شناسه خبر:75634
1402/8/17 12:10:54

سفر اخیر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان کرمانشاه امیدواری برای احیاء دوباره کارخانه اسیدسیتریک کرمانشاه را قوت بخشید، کارخانه‌ای که در 16 سال اخیر تنها چند سال فعال بوده و چند هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این واحد خاک می‌خورد.

پروژه اسیدسیتریک چند سالی است که به یکی از مهمترین پروژه‌های راکد کرمانشاه تبدیل شده و مدیران استان به هر دری که می‌زنند موفق به فعال کردن دوباره این مجموعه ارزشمند نشده اند.

 

کارخانه اسیدسیتریک کرمانشاه سال 1386 پروانه بهره‌برداری گرفت. این واحد توسط شرکت "کیمیاورزان مهر غرب" و با سرمایه گذاری شستا در کرمانشاه راه‌اندازی شد، اما فعالیت آن دوام چندانی نداشت و بعد از چند سال فعالیت به رکود انجامید. سال 1399 این واحد راه‌اندازی مجدد شد، اما این بار هم خیلی فعال نماند و هم اکنون نیز چند سالیست تولیدی ندارد.

 

در سال‌های اول، واردات بی رویه اسیدسیتریک خارجی عامل اصلی رکود این واحد بود، اما رایزنی‌های متعددی برای وضع تعرفه بر واردات اسیدسیتریک صورت گرفت تا از اسیدسیتریک تولید داخل حمایت شود، اما در این سال‌ها مشکلات دیگری از جمله مشکلات مالکیت، بدهی‌های مالیاتی، هزینه‌های مورد نیاز برای اُورهال و کمبود سرمایه در گردش و... نیز مزید علت شد تا اسیدسیتریک کرمانشاه نتواند روی پای خود بایستد.

 

بارها و بارها وعده داد شد که به زودی این واحد وارد گردونه تولید می‌شود و آخرین وعده هم مربوط به بهمن ماه سال گذشته و سفر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان کرمانشاه بود که در این سفر بازدیدی از کارخانه اسیدسیتریک انجام شد و صولت مرتضوی به کارگران این کارخانه وعده‌ داد که این مجموعه تا پایان سال، یعنی تا پایان سال 1401 دوباره وارد چرخه تولید شود، اما اکنون که سال 1402 نیز از نیمه گذشته خبری از راه‌اندازی مجدد این واحد نیست.

 

حالا بار دیگر در سفر هفته پیش وزیر کار به کرمانشاه موضوع اسیدسیتریک مطرح و بر لزوم حل مشکلات آن تاکید شد و این امیدواری را ایجاد کرد که شاید امسال شاهد راه‌اندازی مجدد این واحد باشیم.

 

محسن دارابی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به بهره‌برداری از کارخانه اسیدسیتریک کرمانشاه در سال 1386 افزود: این واحد حدود سه یا چهار سال فعال بود و پس از آن طی سال‌های اخیر عمدتا درگیر رکود بوده است.

 

وی با بیان اینکه کارهای اورهال این واحد با هزینه قابل توجهی انجام شده و پیش راه‌اندازی نیز تا مراحلی صورت گرفته، ابراز امیدواری کرد به زودی تولید اسیدسیتریک در این مجموعه از سر گرفته شود.

 

مدیرکل صمت استان کرمانشاه از ظرفیت 12 هزار تنی تولید اسیدسیتریک این واحد یاد کرد و ادامه داد: مجموع نیاز سالانه اسیدسیتریک کشور حدود 40 هزار تن است و با استفاده از ظرفیت اسیدستیریک کرمانشاه و دیگر واحد تولید اسیدسیتریک کشور که با ظرفیت 18 هزار تن در "جوین" داریم، از واردات اسید سیتریک تا حدودی بی نیاز خواهیم شد.

 

دارابی با اشاره به تجهیزات بسیار مناسب این واحد، سرمایه‌گذاری آن را به نرخ امروز بالغ بر 3500 میلیارد تومان برآورد کرد.

 

به گفته دارابی در صورت راه‌اندازی این واحد برای نزدیک به 150 نفر اشتغالزایی مستقیم ایجاد خواهد شد.

 

وی از وقل مساعد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای حل مشکلات این واحد خصوصا مسائل مالیاتی آن خبر داد.

 

 

 

شناسه خبر 75634