شناسه خبر:76535
1402/9/9 10:27:43

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت: احداث و نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده از برنامه‌های دارای اولویت در قالب طرح نهضت ملی مسکن است و در این زمینه در استان بسته تشویقی برای 12 هزار و 227 واحد تهیه شده است.

جهانگیر الیاسی روز چهارشنبه در جلسه شورای مسکن استان در سنندج اظهار کرد: در سطح کشور در 57 شهر بالای 100 هزار نفر جمعیت، طرح بافت فرسوده بومی‌سازی شده، بر این اساس از شهرداران استان انتظار داریم در این زمینه با جدیت ورود کنند.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 50 درصد جمعیت سنندج ساکن بافت‌های فرسوده و ناکارآمد هستند و اگر اتفاقی همانند زلزله در استان رخ دهد با بحرانی جدی در این شهرستان و روستاهای اطراف آن روبرو خواهیم شد.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان تأکید کرد: پیشنهاد می‌شود در زمینه بافت‌های فرسوده، همانند مسکن روستایی، تسیهلات 350 میلیون تومانی برای بافت فرسوده شهری در نظر گرفته شود، ضمن اینکه انتظار می‌رود سیاست‌ها در استان بیشتر به سمت بافت فرسوده و خودمالکی پیش برود.

سرپرست معاونت مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: یکی از مصوبات جلسه قبل برگزاری جلسه با بانک‌های عامل برای تعیین سهمیه نهضت ملی مسکن است که جلسه برگزار و در مجموع 17هزار سهمیه برای14 بانک مشخص شده است.

امیرحسین جمشیدی با اشاره به افتتاح حساب متقاضیان مسکن ملی در استان افزود: بر اساس خروجی سامانه تم 14هزار و 831 نفر، متقاضی افتتاح حساب بودند، ضمن اینکه در بخش خود مالکی نیز 6 هزار و 285 واحد داریم که دو هزار و 362 واحد درواست داده و دو هزار و 271 واحد منجر به انعقاد قرارداد شده است.

*پرداخت 9 هزار میلیارد ریال تسهیلات مسکن روستایی در کردستان

مدیرکل بنیاد مسکن کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: تسهیلات مسکن روستایی با فراز و نشیب‌هایی مواجه بود اما در دو سال گذشته 9 هزار میلیارد ریال تسهیلات مسکن روستایی در استان پرداخت شده است.

سعید رسولی تأکید کرد: از بانک‌های عامل انتظار می‌رود تکلیف 30 درصد سهمیه‌ای که به هرکدام از آن‌ها در حوزه مسکن ملی داده شده است حداقل تا 10روز آینده تعیین شود.

وی یادآور شد: در سفر رئیس جمهور به استان کردستان، عملیات اجرایی 6 هزار اراضی روستایی در روستای قار آغاز شد اما فرایند آن هنوز انجام و اجرایی نشده است.

مدیرکل بازرسی استان کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: در زمینه احداث واحدهای مسکن ملی در استان مشکل اصلی ما پرداخت تسهیلات بانکی است و بیشتر اعتراضات نیز در همین زمینه است، بنابراین از بانک‌های عامل انتظار همکاری بیشتری می‌رود.

عیسی هواسی تأکید کرد: در صورتی‌که بانک‌ها به وظیفه قانونی خود در این زمینه عمل نکند، اداره کل امور مالیاتی باید آنان را جریمه کند بنابراین درخواست داریم این موضوع با جدیت پیگیری و رسیدگی شود.

در ادامه این جلسه 615 فقره اسناد مالکیت تک‌برگ صادره در راستای قانون جهش تولید مسکن به راه و شهرسازی استان تحویل شد.

 

شناسه خبر 76535