شناسه خبر:75839
1402/8/23 11:18:57

سپهرغرب-گروه خبر:کارشناس امور بیماری‌های خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: طبق آخرین آمار رسمی تعداد مبتلایان به سرطان پستان در دو سال متوالی سه درصد افزایش یافته است.

پروانه یوسفی صبح دوشنبه 22 آبان ماه گفت: سرطان پستان دومین سرطان شایع در جهان می‌باشد.
وی افزود: طبق آخرین آمار رسمی سال 97 تعداد بیماران مبتلا به سرطان پستان در ایلام 101 نفر بوده که پس از آن در دو سال متوالی شمار بیماران مبتلا شده به حدود 300 نفر رسید و این آمار نشان‌دهنده افزایش میزان ابتلا به این بیماری می‌باشد. از آنجایی که برخی از بیماران ادامه روند درمان خود را در استان‌های همجوار پیگیری می‌کنند، آمار واقعی ابتلا به سرطان پستان در استان ایلام بیش از این میزان است.
 
کارشناس امور بیماری‌های خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایلام با اشاره به اینکه در جهان از هر هشت زن یک نفر به این بیماری مبتلا می‌شود، افزود: سرطان پستان دومین عامل مرگ و میر در جهان است.
 
یوسفی با اشاره به اینکه برای کاهش احتمال ابتلا به این بیماری بهتر است اصلاح سبک زندگی صورت گیرد، بیان کرد: از راه‌های پیشگیری از بروز و گسترش این بیماری خودمراقبتی و انجام غربالگری سالانه می‌باشد تا بتوان در صورت ابتلا با تشخیص سریع و به‌موقع از پیشرفت سرطان پستان جلوگیری کرد.
 
وی اضافه کرد: غربالگری به‌عنوان یکی از راه‌های تشخیص سرطان پستان در مراحل ابتدایی شناخته می‌شود و به معنای بررسی بافت پستان برای تشخیص زودهنگام سرطان، قبل از بروز علائم بیماری است. با این وجود که انجام غربالگری نمی تواند از بروز سرطان پستان جلوگیری کند، اما با کمک تشخیص به موقع، در فرآیند درمان تأثیر چشمگیری دارد.
 
کارشناس امور بیماری‌های خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایلام در ادامه به راه‌های پیشگیری از بروز این بیماری اشاره کرد و گفت: از عوامل پیشگیری می‌توان به کنترل وزن، انجام معاینات دوره‌ای پستان، فعالیت بدنی، رژیم غذایی پر فیبر، عدم مصرف سیگار و الکل اشاره کرد.
 

شناسه خبر 75839