شناسه خبر:75580
1402/8/16 12:00:36

آقای چای سرمایه‌گذار چینی و مدیرعامل کارخانه فولاد منگنز شهرستان ملکشاهی از محل احداث کارخانه بازدید کردند.

این پروژه علاوه بر تولید سالانه 15 هزار تن منگنز که در صنایع فولاد کاربرد دارد، منجر به اشتغال‌زایی 60 نفر نیز خواهد شد. این در حالی است که نرخ بیکاری در استان ایلام به 7/7 رسید.

 

بهرام‌نیا استاندار ایلام با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران خارجی فرصتی برای توسعه صنایع استان است، گفت: سرمایه‌گذاران چینی به‌منظور تولید منگنز به واسطه اینکه بخشی از مواد اولیه از کشورهای ترکیه و سایر کشورها وارد می‌شود ولی تولیدات آن کاربرد داخلی و خارجی دارد.

 

فلز منگنز به علت داشتن خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاص و دلایل اقتصادی، به عنوان یکی از فلزات راهبردی در صنایع فولاد، ذوب آهن، تولید فروآلیاژ، باتری سازی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد و در سطح جهان حدود 90 درصد این فلز در صنایع متالورژیکی مانند تولید فولاد و آلیاژهای غیر آهنی مصرف می‌شود. از مهم‌ترین و بیشترین کاربرد منگنز در صنعت می‌توان به تهیه آلیاژهای آهن و به‌عنوان ماده اصلی برای تولید چدن و فولاد ضدزنگ مانند میلگرد اشاره کرد.

 

حاتمی در خصوص واگذاری زمین به سرمایه‌گذار گفت: میزان 2/2 هکتار به سرمایه‌گذار چینی واگذار شده و کار تسطیح آن انجام گرفته و در مرحله دیوارکشی است.

 

حاتمی افزود: در این ناحیه 9 قرار داد منعقد شده و دو قرارداد به بهره‌برداری رسیده است و در حال فعالیت است.

 

رشنوادی در خصوص جذب سرمایه‌گذار چینی در استان تشریح کرد: سرمایه گذاری اولیه حدود پنج میلیون دلار است و برای فاز دوم قطعاً به 12 میلیون دلار خواهد رسید.

 

چراکه منگنز در خوراک دام و افزودنی‌های کودهای گیاهی در کشاورزی، در باتری‌های خشک و شیمیایی، پرمنگنات، صنایع کبریت‌سازی، سرامیک، شیشه و آجر، الکترود جوشکاری، فروسیلیکومنگنز، تولید فریت‌ها، تصفیه آب، هیدرومتالوژی، افزودنی‌های سوخت و … کاربرد دارد.

 

چای مدیرعامل کارخانه فولاد منگنز ملکشاهی در راستای زمان بهره‌برداری از این طرح گفت: سوله‌ها را راه‌اندازی کرده و حدود 6 ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

 

ایران در گذشته یکی از واردکنندگان فرومنگنز بود که با گذشت زمان و فعالیت برخی افراد متخصص در این حوزه توانست به خودکفایی برسد که علاوه بر ایران این محصول به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شود.

 

 

 

 

شناسه خبر 75580