شناسه خبر:79073
1402/11/14 10:12:40

سپهرغرب، گروه متن زندگی: سیگار کشیدن در محیط ‌های بسته یکی از مشکلات آپارتمانی است؛ این بوی نامطبوع برای همسایگان آزار دهنده است اما آیا با قوانین آپارتمان نشینی می‌توان برای آن راهکاری یافت؟

شهرنشینی و تبدیل خانه‌های شخصی به آپارتمان‌ها با فضاهای مشاع در کنار ایجاد فرهنگی به‌نام فرهنگ آپارتمان‌نشینی موجب گسترش قوانین نیز شده است. رعایت نکردن قوانین این فرهنگ در بسیاری از موارد موجب به دردسر افتادن ساکنین و سلب آسایش آن‌ها می‌شود. یکی از مشکلاتی که بسیاری از ساکنین با آن مواجه هستند، بوی سیگار همسایگان است. در این مطلب قصد داریم قوانین سیگار کشیدن در آپارتمان و مشاعات آن را بررسی کنیم.
سیگار کشیدن در مشاعات آپارتمان ممنوع
دود سیگار نه تنها برای فرد سیگاری بلکه برای تمام اطرافیان او که در معرض استعمال آن هستند نیز خطرناک است. در فرهنگ آپارتمان نشینی همانطور که باید مراقب باشیم صدای موسیقی باعث آزار همسایه‌ها نشود باید مراقب باشیم بوی سیگار کشیدمان هم سایر همسایه‌ها را آزار ندهد. بنابراین سیگار کشیدن در مشاعات ساختمان که شامل؛ پشت بام، حیاط، راهروها، راه‌پله‌ها، پاگردها، باغچه، ورودی پارکینگ، لابی، دربورودی، فضای آسانسور، شوفاژ خانه، اتاق سرایداری، فضای مربوط به تاسیسات گرمایشی یا سرمایشی و حتی در چهاردیواری منزل چنانچه بوی آن به حریم همسایه میرود، ممنوع است.
 ماده قانونی ممنوعیت سیگار در آپارتمان
پخش بوی سیگار، ایجاد حساسیت، به خطر افتادن سالمندان و کودکان، آلودگی فضای خانه و هزاران دلیل دیگر از جمله عللی است که قانون سیگار کشیدن در مشاعات را ممنوع کرده است. فرد سیگاری با سیگار کشیدن خود در آپارتمان نه‌تنها آسایش سایر ساکنین را سلب کرده بلکه حقوق اجتماعی آن‌ها را نیز نقض کرده است. لذا قانون گذار با وضع قوانینی سعی کرده رفاه همه ساکنین را فراهم کند. قوانینی زیر نشان میدهد که سیگار کشیدن در آپارتمان پیگرد قانونی دارد و ساکنین می‌توانند نسبت به همسایه خاطی اعلام شکایت کنند:
طبق ماده 7 آیین‌نامه اجرایی قانون جامع کنترل دخانیات، برای حفظ سلامتی عمومی ساکنین در برابر استنشاق تحمیلی دود محصولات دخانی، استعمال سیگار، قلیان یا نظایر آن ممنوع است.
بر اساس ماده 91 منشور حقوق شهروندی، تمام شهروندان حق دارند در محیطی زندگی کنند که عاری از آسیب‌های فردی و اجتماعی مواد مخدر و روانگردان باشد.
تبصره یک ماده 13 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات عنوان می‌کند که قانونگذار برای کنترل سیگار کشیدن در آپارتمان و وسایل نقلیه‌ی عمومی یا مکان‌های عمومی دیگر برای این رفتار جزای نقدی تعیین کرده است. حکم جزای نقدی برای سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی بین 5 تا 10 هزار تومان است که هیئت دولت می‌تواند هر سه سال یک بار و بر اساس نرخ رسمی تورم میزان آن را تغییر دهد.
 شکایت از فرد سیگاری در آپارتمان
شکایت همیشه بهترین راه‌حل نیست، هرچند که قاون‌گذار با وضع قوانین بالا امکان شکایت را فراهم کرده است، اما همیشه راه‌حل‌های بهتری نیز وجود دارد. صحبت‌کردن و بیان مشکل با فردی که بوی سیگار او موجب سلب آسایش شما شده است، در گام اول بهترین راه‌حل است. چنانچه فرد خاطی توجهی به صحبت‌های شما نکرد بهتر است مشکل خود را با مدیر یا هیئت مدیره ساختمان در میان بگذارید و از آن‌ها بخواهید تا با روش مسالمت‌آمیز مشکل شما را برطرف کنند. اما چنانچه فرد خاطی همچنان به تذکرات بی‌توجه بود و بهتر است مدیر ساختمان به نمایندگی از ساکنین یک اظهار نامه‌ای در این خصوص پر کرده و تقدیم شورای حل‌اختلاف محل نماید.چنانچه شورای حل اختلاف نیز نتوانست فرد خاطی را مجاب کند که از این عمل مجرمانه خود دست بردارد، مدیر اظهار نامه خود را تحویل دادگاه داده و شکوائیه تنظیم نماید. دادگاه پس از بررسی فرد خاطی را به جریمه نقدی مطابق با سال تنظیم شکوائیه می‌نماید.
 سخن پایانی
آپارتمان یعنی فضایی کوچک برای تعداد زیادی از افراد، رعایت نکردن قوانین آپارتمان نشینی نه تنها موجب می‌شود خود فرد آرامش خود را از دست بدهد بلکه موجب سلب آسایش سایرین نیز می‌شود. اما درصورتی‌که ساکنین با ممنوعیت سیگار کشیدن در آپارتمان آشنا باشند و اصول آن را رعایت کنند، می‌توانند بدون چالش و دغدغه در کنار هم زندگی کنند و دیگر نیازی به صحبت و تذکر و شکایت و جریمه و سایر درگیری‌های روند دادرسی نیست.

شناسه خبر 79073