شناسه خبر:76080
1402/8/29 12:51:02
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور:

ایران جزء 20 کشور نخست دنیا در شبکه کتابخانه‌ای است

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ایران را در حوزه شبکه کتابخانه‌ای جزء کشورهای پیشرو دانست و گفت: در این زمینه در فهرست 20 کشور نخست در شبکه‌سازی قرار داریم.

مهدی رمضانی پیش از ظهر روز گذشته در همایش انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی همدان با تقدیر از مسئولان فرهنگ‌دوست استان و تبریک هفته کتاب، کتابداران را افرادی فرهنگ‌دوست و بی‌حاشیه خواند و افزود: این عناصر فرهنگی بدون هیچ ادعایی عرصه کتاب و کتاب‌خوانی را در جامعه پیش می‌برند.

وی خیران کتاب را نیز سرمایه‌گذاران فرهنگی عنوان کرد و با اشاره به کار ماندگار آن‌ها در دنیا و آخرت، گفت: ما در طول سال و هر روز و هر لحظه با موضوع کتاب، آگاهی و دانایی سروکار داریم و هفته کتاب فرصتی است برای تمرکز بیشتر بر این مقوله مهم‌.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه هیچ گریزی وجود ندارد که به موضوع کتاب‌خوانی و فراگیر شدن آن در قشر کودک و نوجوان توجه ویژه شود، تصریح کرد: باید مدارس را درگیر کتاب و کتاب‌خوانی کنیم‌ و سن مطالعه را به صفر سال برسانیم.

وی با اشاره به اهتمام ویژه دولت به مقوله فراگیر شدن فرهنگ مطالعه، از تحقق مصوبات خوبی در این زمینه سخن به میان آورد و تأکید کرد: توجه عملی در کشور به موضوع کتاب توسط دولت سیزدهم زبانزد است.

رمضانی با اشاره به پیام رئیس‌جمهور به هفته کتاب، آن را تخصصی و ریزبینانه عنوان کرد و این موضوع را نشانه اهتمام ویژه به مقوله مطالعه و اجتماعی شدن آن عنوان کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش نگاه استاندار همدان را فرهنگی، اثرگذار و همراه دانست و تصریح کرد: پایه فعالیت‌های استان همدان فرهنگی است و این مهم را در عمل ثابت کرده، نه اینکه نگاه به آن زینتی باشد که این مسیر فرهنگی بسیار امیدوارکننده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه سخنانش ایران اسلامی را در حوزه شبکه کتابخانه‌ای جزء کشورهای پیشرو دانست و گفت: در این زمینه در فهرست 20 کشور نخست در شبکه‌سازی قرار داریم.

وی با بیان اینکه مردم ما کتاب‌نخوان نیستند هرچند باید بیشتر کتاب‌خوان شوند، تصریح کرد: برخلاف دیدگاه برخی فضای فرهنگی کشور ضد مطالعه نیست، البته باید فضای فرهنگی در این خصوص تقویت شود و جامعه را به چشم‌انداز تاریخی مد نظر رهبری که با آن فاصله داریم، نزدیک کنیم.

رمضانی با بیان اینکه معتقدم تقویت فضای فرهنگی کشور با ایجاد روحیه و دادن انگیزه شدنی است و نه تخریب، گفت: با دید مثبت باید به موضوع کتاب و کتاب‌خوانی نگاه شود.

وی با بیان اینکه باید جامعه فراگیر کتاب‌خوان را محقق کنیم، در ادامه همدان را استانی پیشرو و نمونه در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی عنوان کرد و از بازطراحی خدمات کتابخانه‌ای در استان و کمک برای به‌روزرسانی در این زمینه خبر داد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پایان یادی از شهدای مظلوم غزه کرد و با بیان اینکه خوی مسلمانی ما دفاع از مظلوم است، تصریح کرد: به‌طور حتم جبهه حق پیروز خواهد شد.

استاندار همدان نیز در این مراسم گفت: باید زنگ یا ساعت کتاب‌خوانی در مدرسه داشته باشیم، تأکید می‌کنم در یک ارتباط با همکاری آموزش‌وپرورش و کتابخانه‌ها، این موضوع در استان پیگیری و زنگ کتاب‌ و کتاب‌خوانی به شکل ساختاری ایجاد شود.

علیرضا قاسمی‌فرزاد اظهار کرد: مجموعه کتابخانه‌ها در حوزه ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی اقدامات خوبی انجام داده است.

وی با بیان اینکه وظیفه دینی، ملی و سازمانی ما توجه به مقوله کتاب است، در ادامه از اهمیت قلم در قرآن سخن به میان آورد و افزود: خداوند متعال به قلم و آنچه می‌نویسد، قسم خورده، از همین رو قرآن بالاترین کتاب و نسخه نجات‌بخش بشریت است.

استاندار همدان کتاب را وسیله‌ای برای انتقال دیدگاه‌ها و تجربیات و ماندگارترین اثر در حوزه تفکر و تعقل دانست و با بیان اینکه انقلا‌ب ما یک انقلاب فرهنگی بود، تصریح کرد: اهتمام ویژه‌ رهبری نیز نسبت به کتاب و کتاب‌خوانی نشان از اهمیت این موضوع دارد؛ به‌طوری که ایشان در عرصه کتاب و کتاب‌خوانی جزء کتاب‌خوانان تراز نخست کشور هستند و در نمایشگاه‌های کتاب حضور مستمر دارند.

وی بیان کرد: حضرت آقا کتاب‌های جدید را مطالعه می‌کنند و به‌نام، ناشرین و نویسندگان را می‌شناسند؛ از همین رو کتاب در جامعه منشأ بسیار اثربخشی است.

استاندار همدان با اشاره به اینکه برای ترویج و توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی باید از مدرسه و از مقطع پیش‌دبستانی شروع کرد، اظهار کرد: فرهنگ به کتابخانه رفتن و خواندن کتاب را باید از سنین کودکی نهادینه کرد و می‌بایست با دقت نظر این مهم را در اولویت قرار دهیم.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه از سنین کودکی که کودکان شوق و شور دارند این فرهنگ نهادینه شود‌، گفت: در راستای کتاب‌خوانی در زندان‌ها نیز توجه ویژه‌ای به این موضوع در استان شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون پنج هزار و 23 متر مربع به زیربنای کتابخانه‌های عمومی افزوده شده است.

عاطفه زارعی با بیان اینکه روز کتابدار را ارج می‌نهیم، اظهار کرد: شعار امسال هفته کتاب، «آینده خواندنی است» درنظر گرفته شده که بیانگر میراث فرهنگی به‌یادگارمانده از گذشتگان و سرمایه‌ای برای آیندگان است.

وی با بیان اینکه تمدن فرهنگی ایران و به تبع آن همدان چندهزارساله است، افزود: حضور مشاهیر و فرهیختگان در استان و آثار به‌جامانده از آن‌ها در قالب کتاب، شهرت بین‌المللی به دنبال داشته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان یادآور شد: ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، در راستای ایجاد جامعه اندیشه‌محور از ضروریات است؛ از سوی دیگر خواندن اجتماعی یعنی همه با هم بخوانیم و بدانیم که خواندن به گروه و طبقه خاصی از جامعه تعلق ندارد و از اقدامات اولویت‌دار است.

وی در بخش دیگر با تأکید بر اینکه پس از پیروزی انقلاب یکی از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی توسعه زیرساخت‌های کتاب و کتاب‌خوانی است، گفت: امروز کتابخانه‌های عمومی استان از 9 باب در سال 57 به 118 باب در سال جاری رسیده؛ به این معنا که با توسعه کتابخانه‌های عمومی، بستری فراهم شده که همه مردم بتوانند به کتاب در همه سطوح شهری، روستایی و عشایر، دسترسی‌ داشته باشند.

زارعی یادآور شد: بیش از 80 هزار نفر در گروه‌های سنی مختلف در کتابخانه‌های عمومی استان عضو هستند و بیش از یک میلیون و 400 هزار نسخه منابع اطلاعاتی در اختیار دارند؛ به‌نحوی که بیش از 700 هزار منابع اطلاعاتی در نیمه نخست امسال به امانت رفته است.

وی در ادامه به شماری از اقدامات اشاره کرد و افزود: کتابت قرآن کریم نیز هم‌زمان با سی‌ویکمین دوره هفته کتاب اجرا شد؛ طرح سراسری کتابت قرآن کریم با هدف تجلی و پیوند برنامه‌های موضوعی قرآن و عترت، در کتابخانه‌های عمومی برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان یادآور شد: یک‌هزار و 300 برنامه فرهنگی در هفته کتاب درحال اجرا است؛ از سوی دیگر 12 هزار و 672 برنامه فرهنگی تا پایان سال پیش‌بینی و تا مهرماه امسال هفت هزار و 383 برنامه فرهنگی اجرا شده است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون پنج هزار و 23 متر مربع به زیربنای کتابخانه‌های عمومی افزوده شده؛ همچنین 10 پروژه عمرانی در سطح استان به بهره‌برداری رسیده و 26 پروژه در دست اجرا است.

زارعی به کسب 6 عنوان برتر ملی نیز اشاره کرد و افزود: کتابخانه برتر استانی، مسئول و کتابدار برتر، ‌کتابخوانان برتر، خیر برتر استانی، انجمن‌های برتر استانی، نمایندگان برتر کشوری و نمایندگان برتر استانی در هفته کتاب تقدیر شدند.

وی به کسب رتبه سوم در برگزاری انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی، دستگاه برتر برگزاری رزمایش جهادی 2020 در مناطق محروم و دستگاه برتر اوقات فراغت هم اشاره کرد و گفت: کسب رتبه نخست و پنجم‌ در حوزه جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی در دومین همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکار کوچک، شماری از رتبه برگزیده کتابخانه‌های عمومی استان همدان است.

 

شناسه خبر 76080