شناسه خبر:75626
1402/8/17 12:03:14

اعلام آمادگی شرکت عمران آستان قدس برای اجرای پروژه راه‌آهن سنندج باشماق

سعید عبدی در حاشیه سفر به کردستان اظهار کرد: راه‌آهن همدان- سنندج حدود 151 کیلومتر است که 48 کیلومتر از آن از استان همدان و حدود 103 کیلومتر آن از استان کردستان عبور می‌کند شرکت مسکن و عمران آستان قدس رضوی در راستای تکالیف اجتماعی از سال 85 را شروع کرد.

 

وی با بیان اینکه این خط آهن به‌عنوان بخشی از راه آهن تهران - همدان -سنندج، مراکز استان‌های همدان و کردستان را به هم وصل می‌کند، اذعان کرد: این مسیر از ایستگاه همدان آغاز و با عبور از محدوده شهرهای مختلف در نهایت به ایستگاه سنندج منتهی می‌شود.

 

مدیرعامل شرکت مسکن و عمران آستان قدس رضوی اذعان کرد: این پروژه شامل سه قطعه است که احداث طولانی‌ترین مسیر آن به طول 64.5 کیلومتر در قالب دو قرارداد به شرکت مسکن و عمران آستان قدس رضوی واگذار شد.

 

عبدی با تأکید بر اینکه قرارداد اولیه این پروژه مربوط به سال 1385 تا 1400 و قرارداد تکمیلی آن بعد از سال 1400 است، افزود: در قطعه اول راه آهن همدان - سنندج عملیات‌های متعددی همچون زیرسازی راه آهن به عرض 6 متر، شامل عملیات خاکی و اجرای ابنیه فنی به تعداد 6 دستگاه پل خاص و 164 دستگاه آب‌رو انجام و در قرارداد تکمیلی هم عملیات اجرایی تعدادی از زیرگذرها و روگذرهای مسیر به اتمام رسید.

 

وی با اشاره به برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری دولت برای ادامه مسیر با عبور از شهر مریوان به مرز باشماق، افزود: بعد از انجام مراحل طراحی، ادامه این راه آهن به مرز باشماق، مهندسان مشاور شرکت مسکن استان قدس رضوی به‌عنوان مجری طرح ورود خواهد کرد و فرایند اجرایی را به‌عنوان پیمانکار اجرایی برای خدمت دیگری به مردم کرداستان انجام خواهیم داد.

 

به گفته مدیرعامل شرکت مسکن و عمران آستان قدس رضوی، شرکت مسکن و عمران قدس رضوی قریب بر 400 میلیارد تومان را برای اجرای دو قرداد منعقد شده پروژه راه آهن همدان ـ سنندج هزینه کرده و در مدت اجرای این خط آهن ماهیانه یک‌هزار و 250 نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با شرکت مسکن عمران و قدس رضوی همکاری داشته‌اند.

 

مدیرعامل شرکت مسکن و عمران آستان قدس رضوی گفت: این شرکت هفت هزار میلیارد تومان پروژه اجرایی در راستای همکاری با دولت در دست اقدام دارد که آمادگی اجرای پروژه ادامه راه‌آهن سنندج تا مرز باشماق را دارد.

 

وی در ادامه از ایجاد بستر برای میزبانی از زائران کردستانی که تمکن مالی کمتری دارند در مشهد مقدس خبر داد و تصریح کرد: امکانات زیادی در شهر مشهد به اسم زائرسرا و زائرشهر در این خصوص خدمات بدهند به مردم امکانی تمکن مالی برای تشرف ندارد این همیت و تلاش به قوت و جدیت پیگیری می‌شود.

 

شناسه خبر 75626