شناسه خبر:78886
1402/11/8 13:33:57

سپهرغرب- گروه درهای دری، فاطمه فراقیان: یک شاعر جوان همدانی بیان کرد: اگر هنرمند ازنظر مالی و روحی‌وروانی در شرایط مناسبی قرار بگیرد، می‌تواند آثاری خلق کند که به فرهنگ، ادب و هنر جامعه خود خدمت کند (در اندازه وسیعی).

رضا ابوذری با نام خدا سخنان خود را آغاز کرد و پس از عرض سلام خدمت خوانندگان، ابراز کرد: بنده از زمان کودکی در فضای شعر و شاعری بودم و در خاطرم هست که طی دوران دبستان چیزهایی نوشتم که صورت شعر و ردیف داشتند، اما گاهی دارای قافیه بودند و گاهی نبودند.
 
* یکی از پایه‌های اصلی هیئت‌ها، شعر است
وی با بیان اینکه همچنین از کودکی در فضاهای مذهبی حضور داشتم و در هیئت‌ها شرکت می‌کردم، گفت: می‌دانید که یکی از پایه‌های اصلی هیئت‌ها، شعر است؛ طوری که مداح شعری را می‌خواند و مردم آن را تکرار می‌کنند و همین شعر باعث ارتباط بهتر مردم با حضرات معصومین می‌شود. بنابراین من هم از همان سنین کم چون صدای خوبی داشتم، اشعار را می‌خواندم و جسته‌وگریخته مداحی می‌کردم.
 
* دوست داشتم با سرودن شعر و مداحی کرد، پُلی باشم برای ارتباط مردم با حضرات معصومین
 
این شاعر جوان همدانی با اشاره به اینکه از نوجوانی یعنی حدود 14 الی 15 سالگی به‌صورت جدی به نوشتن و سرودن علاقه‌مند شدم، ابراز کرد: دوست داشتم چیزی بنویسم که مردم تکرار کنند و من پُلی باشم برای ارتباط مردم با حضرات معصومین؛ نخستین چیزی که نوشتم یک مثنوی برای امام حسن مجتبی (ع) بود و همچنین یک رباعی برای امام زمان (عج) نوشتم؛ به یاد دارم که مثنوی‌ام دارای قافیه، وزن و ردیف درستی بود، اما رباعی‌ام مقداری ایراد قافیه داشت.
 
ابوذری با بیان اینکه از همان نوجوانی وارد انجمن‌ها شدم و کارم در بوته آزمایش قرار گرفت و شعر را حرفه‌ای‌تر و فنی‌تر یاد گرفتم، افزود: همچنین با فضاهایی خارج از همدان به‌ویژه قم آشنا شدم و دوستان بسیار خوبی را دیدم و اساتید بزرگ‌تری را پیدا کردم که اکنون و بعد از گذشت سال‌های زیاد، همچنان ارتباطمان ادامه دارد.
 
وی با اشاره به اینکه با انجمن‌های تهران هم در ارتباط بودم، اذعان کرد: در جلسات و دوره‌های آموزشی آن‌ها به مدت دو الی سه سال شرکت کردم؛ مانند دوره شعر انقلاب اسلامی. بزرگ‌ترین اساتید شعر معاصر را در آن دوره‌ها دیدم و از آن‌ها استفاده کردم و این مهم گره خورد و مصادف شد با شروع زندگی هنری من که تأثیر خوبی بر کارم داشت و باعث شد تجربه‌های شاعرانه بسیار خوبی داشته باشم.
 
این شاعر جوان همدانی با بیان اینکه بعد از آن در چرخه نوشتن قرار گرفتم و در شب شعرها و کنگره‌ها و فضاهای مختلف حضور پیدا کردم و الحمدلله کارم پیش رفت، اظهار کرد: هنوز هم به لطف خدا در این فضا هستم؛ در چندین کنگره برگزیده شده‌ام، دبیر و داور آن‌ها بوده‌ام و همچنین در دوره‌هایی منتقد شده‌ام و آثار را نقد کرده‌ام.
 
ابوذری با اشاره به اینکه در این زمینه و عرصه شعر و شاعری همیشه سعی کرده‌ام به جوان‌ترها کمک کنم، گفت: هنوز هم هرکاری از دستم بربیاد، برای آن‌ها انجام می‌دهم.
 
وی با بیان اینکه تاکنون کتابی چاپ نکرده‌ام اما در شُرف آن هستم، افزود: در جامعه ما بحث چاپ کتاب زمانی (دهه 80) در زندگی شاعرانه هر هنرمندی بسیار مهم بود و اگر کسی کتابی چاپ می‌کرد، نشان‌دهنده این بود که او به مرحله بالاتری رفته و آثارش به پختگی رسیده است؛ اما اکنون چاپ کردن کتاب خیلی ارزشی ندارد و درواقع اتفاق خیلی عجیب‌وغریبی نیست. چراکه افراد به‌سادگی می‌توانند یک یا چندکتاب چاپ کنند و کار سختی نیست! بنابراین نمی‌توان شاعری را با چاپ کتاب ارزش‌گذاری کرد.
 
* مشغول جمع‌آوری آثارم هستم که کارنامه کاری خودم را (تا این سن) چاپ کنم
 
این شاعر جوان همدانی با اشاره به اینکه اکنون در فضای شاعرانگی می‌بینیم که افراد سخت به چاپ کردن کتاب تن می‌دهند و اگر به این نتیجه می‌رسند که کتابی چاپ کنند به‌واقع می‌خواهند نقطه‌ای بر آثارشان (تا سنی) قرار دهند، ابراز کرد: برای مثال کتاب چاپ می‌کنند که مشخص شود تا 30 سالگی، این آثار من است؛ بنابراین بنده هم مشغول جمع‌آوری آثارم هستم که یک نقطه بر کارهایم تا این سن بگذارم و کارنامه کاری خودم را بتوانم چاپ کنم، انشاالله.
 
ابوذری با بیان اینکه در رابطه با حمایت‌های مدیران مسئول و متولیان فرهنگ باید بگویم هنر وابسته به افراد است، اظهار کرد: برای مثال شاعری اثری را در ایام محرم، فاطمیه، شب‌های قدر یا دیگر مناسبت‌های مذهبی خلق می‌کند که در افهام عمومی و بر زبان عامه مردم می‌افتد و در گوشی‌های طیف‌های مختلف مردم پخش می‌شود و یا یک نقاش مانند حسن روح‌الامین، اثری را خلق می‌کند که اقشار مختلف مردم با آن ارتباط برقرار می‌کنند؛ این موضوع نشان می‌دهد که چقدر فرد در هنر مهم است و اگر هنرمند ازنظر مالی و روحی‌وروانی در شرایط مناسبی قرار بگیرد، می‌تواند آثاری خلق کند که به فرهنگ، ادب و هنر جامعه خود خدمت کند (در اندازه وسیعی).
 
وی با اشاره به اینکه بنابراین حمایت کردن از هنرمندان در جامعه بسیار مهم است و ارگان‌هایی هستند که تنها وظیفه آن‌ها همین بوده و اگر این مسئولیت را از آن‌ها بگیرید دیگر دلیلی برای حضور و وجودشان ندارند، یادآور شد: همچون اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی، حوزه هنری، بسیج هنرمندان و دیگر ادارات و نهادها؛ بنابراین متولیان می‌بایست در درجه نخست شرایطی مهیا کنند که هنرمندان کشف شوند و پرورش پیدا کنند و در درجه دوم باید از آن‌ها حمایت شود که به‌لحاظ روانی و فکری در وضعیت خوبی باشند تا بتوانند ازنظر فرهنگی، هنری و ادبی به مردم خودشان خدمت کنند، اما اینکه چه مقدار به این مهم در جامعه ما پرداخته شده و می‌شود، جای سؤال است!
 
* گاهی اثر یک هنرمند به‌تنهایی با عملکرد همه دستگاه‌ها برابری می‌کند
 
ابوذری با بیان اینکه بسیار پیش می‌آید اثر یک هنرمند به‌تنهایی و یک‌نفره با عملکرد همه دستگاه‌هایی که نام بردم برابری می‌کند، اذعان کرد: یعنی کاری تولید می‌کند که در همه جامعه گسترش می‌یابد و این موضوع بازهم اهمیت مهیا کردن بستر برای هنرمندان را گوشزد می‌کند.
 
این شاعر جوان همدانی در انتها یکی از اشعار خویش را در وصف «حضرت امیر»، برایمان خواند:
 
«جان در وجود آمد و این‌سان مقدر است
 
سررشته‌ی حیات به دستان حیدر است
 
هرکس که چشم داشته دیده‌ست در غدیر
 
دست علی‌ست آن که به دست پیمبر است
 
قرآن ناطقی‌ست که لب بسته در سکوت
 
نهج‌البلاغه‌ای‌ست که بالای منبر است
 
در سختیِ زمانه علی را صدا‌ بزن
 
کو آن‌ دری که بسته‌تر از باب خیبر است؟
 
من نیز سائلانه به راهش نشسته‌ام
 
چشم فقیر اگر که به رویش منور است
 
دور خمار می‌رود آری خم غدیر
 
در دست با کفایت ساقی کوثر است»

شناسه خبر 78886