شناسه خبر:76074
1402/8/29 12:38:14

سپهرغرب-گروه خبر:استاندار ایلام با تأکید بر اینکه تحقیق و پژوهش پیشران توسعه استان است، گفت: مقدمات تجلیل از پژوهشگران در راستای تقویت این حوزه و فرهنگ سازی فراهم شود.

حسن بهرام‌نیا روز یکشنبه در جلسه کارگروه آموزش و پژوهش فناوری استان ایلام، اظهار کرد: دامداری و کشاورزی پایه و پیشران معیشت مردم استان ایلام است و بر این اساس تحقیق و پژوهش در راستای ارتقای سطح بهره‌وری در این دو بخش بر زندگی و معیشت مردم استان تأثیرگذار خواهد بود.
وی افزود: برای نخستین‌بار در استان موضوع تحقیق و پژوهش میدانی بخش نفت حوزه جنوب از طریق وزارت نفت به دانشکده صنعت نفت دانشگاه ایلام واگذار شده است.
 
استاندار ایلام تأکید کرد: برای نخستین‌بار در استان پرونده مالیاتی نفت و گاز غرب وارد استان شد که در 6 ماهه نسخت سال بیش از یک هزار میلیارد ریال از بابت انتقال این پرونده به استان اختصاص یافت که در حوزه‌های مختلف ازجمله شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان هزینه می‌شود.
 
بهرام‌نیا بیان کرد: این اقدام هفته گذشته با رایزنی با مسئولان وزارت نفت انجام و به تصویب رسیده است که ظرفیت و فرصت بسیار گرانبهایی در راستای ارتقای سطح تحقیق و پژوهش در استان و بهره‌گیری از ظرفیت نیروی انسانی و دانشجویان دانشگاه ایلام است.
 
وی یادآور شد: یکی از اولویت‌های پنجگانه استان ایلام در حوزه تحقیق و پژوهش، مقوله خودکشی است که همه دستگاه‌هایی که در این حوزه وظیفه دارند باید با استفاده از تحقیق و پژوهش و به‌صورت میدانی وارد عمل شوند که خودکشی در استان تقلیل پیدا کند.
 
استاندار ایلام با بیان اینکه البته در استان ایلام و کل کشور موضوع خودکشی نسبت به میزان جمعیت استان سنجیده می‌شود، گفت: علل خودکشی یک زنجیره است که دلایل مختلفی دارد که به هم پیوسته بوده و انتظار می‌رود همه دستگاه‌های اجرایی بر اساس پژوهش و تحقیق میدانی به گونه‌ای عمل کنند که هم ما و هم مردم نتیجه آنرا در کاهش خودکشی مشاهده کنند.
 
بهرام‌نیا ابراز کرد: لازم است در رسانه‌های استان که در چند وقت اخیر هم اقدامات خوبی انجام شده در راستای بیان خسران دنیوی و اخروی کسی که خودکشی می‌کند و از طرفی هم فرهنگ و سیره و روش ائمه اطهار (ع) در جامعه تبیین و نهادینه شود.
 
وی ادامه داد: بحث خودکشی در استان نباید بیش از حد در سطح ملی برجسته شود، استان ایلام دارای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های زیادی است که نباید از آن غافل شد و باید در راستای نگاه سرمایه‌گذران به استان به کشور معرفی کرد که اشتغالزایی و توسعه استان را به‌دنبال خواهد داشت.
 
استاندار ایلام گفت: اصحاب رسانه و فضای مجازی استان در دو سال گذشته در راستای معرفی و بیان ظرفیت‌ها و برجستگی‌های استان ازجمله گردشگری، اربعین و نفت و گاز، ایثار و مقاومت و فرهنگ بومی خوب کار کرده اند به طوری که استان ایلام در سال جاری به‌عنوان پدیده‌ای نوظهور در حوزه گردشگری شناخته شده که قطعاً این امر، اشتغال و توسعه فرهنگی و اجتماعی را به‌دنبال دارد.
 
بهرام‌نیا تأکید کرد: یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب استان ظرفیت‌های گردشگری مذهبی و گردشگری آثار تاریخی و طبیعت است.
 
وی با بیان اینکه، اربعین حسینی یک ظرفیت گردشگری مردم پایه است که می‌تواند محور توسعه استان باشد، گفت: روزانه به طور متوسط 14 هزار زائر از مرز مهران تردد می‌کنند و این میزان در طول سال به بیش از هشت میلیون زائر می‌رسد.
 
در این نشست 12 اولویت پژوهش و تحقیق استان ایلام که از طریق کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری احصا شده بود مورد تصویب قرار گرفت.
 
همچنین در این جلسه بر اولویت‌های پژوهشی استان در حوزه‌های مختلف، نظیر تنش‌ آبی، اصلاح‌نژاد دام...، تقویت سند دانش‌بنیان توسعه‌ استان و تقویت برنامه‌ی کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی تأکید شد.
 
 

شناسه خبر 76074