شناسه خبر:77078
1402/9/22 10:54:38

سپهرغرب-گروه فرهنگی:نویسنده تجربه‌گرا که رمان تحسین‌شده «تن‌تن و سندباد» را در کارنامه دارد، می‌گوید: شب یلدا، شب قصه‌گویی و انتقال بین نسلی است. نمی‌دانم چرا با انگولک بی‌دلیل موضوع، هزینه بی‌جا برای فرهنگ کشور می‌تراشیم.

محمد میرکیانی، با اشاره به بحث‌ها و جدل‌های اخیر درباره «یلدا» و «چهارشنبه‌سوری» و مطالبی که از سوی شورای فرهنگ عمومی در این باب مطرح می‌شود، گفت: طوری نباید برخورد کنیم که گویا جمهوری اسلامی با مفاهیمی مثل شب یلدا مشکل و مسئله دارد. ضرورتی ندارد که تا این اندازه با فرهنگ عمومی ور برویم و ذهن‌ها را بی‌جهت تحریک کنیم.

وی ادامه داد: یلدا و چهارشنبه‌سوری، خرده‌فرهنگ‌هایی با خود منتقل می‌کنند که از عناصر پایدارسازی فرهنگی ماست. خوب است وقتی می‌خواهیم درباره شرح و توضیحی برای یک مناسبت مثل شب یلدا بسازیم و اعلام کنیم، از کارشناسان این حوزه بپرسیم و بعد دست به اقدامی بزنیم که دائم برای آن توضیح بدهیم.

نویسنده مجموعه کتاب‌های «قصه ما مَثَل شد» اظهار کرد: شورای فرهنگ عمومی ما باید بنشیند به موضوعاتی مثل تلفات بالای رانندگی و ازدیاد نسل سیگاری فکر کند. توجه کنید که ما چقدر در سوانح رانندگی کشته می‌دهیم که به خودرو و جاده، ربطی ندارد و به رانندگان ما ربط مستقیم دارد. ببینید چقدر سن استعمال دخانیات و مشخصاً سیگار و قلیان پایین آمده و چه باید کرد که زمینه ابتلا به بیماری‌های گوناگون به واسطه کشیدن سیگار و قلیان از بین برود. این‌ها مسائل اساسی‌تری هستند.

میرکیانی همچنین گفت: این‌که بسیاری از سنت‌های اصیل ما دچار تغییر و تحول اساسی شده، جای فکر دارد. مثلاً چهارشنبه‌سوری، شب انفجار و مزاحمت نبوده است. چون زمستان‌ها طولانی و شب‌ها بسیار سرد بوده، شبی را برای گرما و روشنی در نظر گرفته بوده‌اند که چهارشنبه آخر سال بوده است. چون نزدیک‌ترین زمان به تحویل سال و فرا رسیدن بهار بوده است. علاوه بر این‌ها، آتش می‌توانسته بیماری‌های فراگیری مثل طاعون را از بین ببرد.

وی افزود: کسی نمی‌آید ببیند زمینه هر مناسبتی چه بوده است. اصلاح و برگرداندن «چهارشنبه‌سوری» مقدور نیست، اما یلدا که مزاحمتی برای کسی ندارد و شب قصه‌گویی و دور هم جمع شدن و صله رحم است.

این نویسنده در پایان با بیان این‌که 220 قصه فارسی را در مجموعه «قصه ما مَثَل شد» به شب یلدا تقدیم کرده است، گفت: ساختار این قصه‌ها طوری است که بشود آن‌ها را در یک نشست کوتاه و جمع و جور خواند و حوصله جمع را سر نبرد!

این در حالی است که پس از پربحث شدن حذف «یلدا» و «چهارشنبه‌سوری» از تقویم رسمی، دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشورمان در اطلاعیه‌ای حذف شب یلدا و چهارشنبه‌سوری از تقویم کشور را تکذیب و اعلام کرده که «شب یلدا» از تقویم حذف نشده و عنوان «روز ترویج فرهنگ میهمانی و پیوند با خویشان» هم‌زمان با 30 آذر (شب یلدا) و در کنار آن در تقویم اضافه شده است.

 

 

شناسه خبر 77078