شناسه خبر:78567
1402/10/30 10:06:39

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان همدان از ایجاد کارخانه پرتودهی محصولات کشاورزی در ملایر خبر داد و گفت: این سامانه با ظرفیت سالانه 100 هزار تُن پاستوریزه و عقیم‌سازی محصولات کشاورزی به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، حسن محمدی با اشاره به ایجاد سامانه پرتودهی در شهرستان ملایر، اظهار کرد: پرتودهی مواد غذایی برای اهداف مختلف ازجمله از بین بردن میکروب، افزایش عمر مفید محصولات، مهار و مبارزه با آفات و عقیم‌سازی دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از کاربردهای شتاب‌دهنده‌های صنعتی استریلیزاسیون مواد غذایی و افزایش مدت ماندگاری آن‌ها است، افزود: هم‌اکنون در بسیاری از کشورهای جهان ازجمله آمریکا، کانادا، انگلستان و آلمان از این روش برای نگهداری مواد غذایی مختلف استفاده می‌شود.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: منظور از پرتودهی درواقع همان اصلی است که در پاستوریزه کردن شیر با استفاده از حرارت به کار گرفته می‌شود؛ انجام چنین فرآیندی روی مواد غذایی با پرتودهی غیر حرارتی گاهی پاستوریزه کردن سرد یا پاستوریزه کردن الکترونی نامیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه عقیم‌سازی نیز این طرح از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: صادرات انواع محصولات کشاورزی پس از عقیم‌سازی از ضروریات است؛ به‌ویژه که این سامانه قابلیت عقیم‌سازی انواع محصولات کشاورزی را دارد.

محمدی به ظرفیت سالانه 100 هزار تُن پاستوریزه کردن و عقیم‌سازی محصولات کشاورزی در این طرح اشاره کرد و افزود: نخستین سامانه پرتودهی در غرب کشور در ملایر احداث می‌شود؛ اگرچه مشابه این طرح در یزد و تهران درحال فعالیت است.

وی در ادامه یادآور شد: این طرح ازلحاظ ایمنی و بهداشتی همچنین علمی و تخصصی مورد تأیید بوده؛ به‌طوری که مجوزهای لازم را از سازمان انرژی اتمی دریافت کرده است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان همدان در پایان از بهره‌برداری این طرح در خردادماه سال آینده خبر داد و گفت: 350 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری سامانه پرتودهی محصولات کشاورزی است که با احداث سوله و خرید بخشی از ماشین‌آلات با سرعت چشمگیری درحال پیشرفت است.

 

شناسه خبر 78567