شناسه خبر:76864
1402/9/18 12:11:54

سپهرغرب-گروه خبر: رئیس سازمان و مدیریت برنامه‌ریزی استان کردستان گفت: تمام اقدامات در طرح آبادانی و پیشرفت منظومه‌های روستایی کردستان باید دارای پیوست فرهنگی، اقتصادی و زیست‌محیطی باشد.

اکبر محمدی ظهر امروز در سومین جلسه کمیته راهبردی طرح آبادانی و پیشرفت منظومه‌های روستایی کردستان که با حضور اعضای کمیته در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برگزار شد، با انتقاد از عدم حضور مدیران کل در این جلسه، اظهار کرد: براساس دستور استاندار، حضور مدیران کل در جلسات مهم استان ضروری است چراکه این جلسات جلسه تصمیم‌گیری است.

وی خاطرنشان کرد: برخی مدیران جلسات دست چندم برگزار می‌کنند اما در این جلسات مهم تصمیم‌گیری برای استان شرکت نمی‌کنند که توقع آنچنانی هم دارند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان اضافه کرد: در حوزه عملکرد و هم در زمینه ابزارهایی که در اختیار داریم برخورد خواهیم کرد.

محمدی اعلام کرد: دستگاه اجرایی که ما به ابزار طرح و تصویب مصوبات آن تبدیل شده‌ایم در جلسات حضور پیدا نمی‌کنند، ممکن است مدیری یک جلسه حضور نداشته باشد اما اینکه در هیچ جلسه‌ای شرکت نمی‌کند جای سؤال دارد؟

وی افزود: در مورد اهمیت اجرای طرح آبادانی و پیشرفت منظومه‌های روستایی کردستان نیاز به هیچ توضیحی نیست و قطعاً همه عزیزان اهمیت موضوع را به‌خوبی درک کرده‌اند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان خاطرنشان کرد: گرانیگاه چالش فضای نظام اقتصادی ما بحث مبدأ، یعنی همان روستاها است، در بحث اقتصادی، اشتغال و تأمین امنیت غذایی و غیره در خیلی از تصمیم‌گیری‌ها در سنوات گذشته مبدا را کنار گذشته‌ایم.

محمدی افزود: در این دوره برخلاف گذشته، در خیلی از تصمیم‌گیری‌ها تصمیمات الان تصمیمات تمرکزگرا، شهرمحور و پروژه‌های کلان‌نگر است.

وی اضافه کرد: با توجه به اقتصاد و معیشت روستایی در استان کردستان و تأثیر روستا در انتظام‌بخشی نظام سکونتگاه‌ها، می‌توانیم به گونه‌ای عمل کنیم که تبعات و چالش‌های فراگیر بعدی آن متوجه روستاها نشود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان عنوان کرد: توجه به روستاها می‌تواند هم به لحاظ اقتصادی هم اقتصاد غیررسمی، شرایط موجود را تغییر داده و بسیاری از مشکلات در شهرها و حضور دستفروشان را نداشته باشیم.

محمدی گفت: اینکه این تفاهم‌نامه‌ها اجرایی شود درخواست ما هم بوده و انتظار داریم اجرای مصوبات تمام دستگاه‌های مندرج در این تفاهم‌نامه‌ها پیگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد مرکز هم‌اندیشی که رویکرد عملیاتی داشته باشد با حضور اعضای مختلف در راستای اجرای مصوبات طرح آبادانی و پیشرفت منظومه‌های روستایی کردستان تشکل شود و ما نیز به‌عنوان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در کنار این مرکز خواهیم بود.

رئیس سازمان و مدیریت برنامه‌ریزی استان کردستان گفت: تمام اقدامات در طرح آبادانی و پیشرفت منظومه‌های روستایی کردستان باید دارای پیوست فرهنگی، اقتصادی و زیست‌محیطی باشد.

محمدی گفت: تسهیلات سال آینده، تسهیلات تبصره دو است و همه مسائل در قانون فعلاً در لایحه بودجه در قالب این تبصره تجمیع شده است.

وی اضافه کرد: تقسیم این تسهیلات در شورای برنامه‌ریزی انجام می‌شود 10 درصد از 24 میلیارد مصوب شده باید به ادامه اجرای طرح آبادانی و پیشرفت منظومه‌های روستایی کردستان اختصاص یابد.

وی گفت: سهم ویژه را نه‌تنها برای این منظومه بلکه برای دیگر منظومه‌هایی که تعریف می‌شود در نظر خواهیم گرفت باید به‌طور مشخص نیازسنجی صورت بگیرد و در قالب نیازهای واقعی از محل تبصره 18 در سال جاری و ماده دو در سال آینده نگاه ویژه به تأمین اعتبار مورد نیاز خواهیم داشت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان عنوان کرد: باید تسهیلات به‌صورت هدفمند و برای اجرای طرح‌های پایدار باشد و خروجی آن کاملاً مشهود و قابل گزارش باشد.

محمدی افزود: استمرار و مانایی طرح برای ما مهم است و در این راستا هر نوع همکاری نیاز باشد دریغ نخواهیم کرد.

وی گفت: مشکلی در برگزاری دوره‌های آموزشی نداریم نیازسنجی‌های آموزشی انجام و آموزش‌های مورد نیاز توسط دستگاه‌هایی که در این حوزه فعالیت دارند ارائه خواهم شد.

 

شناسه خبر 76864