شناسه خبر:75916
1402/8/24 13:18:16
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان خبر داد:

برگزاری هفته فرهنگی همدان و فروش محصولات هنرمندان در کشورهای خارجی

سپهرغرب، گروه فرهنگی - فاطمه فراقیان : مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه به دنبال آن هستیم برخی از کالاهای هنری و فرهنگی از طریق سازمان فرهنگ و ارتباطات در قالب نمایشگاه و فروشگاه در کشورهای دیگر به فروش برسند که رایزنی‌های این مهم انجام شده است، ابراز کرد: همچنین درنظر داریم در یکی از کشورها هفته فرهنگی همدان را داشته باشیم که ضمن آن نیز محصولات هنرمندان به فروش می‌رسد.

مسعود ویژه در گفت‌وگوی ویژه با خبرنگار گروه خبری سپهرغرب با نام خدا سخنان خود را آغاز کرد و گفت: طی چندسال اخیر هزینه چاپ کتاب به نسبت دیگر کالاهای فرهنگی و هنری، به جهت گرانی کاغذ، چاپ و دیگر موارد، سنگین‌تر بوده و این حوزه را دچار چالش و سختی کرده است؛ برای مثال اکنون هزینه چاپ یک کتاب 70 الی 80 صفحه‌ای با یک جلد معمولی، زیر 50 هزار تومان نیست که اگر شمارگان (تیراژ) را یک‌هزار نسخه درنظر بگیریم، رقم به 50 میلیون تومان می‌رسد.

 

وی با بیان اینکه از طرفی هم نسخه‌های دیجیتال و صوتی در فضای مجازی رواج پیدا کرده که در این زمینه مشکل‌ساز است و بر مطالعه کتاب چاپی اثر منفی گذاشته، اذعان کرد: این موارد باعث می‌شود چاپ کتاب صرفه اقتصادی نداشته باشد؛‌ مگر در موارد استثنایی که برای مثال نویسنده نام‌آشنا بوده و یا دارنده جوایز ملی و بین‌المللی است که به‌واسطه آن‌ها، کتاب‌هایش فروش می‌رود.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در مواردی هم نویسنده کتاب به‌اصطلاح دلی کار می‌کند و مسائل اقتصادی در رابطه با چاپ کتاب برایش مهم نیست، اظهار کرد: بر برخی از دیگر کالاهای فرهنگی و هنری نیز همین جو حاکم است و اهالی فرهنگ و هنر با سختی آثار، محتواها و محصولات خود را تولید می‌کنند؛ اعتبارات دولتی هم محدود است و به همین دلیل ما نمی‌توانیم حمایت خوبی از همه هنرمندان داشته باشیم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه به دلایل مذکور تصمیم گرفتیم با حمایت بخش خصوصی کسب‌و کار فرهنگ و هنر را تقویت کنیم و اقتصاد آن را رونق دهیم، افزود: در همین راستا شرایطی را ایجاد کرده‌ایم، یک‌سری بسته‌های حمایتی طراحی شده و برنامه‌هایی داریم که برخی عملیاتی شده‌اند و بعضی دیگر درحال عملیاتی شدن هستند.

 

ویژه با اشاره به اینکه یکی از موارد مذکور راه‌اندازی نمایشگاه دائمی عرضه محصولات هنری و فرهنگی است، گفت: یکی از فضاهایی که در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان است را به این مهم اختصاص داده‌ایم که به‌زودی از آن بهره‌برداری می‌شود تا اقلام فرهنگی و هنری هنرمندانمان در آنجا عرضه شود و ما بتوانیم برایشان به فروش برسانیم؛ برای مثال یک نقاش مجبور نشود جهت فروش چند تابلو محلی را اجاره کند و یا کتابی که به‌تازگی چاپ شده را در آن محل به نمایش بگذاریم و تازه‌های نشر همدان را داشته‌ باشیم و یا آثار اساتید خوشنویسی، هنرهای تجسمی و آلبوم‌های موسیقی، در آن نمایشگاه عرضه شوند و با فروش، منافعشان را به صاحبان آثار برسانیم.

 

* اهل فرهنگ و هنر تولیدات خودشان را در شاتوت‌مارکت بارگذاری کنند

 

وی با بیان اینکه اقدام دوم در جهت حمایت از اهل فرهنگ و هنر همکاری با شاتوت‌مارکت است، اذعان کرد: به‌واقع در این اقدام آثار هنرمندان در فضای مجازی معرفی می‌شود؛ به این صورت که اهل فرهنگ و هنر کارهای خودشان را در شاتوت‌مارکت بارگذاری می‌کنند که از سراسر کشور درخواست خرید خواهند داشت، چراکه نرم‌افزار مذکور مجوز کشوری دارد. ‌این مهم آغاز شده، اما برای معرفی و شناخت بهتر،‌ لازم است رسانه‌ها به ما کمک کنند تا اطلاع‌رسانی بیشتری صورت بگیرد.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه به دنبال آن هستیم که برخی از کالاهای هنری و فرهنگی از طریق سازمان فرهنگ و ارتباطات در قالب نمایشگاه و فروشگاه در کشورهای دیگر به فروش برسند که رایزنی‌های این مهم انجام شده است، افزود: همچنین درنظر داریم در یکی از کشورها، هفته فرهنگی همدان را داشته باشیم که ضمن آن نیز محصولات هنرمندان به فروش می‌رسد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه تلاش کردیم جهت حمایت از جامعه هدف خود به آن‌ها وام بدهیم، گفت: وام مشاغل خانگی را به کسانی دادیم که در راستای انجام کارشان، نیاز به دفتر کار نداشتند، اما برای تولید محصولات هنری و فرهنگی خود جهت فروش و کسب درآمد، نیازمند وام بودند؛ حتی نویسندگان هم می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند که سقفش 100 میلیون تومان است. سال پیش برای ما مبلغ چهار میلیارد تومان درنظر گرفته بودند، اما از طریق معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان پیگیری کردیم تا آن مواردی که دیگر دستگاه‌ها نتوانسته بودند جذب کنند، به ما تعلق پیدا کند که پنج میلیارد تومان هم به این صورت اختصاص پیدا کرد و جمعاً به مبلغ 9 میلیارد تومان رسید.

 

ویژه با اشاره به وام تبصره 16، ابراز کرد: این وام مشاغل خُرد است و برای کسانی بود که برای مثال نیاز به دفتر کار، دوربین و یا تجهیزات جهت اشتغال‌زایی برای یک یا دو نفر داشتند که سقف آن 150 میلیون تومان بود؛ اما جالب است بدانید که سهمیه ما از آن صفر ریال بود! یعنی به‌واقع سهمیه‌ای از این وام نداشتیم، اما خداوند عنایت کرد و توانستیم 50 میلیارد تومان تخصیص بدهیم که تا حدود 43 میلیارد تومان تحقق پیدا کرد.

 

* معرفی 12 نفر از اهالی فرهنگ و هنر برای دریافت وام با مبلغ کلان

 

وی با بیان اینکه وام تبصره 18 را هم داریم، تشریح کرد: این وام 24 درصد بوده و برای رقم‌های کلان است؛ برای مثال کسی که می‌خواهد دستگاه چاپ بخرد و هزینه آن بالای 10 میلیارد تومان است، از این وام استفاده می‌کند. ما در همدان 12 نفر را در این زمینه معرفی کرده‌ایم که امیدواریم بتوانند از آن بهره ببرند.

 

* تهیه فرهنگ‌کارت برای شهروندان همدانی

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه گروهی هم درحال کار روی تهیه فرهنگ‌کارت هستند، گفت: شهروندان همدانی همان‌طور که به گوشت، مرغ و برنج نیاز دارند،‌ به موسیقی، تئاتر،‌ سینما، روزنامه، کتاب و دیگر اقلام فرهنگی و هنری نیز نیازمند هستند که در قالب کارت مذکور، درصدد هستیم این مهم محقق شود تا به این نیاز روحی، روانی و احساسی مردم هم پاسخ داده شود؛‌ چراکه وقتی بسته معیشتی درنظر می‌گیریم، می‌بایست بسته فرهنگی نیز برای هر خانواده لحاظ کنیم و انجام کار مذکور، آرزوی ما است.

 

* برپایی جمعه‌بازار هنری

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه ایده بعدی که هست و امیدواریم عملی شود برپایی جمعه‌بازار هنری است، افزود: پیشنهاد شده است که روزهای جمعه یک بازارچه دائمی فرهنگی و هنری در پیاده‌راه بوعلی‌سینا داشته باشیم تا در آنجا آثار هنرمندان به فروش برسد.

 

ویژه با اشاره به اینکه همچنین درحال رایزنی با ادارات هستیم که اگر هدیه‌ای می‌خواهند به کارمندان خود بدهند از آثار هنری استفاده کنند، اذعان کرد: برای مثال اگر 150 هزار تومان می‌خواهند صرف خرید شکلاتی کنند، با همان مبلغ یک تابلوی خوشنویسی کوچک بخرند که هم ماندگار است و هم به اقتصاد فرهنگ و هنر کمک می‌کند؛ اگر جمعه‌بازار هنری و نمایشگاه دائمی برپا شوند، این مهم تسهیل می‌شود.

 

وی با بیان اینکه صندوق هنرمندان را هم در سطح کشور داریم، تصریح کرد: این صندوق وام‌های ازدواج، فرزندآوری و ضروری برای هنرمندان ‌دارد؛ همچنین خدمت بیمه نیز ارائه می‌دهد.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ما از سال گذشته تاکنون افزون‌بر 600 نفر را برای عضویت در این صندوق معرفی کرده‌ایم، تشریح کرد: همچنین کسانی که از قبل عضو صندوق بوده‌اند، درصورت احراز شرایط، عضویتشان تمدید شده است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه در ایام کرونا نیز چون هنرمندان آسیب دیده بودند یک‌سری حمایت‌های مالی از آنان شد، گفت: وزیر ارشاد نویدهایی در رابطه با حمایت‌های بیشتر داده است، اما اجازه بدهید تا تحقق پیدا نکرده،‌ عنوان نکنم.

 

ویژه در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه همچنین در پی آن هستیم تا با مشارکت بخش خصوصی حمایت‌های خود از هنرمندان را افزایش دهیم، افزود: در همین راستا برای هفته کتاب با مشارکت بخش خصوصی برنامه‌های خوبی داریم و با وجود اینکه بودجه اختصاص داده‌شده از طرف وزارت ارشاد محدود است، اما ما انشاالله افزون‌بر چندصد میلیون تومان برنامه اجرا می‌کنیم؛ برای مثال در پی رایزنی ما، مجموعه خصوصی «ایده بوک» که عرضه و فروش اینترنتی کتاب دارد، اعلام کرده است در هفته کتاب نمایشگاه کتاب مجازی برگزار می‌کند و تخفیف قائل می‌شود که هم نسخه چاپی فیزیکی و هم نسخه موجود پی‌دی‌اف کتاب‌ها را ارسال می‌کند.

 

* تخفیف حداقل 20 درصدی در کتاب‌فروشی‌های استان طی هفته کتاب

 

وی با بیان اینکه همچنین در پی رایزنی با اتحادیه کتاب‌فروشان مقرر شد اکثر کتاب‌فروشی‌های استان نیز کتاب‌های خود را با حداقل 20 درصد تخفیف عرضه کنند، اظهار کرد: در هفته کتاب ده‌ها رونمایی از کتاب داریم که در بعضی از آن‌ها بخش خصوص حامی شده و هزینه پذیرایی و موارد دیگر را برعهده گرفته است و ما تنها سالن در اختیار داده‌ایم و رایزنی کرده‌ایم.

 

این مقام مسئول در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به گویش فاخر همدانی، اذعان کرد: ما در این زمینه با «هم‌گرایی فرهنگی» مواجه هستیم؛‌ در این پدیده رسانه‌های غالب فرهنگ خود را منتشر می‌کنند و فرهنگ‌های خُرد آسیب می‌بینند. در این ارتباط در سطح وسیع‌تر می‌توان آمریکا را مثال زد که رسانه قوی در دست دارد و در سطح کشور هم می‌توان گفت وقتی رسانه ملی گویش تهرانی را رواج می‌دهد، گویش‌هایی مانند همدانی و غیره، تضعیف می‌شوند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه در زمینه آسیب مذکور هم برنامه‌هایی داریم، اظهار کرد: از کتاب «محلات همدان» که توسط آقای جهان‌پور نوشته شده است، در هفته کتاب رونمایی می‌شود؛ همین‌طور برخی هنرمندان همدانی در قالب طنز از گویش همدانی استفاده می‌کنند که می‌تواند مثمر ثمر باشد و انشاالله درحال رایزنی جهت تولید یک کار هنری در این ارتباط نیز هستیم که اگر به لطف خدا انجام شد، می‌تواند مژده‌ای باشد که بنده به هم‌شهری‌های خود در آینده نه‌چندان دور، خواهم داد.

شناسه خبر 75916