شناسه خبر:77104
1402/9/23 10:33:41

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه کارخانه مهان‌کاغذ تویسرکان، نماد توسعه و تحول در صنعت استان همدان است، گفت: این کارخانه تنها تولیدکننده مقوای دوبلکس در کشور است که برای 300 نفر از جوانان بومی اشتغال‌زایی کرده است.

سپهرغرب، گروه خبر- شهره کرمی : احمد شانیان روز گذشته با حضور در تحریریه گروه خبری سپهر، ضمن بیان اینکه تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی در سال‌های اخیر بیش از همیشه مورد توجه رهبر انقلاب قرار گرفته است و ایشان در سخنرانی‌های خود بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی تأکید فراوان داشته و دارند، اظهار کرد: رفتن به سمت شناسایی خلأهای اقتصادی در حوزه تولید و بازاریابی کارشناسانه نه‌تنها به عرصه تولید در بازار داخلی کمک می‌کند، بلکه شرایط را برای صادرات و ارزآوری نیز مهیا خواهد کرد.

* مقواهای دوبلکس، یکی از نیازهای اساسی کشور در حوزه بسته‌بندی است

وی با اشاره به اینکه مقواهای پشت طوسی و پشت سفید که به آن‌ها مقواهای دوبلکس هم می‌گویند کاربرد گسترده‌ای در صنعت بسته‌بندی دارند و درحقیقت یکی از نیازهای اساسی کشور در حوزه بسته‌بندی محسوب می‌شوند، افزود: از این رو با تدابیر استاندار همدان و حمایت نماینده مردم شهرستان تویسرکان و پیگیری‌های مستمر اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان، کارخانه مهان‌کاغذ پس از فرازوفرودهای بسیار، به ثمر نشست و آماده راه‌اندازی است.

شانیان با عنوان اینکه مقواهای مذکور کالاهای استراتژیک هستند اما از آنجا که فناوری تولید آن‌ها پیچیده است به حجم سرمایه‌گذاری عظیمی نیاز دارد، بیان کرد: به همین دلیل کمتر سرمایه‌گذاری به سمت تولید آن‌ها می‌رود؛ ازاین‌رو ورود جهادی به این عرصه می‌تواند مشکلات موجود را تاحدودی حل کند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: آقای محسن زارعی و شرکای او به‌عنوان سرمایه‌گذار و کارآفرین بومی با همراهی و همکاری مشاوران فنی و اقتصادی به سمت ایجاد کارخانه مهان‌کاغذ سرکان در شهرستان تویسرکان حضور یافتند.

وی در ادامه تصریح کرد: این سرمایه‌گذار از دهه 70 زمینه اشتغال‌زایی 30 نفر را به‌صورت مستقیم فراهم کرده است و در سال‌های اخیر پا را فراتر گذاشته تا با سرمایه‌گذاری در زادگاه خود، زمینه خودکفایی درخصوص تولید مقواهای پشت طوسی و پشت سفید را نیز در این شهرستان فراهم آورد.

* کلنگ‌زنی مهان‌کاغذ در سال 1396

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کارآفرین برتر مذکور پس از گرفتن جواز تأسیس مربوطه از اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان در سال 1393 فعالیت عملیاتی جهت تغییر کاربری زمین را آغاز کرد، توضیح داد: کلنگ‌زنی این مجموعه آذرماه سال 96 با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت انجام شد و عملیات اجرایی کارخانه با سرمایه‌گذاری 50 میلیارد تومان و پیش‌بینی ایجاد اشتغال برای 150 نفر و اجرا در 18 ماه، آغاز شد.

شانیان در ادامه افزود: در همین راستا هزینه مورد نیاز به‌منظور ساخت این کارخانه با تصویب 24 میلیارد تومان تسهیلات بانکی و مابقی سرمایه از محل آورده سهامداران، پیش‌بینی شد.

* راه‌اندازی مهان‌کاغذ با 1000 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه در گام نخست با مساعدت بانک صنعت و معدن در پرداخت تسهیلات 24 میلیارد تومانی و تبدیل آن به ارز بخش عمده تجهیزات و ماشین‌آلات کارخانه از چین خریداری شد، یادآور شد: اما این تجهیزات به‌دلیل بروز مشکلات مالی ناشی از تحریم‌های ثانویه با تأخیری تقریباً دوساله وارد کشور شد.

شانیان با اشاره به اینکه پس از آن با مساعدت‌های بانکی و پیگیری‌های مؤثر نماینده مردم شهرستان تویسرکان در مجلس عملیات زیرسازی و نصب سوله در محل کارخانه در اوایل سال 97 آغاز شد، گفت: سپس در شهریورماه 98 با حضور و نظارت میدانی کارشناسان چینی، پیشرفت طرح ادامه یافت.

وی در ادامه افزود: در اواخر سال 98 به‌دلیل شیوع بیماری کرونا و با ترک کار کارشناسان چینی و بازشگست آن‌ها به کشورشان، عملاً ادامه فرآیند راه‌اندازی ماشین‌آلات به مدت دو سال متوقف شد و پروژه صرفاً در مرحله اجرای زیرساخت‌ها با همکاری شرکت‌های داخلی و نظارت مجازی (اینترنتی) کارشناسان چینی پیشرفت فیزیکی کرد.

این مقام مسئول با عنوان اینکه در سال‌های 1399 و 1400 با مساعدت مجدد بانک صنعت و معدن در تأمین اعتبار و پرداخت تسهیلات 12.5 و 36 میلیارد تومانی روند پیشرفت پروژه با حضور مجدد کارشناسی چینی و خرید مابقی تجهیزات و ماشین‌آلات مربوطه از سرعت قابل قبولی برخوردار شد، گفت: البته در این میان نوسانات شدید قیمت ارز، تأمین نقدینگی مورد نیاز شرکت را به‌طور جدی تهدید کرد و آن را تا مرز تعطیلی پروژه نیز پیش برد.

* تولید سالانه 111 هزار تُن انواع کاغذ با اشتغال عملیاتی 300 نفر

شانیان افزود: پس از نصب کلیه ماشین‌آلات و تجهیزات و راه‌اندازی آزمایشی خط تولید، در اواخر سال 1401 و پس از تصویب تسهیلات سرمایه در گردش 300 میلیارد تومانی در دور نخست سفرهای استانی ریاست جمهوری و با مساعدت 50 و 100 میلیارد تومانی در دو مرحله، سرانجام در شهریورماه سال 1402 پروانه بهره‌برداری شرکت با ظرفیت تولید سالانه 111 هزار تُن انواع کاغذ با تمرکز بر تولید مقوای دوبلکس و اشتغال عملیاتی 300 نفر و سرمایه‌گذاری نزدیک به یک‌هزار میلیارد تومان از سوی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان، صادر شد.

وی با عنوان اینکه شرکت با صدور فراخوان جذب نیرو (با اشتغال 70 نفری فعلی) درحال آموزش نیروهای بومی جهت شروع فعالیت و تولید انبوه است، تصریح کرد: این واحد تولیدی جهت تأمین سرمایه در گردش به میزان 400 میلیارد تومان به بانک صنعت، معدن و تجارت معرفی شده است.

این مقام مسئول در ادامه به مزیت‌های کارخانه مهان‌کاغذ شهرستان تویسرکان پرداخت و افزود: تأمین تقریباً یک‌سوم نیاز داخلی با تولید 100 تُن مقوای دوبلکس، جلوگیری از خروج ارز با برآورد تقریبی 100 میلیون دلار در سال، ایجاد اشتغال پایدار و مستقیم برای حداقل 200 نفر در زمان راه‌اندازی کامل فاز نخست، گستره وسیع ایجاد اشتغال غیر مستقیم با توجه به مواد اولیه مصرفی و ایجاد کارگاه‌های صنایع تبدیلی وابسته به محصول شرکت، ازجمله مزیت‌های این کارخانه هستند.

شانیان با تأکید بر اینکه کارخانه در جمع سه شرکت برتر کاغذسازی کشور ازنظر میزان و ظرفیت تولید قرار دارد، اظهار کرد: این مجموعه تنها کارخانه دارای قابلیت تولید کاغذ دوبلکس و ایندربرد پشت سفید در ایران است که مجهز به سه خط خمیرساز، کاغذساز چهار هدباکسه و کوتینگ آنلاین پنج هد باکس است.

وی در پایان به فعالیت زیست‌محیطی کارخانه پرداخت و گفت: فعالیت زیست‌محیطی کارخانه به‌صورت واحد تولید سبز با توجه به کار در زمینه بازیافت کاغذ باطله و نوع تولید نیز از دیگر مزایای این مجموعه است.

 

 

شناسه خبر 77104