شناسه خبر:76632
1402/9/12 11:33:43

سپهرغرب-گروه خبر:در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله درخت در کشور، با مشارکت مردم کردستان، این طرح برای غرس 12 میلیون اصله درخت در استان آغاز شد.

پارک جنگلبان سنندج در محدوده طرح جامع مدیریت گردنه صلوات‌آباد، در هوای سرد پاییزی 11 آذر، شاهد حضور مردمی بود که در مشارکت‌های اجتماعی و زیست محیطی، همیشه، حرف برای گفتن دارند.

این بار مردم از هر قشری برای کاشت درخت آمده بودند تا زمین و انسان بی‌نفس نماند.

برنامه توسعه جنگل و طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، طرح نهضت توسعه جهادی آبخیزداری، طرح تحولی احیای پوشش گیاهی و تولید علوفه مراتع، طرح بیابان‌زدایی و تثبیت کانون‌های بحرانی گرد و غبار و حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی، محورهای پنج‌گانه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت است.

در دهه‌های اخیر رشد جوامع شهری، صنعتی شدن و بهره‌برداری بیش از اندازه از جنگل‌ها و مراتع، منجر به ایجاد تغییرات اقلیمی و تخریب پوشش گیاهی، کاهش نفوذپذیری روان‌آب‌های سطحی و ایجاد بحران ریزگردها شده که زندگی را در جوامع بشری به جد تهدید می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهد که از 6 تریلیون اصله درختی که در کره زمین وجود داشته، حدود نیمی از آن به‌دلیل فعالیت‌های بشری از بین رفته و برای همین کارشناسان راه حل مقابله با این بحران زیست‌محیطی را احیای پوشش گیاهی و توسعه درخت‌کاری می‌دانند.

از مزایای افزایش پوشش گیاهی می‌توان به افزایش میزان نفوذپذیری آب‌های سطحی، جلوگیری از وقوع سیلاب‌های مخرب، تقویت سفره‌های آب زیر زمینی، ممانعت از ایجاد و گسترش ریزگردها و جلوگیری از گرم شدن کره زمین از طریق ترسیب کربن اشاره کرد.

با توجه به عضویت کشور جمهوری اسلامی ایران در کنوانسیون تغییر اقلیم و کنوانسیون مبارزه با بیابان‌زایی و همچنین با عنایت به ماده 22 قانون هوای پاک که حداکثر تا 10 سال پس از ابلاغ این قانون، شهرداری‌های شهرهای بالای 50 هزار نفر جمعیت موظفند با همکاری وزارت نیرو و ادارات منابع طبیعی شهرستان، سرانه فضای سبز خود را حداقل به 15 مترمربع برسانند.

قوانین بالادستی بر حفظ و احیای منابع طبیعی تأکید دارند، اجرای این طرح مردمی برای توسعه پوشش گیاهی با تولید و تأمین نهال مورد نیاز (گونه‌های با نیاز آب کم، مقاوم و بومی) توسط سازمان منابع طبیعی و سایر بخش‌ها و عملیات کاشت، نگهداری و مراقبت توسط همه دستگاه ها، تشکل‌های مردم نهاد و سایر اقشار جامعه ضرورت دارد تا برای مقابله با بحران آب و هوایی، عزمی جهانی برای کاشت یک تریلیون نهال تا سال 2030 در جهان شکل گیرد و کشور ما هم به‌عنوان یک عضو متعهد جامعه جهانی با کاشت یک میلیارد نهال در این اقدام بین‌المللی مشارکت داشته باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در مراسم آغاز کاشت 12 میلیون اصله درخت در استان اظهار کرد: طرح مردمی تولید و کاشت یک میلیارد برای تحقق شعار ایران سرسبز، ایران قوی است.

بهزاد شریفی‌‌پور با بیان اینکه از یک میلیارد درختی که سهم کشورمان است، کردستان 12 میلیون اصله سهم دارد، ادامه داد: این تعداد تا سال 1405 در نقاط مختلف استان با مشارکت مردم غرس و نگهداری می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح جامع مدیریت صلوات‌آباد، سه هزار و 600 هکتار وسعت دارد که شامل آبخیزداری، گردشگری و درختکاری است، افزود: وسعت درختکاری در این منطقه 450 هکتار است که برای تحقق آن و کمک به گردشگری در منطقه صلوات‌آباد به همکاری جامع همه ادارات و مردم نیاز داریم.

استاندار کردستان هم در این مراسم اظهار کرد: هر درختی که در کردستان غرس می‌شود به یاد یک شهید باید باشد تا روح شهدا به آن برکت بخشیده و ثواب آن نیز نثار روح شهدا شود.

اسماعیل زارعی‌کوشا از مردم کردستان به‌عنوان مردمی فعال در اقدامات زیست محیطی و منابع طبیعی نام برد و گفت: با مشارکت و همراهی مردم می‌شود این طرح را به بهترین شیوه اجرایی کرد.

 

 

شناسه خبر 76632