، تصریح کرد: بیشترین پیامدهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی از قِبل اعتیاد است که در بین چهار تهدید مذکور، بیشترین آسیب‌‌ها را دارد.
 
کاظمی با اشاره به اینکه 114 سال از مبارزه علیه ویروس اعتیاد در سراسر جهان می‌گذرد اما هنوز ریشه‌کن نشده، اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد 55 درصد طلاق‌ها، 65 درصد همسرآزاری‌ها، 35 درصد کودک‌آزاری‌ها و 25 درصد سرقت‌ها ریشه در اعتیاد دارد که روز‌به‌روز نیز درحال بحرانی شدن است.
 
وی از تغییر الگوها در این حوزه یاد کرد و افزود: این مسئله آن‌قدر نگران‌کننده است که در مقدمه گزارش سالانه رئیس مرکز ملی اروپا برای سال 2023 آمده است که وضعیت آسیب اعتیاد در آینده شامل «هرجا، هرچیز، هرکس» خواهد بود.
 
قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اذعان کرد: اعتیاد برای یک گروه خاص و دور از دسترس ما نیست، بلکه شواهد نشان می‌دهد پیامدهای مستقیم و غیر مستقیم اعتیاد همه ما و خانواده‌هایمان را تحت تأثیر قرار داده است؛ کشف یک‌هزار و 184 نوع ماده مخدر و روان‌گردان در دنیا نشان می‌دهد همه در مقابل این تهدید قرار داریم‌.
 
کاظمی اعتیاد را یک تهدید اساسی و بنیادی برای جوامع بشری خواند و متذکر شد: تعبیر رهبر انقلاب این است که ریشه همه مشکلات کشور در آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد است و کمر بسیاری از متغیرهای کلان را خم می‌کند؛ ایشان معتقدند هیچ غمی نباید برای مسئولان جمهوری اسلامی بالاتر از این غم باشد.
 
وی گفت: راه برون‌رفت و غلبه بر آسیب‌های اجتماعی، پیشگیری و توانمندسازی آینده‌سازان یعنی دانش‌آموزان و ارتقای دانش و مهارت آن‌ها با رویکرد مردمی‌سازی با برنامه‌ریزی متوازن در همه حوزه‌ها است.
 
قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر مقابله با آفت اعتیاد را نخستین گام پیشگیری خواند و اظهار کرد: شهادت جان‌برکفان این عرصه در مقابله با ورود مواد مخدر به کشور و مبارزه با قاچاقچیان با تقدیم بیش از سه هزار و 800 شهید در این راه، نشان می‌دهد ایران عزیز همواره در این مسیر مصمم گام برداشته است.
 
کاظمی تصریح کرد: ما نیاز به نهضت پیشگیری داریم؛ نقش یاریگران در توسعه این فرهنگ بی‌بدیل و بی‌نظیر بوده و البته بیش از هزینه مالی، مقوله فرهنگی قضیه مهم است. ما باید به فرهنگ یاریگری در این مسئله دست پیدا کنیم و در اذهان و افکار آحاد مردم این مهم وجود داشته باشد.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه قرآن دو راهبرد کلان برای سلامت و سعادت جامعه بیان می‌کند، خاطرنشان کرد: نخست راهبرد انسان‌سازِ جامعه‌ساز یعنی نماز و دیگری راهبرد جامعه‌سازِ انسان‌ساز یعنی انفاق. اگر جامعه سالمی می‌خواهیم، باید انسان‌های متدینی داشته باشیم. اینکه چه رمزی در نماز و انفاق است، نمی‌دانیم، اما می‌دانیم هیچ عمل صالحی به اندازه نماز انسان را بالا نبرده و هیچ کار خیری به اندازه انفاق، پاداش ندارد.
 
وی اضافه کرد: در تفاسیر انفاق، مکمل نماز است؛ این فضیلت یک توفیق الهی بوده که نصیب عده محدودی می‌شود. یاریگران زندگی برای مقابله با آفت خانمان‌سوز اعتیاد، در این زمره هستند.
 
قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به چرایی شکل‌گیری مجمع خیرین یاریگران زندگی، ضمن ابراز قدردانی از آن‌ها، تشریح کرد: ما اگر بخواهیم یک فرهنگ را نهادینه کنیم، بدون ساختار میسر نیست. یکی از بهترین مسیرهای مردمی‌سازی نیز همین مسیر است؛ ذهن خلاق، بیان مناسب، ارتباطات خوب و مواردی از این قبیل، سرمایه‌هایی هستند که هرکس واجد آن‌ها باشد، می‌تواند به کار گرفته شود تا با زمینه‌ای که برای کمک و مساعدت همه‌جانبه جهت مقابله، پیشگیری، درمان، صیانت و توانمندسازی فراهم است، در این راستا بکوشد.
 
کاظمی بیان کرد: چشم‌انداز مجمع خیرین «یاریگران زندگی» این است که زمینه را برای حضور آحاد جامعه در زمینه توانمندسازی، کمک به جامعه دانش‌آموزی و خانواده آنان، کمک به درمان و اشتغال معتادان و صیانت از بهبودیافتگان، فراهم کند.
 
وی در پایان سخنان خود گفت: نخستین گام ما در این مجمع، اشتغال بهبودیافتگان مراکز ماده 16 است؛ خوشبختانه تاکنون بیش از دو هزار خیر در کشور به ما دست یاری داده و حدود سه هزار شغل برای معتادان نیازمند فراهم و 300 میلیارد تومان کمک مالی جمع‌آوری شده است. از این پس نیز امیدوارم با ورود خیرین عزیز به این میدان، شاهد اشتغال‌آفرینی بیش‌ازپیش برای معتادان بهبودیافته و ارتقای شاخص‌های کیفیت زندگی آنان باشیم.
 
* دانش‌آموزان باید با آسیب‌های خانمان‌سوز اعتیاد آشنا شوند
 
استاندار همدان نیز در این جلسه با ابراز قدردانی از فعالان و خیرین یاریگر زندگی در ابتدای سخنان خود، گفت: این‌روزها مردم غزه زیر سخت‌ترین حملات رژیم سفاک صهیونیستی هستند؛ از خداوند نصرت این مردم مظلوم و نابودی رژیم نامشروع صهیونیستی را خواستاریم.
 
وی سپس افزود: مهم‌ترین سرفصل ما در جلسات هماهنگی مبارزه و مقابله با مواد مخدر درخصوص مراکز ماده 16 بود؛ هم جهت پذیرش تعداد بیشتری از معتادان متجاهر و هم امکانات و تجهیزاتی که برای این مراکز نیاز است.
 
استاندار همدان با تأکید بر «پیشگیری» به‌عنوان یک اصل مهم، تأکید کرد: پیشگیری به‌عنوان یک اصل اساسی باید مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه درمان، مقابله و سایر اقدامات، معلول هستند.
 
قاسمی‌فرزاد با این بیان که دانش‌آموزان باید از سال‌های ابتدایی تحصیل با آسیب‌ها و بلایای اعتیاد آشنا شوند، اظهار کرد: بعد از قاچاق اسلحه، مواد مخدر پُرسودترین تجارت بوده که نابودی خانواده‌ها را هدف قرار داده است.
 
وی اذعان کرد: مافیای مواد مخدر با استفاده از فضاهای کشورهای مختلف، کشت و تولید مواد مخدر سنتی و صنعتی را انجام داده و پایه بلایای بسیاری را بنا می‌کنند.
 
استاندار همدان مواجهه و اقدامات مردمی را مؤثرترین راه در این عرصه خواند و افزود: ما نیز از حرکت‌های مردمی و مجمع خیرین حمایت کرده و همه امکانات خود را در اختیار برادران و خواهران فعال در این بخش قرار می‌دهیم.
 
قاسمی‌فرزاد گفت: شورای هماهنگی مواد مخدر استان توان خود را برای مقابله و مواجهه با این بلای خانمان‌سوز به‌کار گرفته، ما هم باید تمام همت خود را در این راه صرف کنیم تا به بهبود معتادان و جامعه کمک شود.
 
وی در پایان با بیان اینکه نباید با بیمار تلقی کردن فرد معتاد اعتیاد عادی‌سازی شود، ابراز کرد: قبح مصرف مواد مخدر نباید در جامعه شکسته شود؛ ضمن اینکه بنده به‌جد معتقدم در مراکز درمانی ما صرفاً نباید تطهیر جسم‌ را مورد هدف قرار دهند، بلکه تطهیر ذهن و کار کردن روی این مقوله نیز باید در دستور کار متولیان قرار گیرد.
 
* لازمه مهار اعتیاد، مشارکت مردم است
 
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر همدان نیز با بیان اینکه یکی از سیاست‌های دولت این است که با همراهی و مشارکت مردم از توان خیرین در راستای مقابله با آسیب‌های اجتماعی استفاده کند، عنوان کرد: مهار اعتیاد و مواد مخدر در صدر اولویت‌های‌‌ مقابله با آسیب‌های اجتماعی کشور بوده و لازمه مهار آن، مشارکت مردم است؛ چراکه هرجا مردم پا به میدان گذاشتند، ما موفق بودیم.
 
حمزه عبدکوند خاطرنشان کرد: سامان‌دهی معتادان متجاهر با دو کلینیک ترک اعتیاد و دو مرکز ماده 16 و همچنین اقدامات پیشگیری با همکاری آموزش‌وپرورش در مدارس، ازجمله فعالیت‌های درحال اجرا است.
 
وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: امیدوارم با توجه و عمل به شعار «همه باهم، نه به اعتیاد» جهاد بزرگی در راه پیشرفت ملت ایران انجام دهیم. کما اینکه مجمع خیرین یاریگران زندگی با قوت در این راستا گام برخواهد داشت.
 
* اگر اشتغال نباشد، فرد معتاد با برخورد به نخستین ساقی، به اعتیاد برمی‌گردد
 
مدیرعامل مجمع خیرین یاریگران زندگی نیز عنوان کرد: این مجمع یک تشکل مردم‌نهاد در سطح ملی و بین‌المللی است.
 
حسن حمزه‌زاده گفت: همان‌طور که می‌دانید، در دهه 70 با تشکیل مجمع خیرین مدرسه‌ساز، یک نهضت بزرگ در کشور شکل گرفت؛ اکنون نیز نیازمند این نهضت برای مقابله با اعتیاد در سطح کشور و به تبع استان همدان هستیم.
 
وی اضافه کرد: گرفتن دست یک معتاد بهبودیافته فقط درصورتی امکان‌پذیر است که او شغل داشته باشد تا بتواند با خانواده‌اش ارتباط داشته و به آغوش آن‌ها برگردد؛ با این وصف، ایجاد شغل هدف اول ما است. زیرا مادامی که معتاد بهبودیافته شغل ندارد، با رسیدن به نخستین ساقی، آلوده می‌شود، پس نیاز است خیرین در مراکز ماده 16 معتادان را دریابند.
 
مدیرعامل مجمع خیرین یاریگران زندگی در ادامه توضیح داد: درحال حاضر بزرگ‌ترین معضل کارخانه‌ها کمبود نیروی کار است؛ می‌توان از این ظرفیت استفاده کرده و با اشتغال‌زایی توسط کارآفرینان، معتادان بهبودیافته را صاحب شغل کرد. ضمن اینکه هم‌زمان از خانواده‌های معتادان نیز حمایت صورت می‌گیرد.
 
حمزه‌زاده در پایان سخنان خود گفت: به‌عنوان مثال در شهر لالجین، هنرمندان بسیاری در عرصه سفال فعال هستند، این کارآفرینان می‌توانند در مراکز ماده 16 حضور یافته و به معتادان مهارت‌های لازم برای کار را بیاموزند، آن‌ها حقوق خوبی دریافت می‌کنند و پس از خروج در صنایع مشغول به‌ کار می‌شوند، اگر این‌دست اتفاقات رخ دهد‌، دیگر شاهد معتادان متجاهر، گورخواب، کارتن‌خواب و کف‌خواب در سطح جامعه نخواهیم بود.
 
 
 
 

شناسه خبر 74772