شناسه خبر:78712
1402/11/2 13:04:13
معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی کردستان:

اجرای رویداد بین‌المللی پیرشالیار هورامان نیازمند برنامه‌ریزی است

سپهرغرب، گروه خبر: معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: برنامه‌ریزی و تمهیدات لازم برای اجرای رویداد بین‌المللی پیرشالیار در منطقه جهانی هورامان اندیشده شود.

آرمان وطن‌دوست در نشستی که به‌منظور هماهنگی برگزاری مراسم بین‌المللی پیرشالیار و با حضور جمعی از مسئولان در منطقه هورامان برگزار شد، اظهار کرد: جشن عروسی پیرشالیار، مراسمی سنتی، کهن و تاریخی است که هرساله در اواسط بهمن‌ماه با حضور مهمانان و گردشگران زیادی در منطقه جهانی هورامان، شهر اورامان تخت برگزار می‌شود.

وی افزود: مراسم پیرشالیار و مراسم کومسای (جشن بهارانه پیرشالیار) هورامان دو رویداد مهمی بود که آبان‌ماه سال‌جاری به‌صورت بین‌المللی با ثبت آن در تقویم گردشگری کشور موافقت شد.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان بر لزوم مردمی برگزار شدن این رویداد بین‌المللی تأکید کرد و یادآور شد: امید است با توجه به ظرفیت‌های فراوان فرهنگی، تاریخی و طبیعی هورامان و با یک برنامه‌ریزی بلند مدت بتوانیم در جذب بیش‌ازپیش گردشگران داخلی و خارجی و همچنین تقویت اقتصاد گردشگری منطقه نقش‌آفرین باشیم.

اسکان و خدمات‌رسانی شایسته به مسافران و گردشگران، توزیع اقلام تبلیغاتی در مبادی ورودی شهر و منطقه جهانی هورامان، راه‌اندازی سایت معرفی مراسم و رویدادها و توانمندی‌های سنتی، فرهنگی، مذهبی و… و برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی در مسیرهای مواصلاتی هورامان ازجمله مواردی بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مراسم جشن عروسی پیر شالیار یکی از جشن‌های رایج در منطقه جهانی هورامان است که هر ساله در اواسط بهمن‌ماه و هم‌زمان با جشن سده به مدت سه روز در این منطقه برگزار می‌شود؛ این مراسم در واقع سالگرد ازدواج پیر افسانه‌ای به نام شالیار است که ریشه در اسطوره‌ها و اعتقادات و آئین قدیم مردم این سرزمین دارد.

شناسه خبر 78712