شناسه خبر:77667
1402/10/7 11:21:52

سپهرغرب-گروه اندیشه:سخنران حرم بانوی کرامت با اشاره به اینکه تکبر منشاء ده‌ها رذیله و بزرگ‌ترین مانع تجلی فضائل اخلاقی است، گفت: انسان اگر می‌خواهد مشمول عفو و رحمت الهی شود، باید منیت خود را بشکند؛ چرا که انسان با تکبر به جایی نمی‌رسد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی، به فرازهایی از خطبه قاصعه امیرالمؤمنین علی(ع) اشاره کرد و گفت: امام علی(ع) در طولانی‌ترین خطبه نهج‌البلاغه تکبر را با بیان‌ها و مثال‌های مختلف به‌خوبی تبیین کرده است

وی با بیان این که تمام انبیا به‌ استثناء حضرت سلیمان، همگی زندگی ساده‌ای داشتند، ادامه داد: طاغوتیان تاریخ همواره زندگی ساده اولیاءالله را تحقیر می‌کردند؛ چرا که در نگاه فرعونیان تنها طلا، جواهرات و قدرت و شوکت ظاهری دنیا قابل تعظیم هستند.

وی با تأکید بر این که برای خدای متعال کاری نداشت تا وقتی پیامبری را به نبوت مبعوث می‌کرد گنج‌ها، طلاهای ناب و باغ‌های خرم را در اختیار او قرار دهد، بیان کرد: اگر پیامبری آراسته به انواع زیورآلات، گنج‌ها و پرندگان بالای سرش بود، قطعاً این جبروت ظاهری چشم‌پرکن و عده زیادی را به سمت ایمان می‌کشاند؛ درحالی‌که خداوند متعال اراده نموده تا امت تسلیم مسائل معنوی پیامبران باشند، نه ظواهر مادی.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر افزود: خداوند می‌خواهد که پیروی از رسولانش، تصدیق به کتاب‌هایش، خشوع در برابرش، فروتنی در برابر فرمانش و تسلیم به طاعتش اموری باشند خاص او.

وی با بیان این که هر اندازه آزمون پروردگار سخت‌تر و سنگین‌تر، پاداش الهی آن بیشتر خواهد بود، ابراز کرد: خداوند متعال حضرت ابراهیم(ع) را به سنگین‌ترین آزمون‌ها مبتلا ساخت و وقتی ایشان از این آزمون‌های سخت سربلند شد، ذات اقدس الهی مقام والای امامت را به ایشان عنایت فرمود.

حسینی‌قمی با اشاره به دلایل وجود کعبه در سرزمین سخت، خشک و بی‌آب، بیان کرد: امیرالمؤمنین علی(ع) در خطبه قاصعه به این نکته اشاره می‌کنند که خدای سبحان می‌توانست خانه کعبه را در خوش آب و هواترین مناطق زمین قرار دهد و بنایش را با سنگ‌های گران‌بهای زینتی بسازد، اما چنین نکرد مبادا مردم متوجه جهات مادی شوند و اجر و پاداش‌شان کم گردد.

وی با بیان این که خداوند متعال با انواع سختی‌ها تعبد بندگانش را امتحان می‌کند، ابراز کرد: یکی از دلایل وجود کعبه در سرزمین گرم و خشک و تاکید بر حضور در فضای سخت صحرای عرفات و هوای خشک حجاز برای زدودن دل انسان از تکبر است؛ در صفا و مروه همه انسان‌ها از بالاترین مقام‌های دنیایی تا پایین‌ترین منزلت‌های ظاهری در یک صف واحد قرار می‌گیرند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تصریح کرد: انسان اگر تواضع و خشوع نسبت به مقام پروردگار در دل داشته باشد، ابواب آسمانی برای رسیدن به عفو الهی در دلش باز می‌شود؛ انسان اگر می‌خواهد مشمول عفو و رحمت الهی شود، باید منیت خود را بشکند؛ چرا که انسان با تکبر به جایی نمی‌رسد.

وی در بخش پایانی از سخنان خود ضمن اشاره به روایات نبوی «لا یَدخُلُ الجَنَّةَ مَن کانَ فی قَلبِهِ مِثقالُ ذَرَّةٍ مِن کِبرٍ»، بیان کرد: علامه مجلسی در تشریح و توضیح این روایت نبوی می‌فرماید: «تکبر بین انسان و اخلاق ایمانی، فاصله می‌اندازد، چرا که تکبر کشتزار ده‌ها گناه دیگر است.»

حسینی قمی با بیان این که تکبر منشاء ده‌ها رذیله و بزرگ‌ترین مانع تجلی فضائل اخلاقی است، یادآور شد: اخلاق از بزرگ‌ترین ابواب بهشتی است، تکبر میان انسان و ابواب بهشتی که در اخلاق تجلی‌یافته، فاصله می‌اندازد و اگر اهل تواضع و احسان باشیم درهای بهشت را درک می‌کنیم.

 

 

شناسه خبر 77667