شناسه خبر:79094
1402/11/14 11:52:33

نداشتن آگاهی و رعایت نکردن نکات مربوط به پارک خودرو در کوچه یا معابر عاری از مجازات نیست، از همین رو ارتقای سطح آگاهی از جزئیات قانون جای پارک از الزامات به‌شمار می‌رود، در این بین لازم است بدانیم کوچه بن‌بست مختص ساکنان آن است و دیوارهای ساختمان‌های واقع در آن متعلق به ساکنان بن‌بست است.

شهرنشینی مستلزم رعایت قوانین و قواعد شهری است و کارشناسان بر این باورند شهرنشینان هنگامی که به حقوق یکدیگر احترام بگذارند و به مسئولیت‌های خویش در برابر شهر و اجتماع عمل کنند، به «شهروند» ارتقا پیدا می‌کنند.

حقوق شهروندی نیز مجموعه حق‌هایی است که هر کدام از شهروندان از آن برخوردارند و باید توسط دیگر شهروندان و حاکمیت رعایت شود، حقوق شهروندی در ایران نیز مانند بسیاری از کشورها پذیرفته شده که بارزترین و مهم‌ترین نمود آن قانون اساسی است که در اصول 32، 34، 35، 37، 38 و 39 به آن اشاره شده است.

بنا به اهمیت مباحث حقوق شهروندی، به مشکلات پارک خودرو پرداخته می‌شود؛ شهرهای بزرگ به دلیل ترافیک سنگین به پارکینگ‌های دائمی خودروها تبدیل شده‌اند، مشکل پارک خودرو در نقاط مختلف شهر همواره بسیاری از شهروندان را سردرگم کرده است، کوچه‌های بن‌بست نیز همچون خیابان‌های کوچک و بزرگ مستثنا از پارک خودروها نیستند، کوچه‌هایی که برخی مالکان ساختمان‌ها ادعای مالکیت خیابان یا کوچه را هم دارند و مانع پارک خودروها می‌شوند، از این‌رو مشکلاتی بر سر پارک خودرو همیشه وجود دارد، بیش از 50 درصد شکایت‌های همسایه‌ها و شهروندان در شهرهای بزرگ از یکدیگر مربوط به سد معبر یا پارک کردن نامناسب خودروها می‌شود، اما آیا به لحاظ قانونی فضای کوچه ملک مطلق ساختمان‌ها محسوب می‌شوند؟ چه حق و حقوقی نسبت به اطراف ملکمان داریم؟ اگر ساکن جایی هستیم که خودروها مزاحم می‌شوند، باید چه کنیم؟ پنچری و تهدید جواب می‌دهد؟ اگر کسی مانع پارک خودرو شد یا به خودرو پارک شده خسارت زد، چه کنیم؟ چگونه شکایت کنیم؟

طبق ماده 24 قانون مدنی ایران هیچکس نمی‌تواند نسبت به راه‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌های عمومی ادعای مالکیت کند، زیرا جزو اموال عمومی محسوب می‌شود، از نظر قانون فضای کوچه، در ملکیت هیچ شخص خاصی نیست و به عموم مردم تعلق دارد (ماده 24 قانون مدنی) و با رعایت سایر قوانین، هر کسی می‌تواند از منافع آن بهره‌مند شود (ماده 92 قانون مدنی)، بنابراین تا زمانی که سد معبر نکرده باشید یا در جایی که توقف ممنوع اعلام نشده، توقف نکرده باشید، پارک کردن در کوچه حق شما است.

**حق پارک خودرو در بن‌بست تنها برای اهالی آن است

طبق نظر قانون کوچه بن‌بست مختص ساکنان آن کوچه است و دیوارهای ساختمان‌های واقع در بن بست متعلق به ساکنان آن بن‌بست بوده و شخصی غیر از اهالی کوچه حق پارک اتومبیل در آن را ندارند، بنابراین ساکنان بن‌بست حتی می‌توانند ورودی بن‌بست خود را با زنجیر ببندند تا خودروی غیر نتواند وارد آن شود و رفت و آمد فقط برای ساکنان آن کوچه صورت پذیرد، اما کوچه‌هایی که بن‌بست نیست متعلق به عموم است و پارک خودرو جلوی دیوار منزل یا دیوار مغازه یک فرد (در کوچه‌هایی که بن‌بست نیست) به شرط نداشتن مزاحمت بلامانع است.

پارک خودرو در حیاط مشاع در صورت رضایت نداشتن ساکنان ساختمان ممنوع است، همچنین پارک خودرو کنار دیوار یک ساختمان واقع در کوچه تنگ اگر مانع خروج یا ورود خودرو به ساختمان مقابل پارکینگ شود یا ورود به کوچه و خروج از آن را سخت کند، مصداق مزاحمت است و تخلف به حساب می‌آید.

 

 

شناسه خبر 79094