شناسه خبر:78919
1402/11/9 10:58:30
سرپرست اداره کل استاندارد استان همدان:

دو کارخانه همدان موفق به کسب استاندارد دانش‌بنیان شدند

سرپرست اداره کل استاندارد استان همدان با بیان اینکه استاندارد‌سازی و تأیید صلاحیت محصولات دانش‌بنیان و نانوفناور ازجمله موارد مد نظر این سازمان است، گفت: دو کارخانه در همدان موفق به گرفتن استاندارد دانش‌بنیان شدند.

سپهرغرب، گروه خبر- شهره کرمی : امیرمسعود مجیدی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از سال 1396 وظایف خاصی به‌عهده سازمان ملی استاندارد قرار گرفت، ابراز کرد: تنها مرجع رسمی اعطای نشان حلال و راه‌اندازی و تجهیز آزمایشگاه‌های اندازه‌شناسی، این سازمان است.

وی با اشاره به اینکه سازمان ما وظایف و مسئولیت‌های زیادی در جهت استاندارد‌سازی برعهده دارد، اظهار کرد: این سازمان وظایفش تنها مختص به جغرافیای کشور نیست، بلکه گستره جهانی دارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در دوران تحولی این سازمان چندین بند قانونی مغفول مانده بود که امروزه بیش‌ازپیش به آن توجه شده است، تصریح کرد: احیای نشان حلال محصولات کیفی ایرانی درحال رسیدن به حد جهانی است.

وی تأکید کرد: خالص‌فروشی در دستور کار این اداره قرار گرفته و تا پایان سال همه تولیدی‌های دارای پروانه استاندارد موظف به درج وزن اصلی کالای خود هستند و نباید هیچ کم‌فروشی اتفاق بیفتد.

مجیدی با اشاره به اینکه سازمان ما امروزه در بحث خدمات مانند خدمات پس از فروش خودرو و لوازم خانگی ورود پیدا کرده است، عنوان کرد: بازرسی از 155 مدرسه، سالن‌های ورزشی، پایانه‌های اتوبوس‌رانی، ایستگاه‌های راه‌آهن، فرودگاه‌ها، قالی‌شویی‌ها، دفاتر خدمات پستی، هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها و خانه‌های سالمندان نیز مورد نظارت ما قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه استاندارد‌سازی و تأیید صلاحیت محصولات دانش‌بنیان و نانوفناور مد نظر است، گفت: دو کارخانه در همدان موفق به گرفتن استاندارد دانش‌بنیان شدند که یکی از این پروانه‌ها امسال و دیگری سال گذشته صادر شده است.

سرپرست اداره کل استاندارد استان همدان افزود: کلیه کالاها و خدماتی که دارای نشان استاندارد هستند، می‌بایست نشان استاندارد جدید که به رنگ سبز درنظر گرفته شده است را بر محصولات خود درج کنند.

مجیدی توضیح داد: نشانه‌گذاری علامت استاندارد باید همراه کد 10 رقمی باشد که بعد از پیامک این کد به شماره 10001517، مصرف‌کننده کلیه مشخصات کالا را دریافت کند.

* صدور 59 مورد پروانه استاندارد اجباری

وی در ادامه تصریح کرد: بیش از 216 مورد بازنگری استاندارد‌های ملی، آموزش مدیران کنترل کیفیت بیش از 6 هزار نفرساعت، آموزش برون‌سازمانی دو هزار نفرساعت، صدور 59 مورد پروانه استاندارد اجباری، 145 مورد تمدید و ابطال، صدور 6 مورد پروانه تشویقی، یک‌هزار مورد بازرسی از تولیدی‌های زیر پوشش، بیش از 46 مورد بازرسی فنی انرژی از صنایع انرژی‌بر و یک‌هزار و 365 مورد نمونه‌برداری از واحد‌های تولیدی، ازجمله کارهای انجام‌شده توسط همکاران ما است.

* 6 هزار و 700 مورد بازرسی در طرح طاها

این مقام مسئول به دیگر اقدامات این سازمان پرداخت و افزود: 6 هزار و 700 مورد بازرسی در طرح طاها تا پایان سال انجام خواهد شد و بازرسی و کنترل ویژه بازار در ماه مبارک رمضان و شب عید ازجمله موارد مد نظر ما است.

وی درخصوص بازرسی‌های انجام‌شده برای صادرات یادآور شد: از ابتدای سال کار بیش از 400 مورد کالای مشمول استاندارد اجباری برای صادرات همچون کشمش انجام شده است و 50 مورد کالای وارداتی نیز توسط این سازمان مورد ارزیابی قرار گرفت.

مجیدی در ادامه درخصوص بازرسی‌های انجام‌شده افزود: 618 مورد بازرسی از تجهیزات شهر بازی و زمین‌های بازی، بازرسی از پنج هتل و دو هتل‌آپارتمان ازجمله موارد انجام‌شده از سوی این سازمان است.

سرپرست اداره کل استاندارد استان همدان در ادامه با اشاره به اینکه تمام بهره‌برداران شهر بازی‌ها مکلف به رعایت نکات ایمنی هستند و در غیر این‌ صورت تجهیزات فاقد گواهینامه ایمنی پلمب خواهند شد، عنوان کرد: 9 شهر بازی در استان پلمب شده است و از این تعداد برخی نسبت به رفع مشکل خود اقدام کردند.

* انجام 2 هزار و 917 مورد اندازه‌شناسی و اوزان

وی خبر از دو هزار و 917 مورد اندازه‌شناسی و اوزان داد و افزود: تا پایان سال پنج هزار و 500 ترازو مورد آزمون قرار خواهد گرفت؛ البته تاکنون از 333 باسکول بازرسی شده است.

این مقام مسئول با اشاره به بیش از دو هزار آزمون درخصوص نمونه‌های پیش‌بسته‌بندی، گفت: نتایج به واحدهای تولیدی و مراجع ذی‌ربط اعلام شدند.

مجیدی با تأکید بر اینکه همه واحدهای تولیدی آرد استان دارای پروانه استاندارد ملی هستند، ابراز کرد: با توجه به علاقه‌مندی مردم به نان‌های با رنگ روشن، نیاز است تا درخصوص خواص نان‌های تیره و دارای سبوس اطلاع رسانی شود تا مردم به این مهم آگاه باشند.

وی در پایان افزود: استاندارد مطابق با قانون بر آب‌های بسته‌بندی وظیفه نظارت دارد و در زمینه آب لوله‌کشی اگر دستگاه‌های نظارتی بخواهند، ما ورود و نتیجه را اعلام می‌کنیم؛ اما آب لوله‌کشی به‌طور قطع استانداردهای لازم را دارد.

 

شناسه خبر 78919