شناسه خبر:76493
1402/9/8 12:04:15

سپهرغرب-گروه کشاورزی:مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با اشاره به تصویب راه‌اندازی یک کارخانه تولید آرد کامل در هر استان تا پایان سال جاری گفت:‌ تلاش ما در وزارت بهداشت این است که حداقل 50 درصد نانی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، سبوس‌دار و نان کامل باشد.

احمد اسماعیل‌زاده با بیان اینکه نان‌های موجود در نانوایی‌ها عمدتاً نان کامل نیستند، اظهار کرد: تلاش ما در وزارت بهداشت این است که نان کامل یا همان نان سبوس‌دار وارد سفره مردم شود و حداقل 50 درصد نانی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، سبوس‌دار باشد زیرا مصرف نان کامل به پیشگیری از بیماری‌های مزمن کمک می‌کند.

**آرد کامل چیست؟

وی افزود: در حال حاضر، سبوس موجود در آرد گرفته می‌شود و بنابراین آرد کامل در دسترس نانوایی‌ها نیست؛ منظور از آرد کامل، آردی است که سبوس آن فقط به‌میزان دو تا هفت درصد گرفته شده باشد.

*تصویب راه‌اندازی حداقل یک کارخانه تولید آرد کامل در هر استان تا پایان سال

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با اعلام اینکه مجلس شورای اسلامی مصوب کرده است که تا پایان سال، هر استان حداقل یک کارخانه تولید آرد کامل و تا پایان سال آینده حداقل سه کارخانه تولید آرد سالم و کامل داشته باشد، گفت: الآن برخی استان‌ها مانند مرکزی، فارس،‌ خراسان رضوی و البرز دارای کارخانجات تولید آرد کامل هستند و در برخی نانوایی‌های آن‌ها، نان کامل پخت می‌شود و به دست مردم می‌رسد.

**افزودن سبوس جداگانه به نان توصیه نمی‌شود

اسماعیل‌زاده با بیان اینکه برخی نانوایی‌ها، خودشان سبوس را جداگانه به نان اضافه می‌کنند، متذکر شد: افزودن سبوس به نان به‌صورت جداگانه فایده‌ای ندارد و به مردم توصیه نمی‌شود زیرا باید از آرد کامل برای تولید نان استفاده شود.

**چالش‌های تولید نان کامل در کشور

وی در پاسخ به این سؤال که «علت عدم تولید نان کامل در کشور چیست؟» گفت:‌ چالش‌های تولید نان کامل شامل فناوری تولید و قیمت است؛ در حال حاضر در کارگروه‌های مختلف روی این موضوع بحث می‌شود که آیا فناوری تولید نان کامل و سبوس‌دار در کشور ما وجود دارد یا خیر و در صورتی که نان کامل تولید شود، قیمت‌گذاری آن باید چگونه باشد که البته بخشی از این موضوعات به وزارت صمت مرتبط می‌شود؛ در حال حاضر کارگروه‌ها در حال بررسی چالش‌های تولید نان کامل هستند.

*سود فروش سبوس دامی از موانع تولید آرد کامل!

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «آیا می‌توان علت عدم تولید آرد کامل را سود حاصل از فروش سبوس بابت خوراک دام‌ها دانست؟» تصریح کرد:‌ برخی، سبوس را با قیمت بالاتر بابت خوراک دام می‌فروشند و به‌دلیل اینکه سودآور است، حاضر نیستند سبوس به مصرف مردم برسد! اما ما در حال اقناع اصناف هستیم تا نان کامل که برای سلامتی مردم مفید است، به دست‌شان برسد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان اینکه صنف نانوایان نیز باید همکاری کنند تا برنامه پخت نان کامل به مرحله اجرا برسد، خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت، شورای‌عالی سلامت امنیت غذایی و اداره غله، پای کار آمده‌‌اند و مجلس و وزارت صنعت نیز از تولید نان کامل حمایت می‌کنند.

 

شناسه خبر 76493