شناسه خبر:77941
1402/10/14 11:49:23

سپهرغرب، گروه اندیشه: وقف، بستر مناسبی برای هر جامعه‌ای است که از طریق این سنت حسنه می‌توان نیاز‌ها و مشکلات حوزه‌های مختلف در آن را برطرف کرد.

مدیر توسعه وقف و مشارکت‌های اجتماعی بنیاد بهره‌وری آستان قدس رضوی در مورد موضوع وقف و اهمیت آن در دین مبین اسلام بیان کرد: وقف یک مسئله مقدسی است که خداوند متعال در اسلام به شرح آن پرداخته اند و این موضوع قبل از اسلام هم بوده است. اما دین مبین اسلام باعث ضابطه‌مند شدن آن شده است تا نیاز‌های جامعه اسلامی رفع شوند و انسان‌هایی که آرزو دارند اسمشان در دنیا همیشه جاودان بماند از طریق سنت حسنه وقف این فرصت برای آن‌ها فراهم شود؛ به‌طوری که با وقف اموال یا بخشی از اموالشان، نام و مال آن‌ها جاودان بماند و همیشه از آن‌ها به نیکی یاد شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا اصغری، در مورد فراهم کردن شرایط سنت‌های حسنه‌ای مثل وقف، نذر و مشارکت‌های اجتماعی توسط آستان مقدس رضوی گفت: ما برای ایجاد دفتر وقف نهضت وقف رضوی با شعار همه می‌توانند واقف رضوی باشند کار خود را شروع کردیم و با شعار وقف فرصتی برای ماندگار شدن و چشمه اش همیشه جاری است معتقد هستیم که اگر سنت وقف در جامعه اسلامی نهادینه شود تمام نیاز‌هایی که امروزه در جامعه مشاهده می‌کنیم به برکت سنت حسنه وقف می‌توان پوشش داد و در این میان، جامعه اسلامی نیز، از برکات و آثار وقف برخوردار می‌شود.

وی در رابطه با بستر‌های مختلف وقف ادامه داد: ما بستر‌های مختلفی را در قالب وقف، صلح، هبه و نذر مهیا کرده ایم تا هر کسی که آرزو دارد نامش در فهرست واقفین رضوی ثبت شود، بتواند در این عمل خیر حضور پیدا کند. این در حالی است که قبلاً فردی که قصد وقف کردن داشت باید حتماً دارای زمین یا ملک یا دارایی بود و درواقع، این یکی از راه‌ها بود. اما ما بستر‌های جدیدی را هم برای وقف ایجاد کرده ایم از جمله این که اگر مردم سهامی در کارخانه‌ها دارند می‌توانند سهام خود را وقف کنند، وقف پول داریم که با فتوای رهبری این مسئله جایز است.

مدیر توسعه وقف و مشارکت‌های اجتماعی بنیاد بهره وری آستان قدس رضوی افزود: وقف پول را به دو صورت برای مردم تعریف کرده ایم: اول، بحث وکالتی است. به این معنا که اگر فرد پولی دارد و می‌خواهد ما با این پول مستغلاتی بخریم یا در زائرسرا سوئیت بسازیم این کار به صورت وقف صورت می‌گیرد. البته این پول می‌تواند در حوزه‌های مختلف صرف شود. دومین نوع وقف هم، مشارکتی است؛ به طوری که با حداقل مبلغ یک میلیون تومان می‌توانند در این نوع وقف شرکت کنند.

شناسه خبر 77941