شناسه خبر:79586
1402/11/29 11:23:36

سپهرغرب، گروه - زهره پوروهابی :

سال 96 که راه‌آهن همدان در قالب پروژه‌های تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری افتتاح شد، ایستگاه به‌سامانی نداشت و جاده دسترسی آن که باید مردم را به این ایستگاه خارج از شهر می‌رساند نیز از امکانات مناسب برخوردار نبود و هنوز هم بعد از گذشت هفت سال، این جاده دسترسی تکمیل نشده است. فقط بخش‌هایی از آن تعریض شده، اما هنوز نه روشنایی دارد، نه محافظ و گاردریل برای آن نصب شده است. به این وضعیت یک مشکل دیگر در ایام سرد سال اضافه می‌شود و آن اینکه با بارش برف کسی برای پاک‌سازی آن اقدام نمی‌کند؛ چون نه شهرداری مسئولیت آن را می‌پذیرد و نه راهداری! به‌عنوان نمونه در بارش برف شنبه‌شب با توجه به اینکه بلیت به مردم فروخته شده بود، ساعت 23 مردم ناچار بودند در جاده تاریک، بدون حفاظ و البته لغزنده برای رسیدن به ایستگاه قطار حرکت کنند! فارغ از گردشگرپذیر بودن همدان و اینکه راه دسترسی امن یکی از بدیهی‌ترین الزامات آن است، این سؤال مطرح می‌شود که آیا اداره کل راه‌آهن غرب کشور که ظاهراً در همدان مستقر است، اصلاً مسئولیتی در برابر مسافران برای خود متصور است؟ اگر در بارندگی شنبه‌شب برای یکی از مراجعان به ایستگاه قطار سانحه‌ای رخ می‌داد، چه کسی پاسخگو بود؟ و درعین‌حال باید پرسید چگونه همدان عنوان پُرطمطراق پایتخت گردشگری آسیا را به دوش می‌کشد، اما مسئولان برای یخ‌زدایی از مسیر دسترسی به راه‌آهن فقط در حد شن‌پاشی تمهید می‌کنند و هیچ نگرانی هم به دل راه نمی‌دهند؟

براساس شنیده‌ها ظاهراً بخت پروژه تعریض و سامان‌دهی این جاده به زلف شرکت ساخت و توسعه گره‌ خورده است و تو چه می‌دانی این شرکت در همدان چقدر جهادی عمل می‌کند؟! ازجمله پروژه کنارگذر غربی و شرقی همدان که خدا می‌داند چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد! جالب‌‌تر و البته دردناک‌تر اینکه مسئولان این شرکت اصلاً خود را پاسخگو به افکار عمومی و رسانه نمی‌دانند و این بیشتر خالی بودن دست حضرات را به ذهن متبادر می‌کند.

بگذریم، شرکت ساخت و توسعه یا هر شرکت دیگری اگر مسئولیت این پروژه را به‌عهده گرفته است، باید بداند جنس این طرح از نوع اضطراری است که با ایمنی و جان مردم مرتبط است؛ بنابراین باید هرچه زودتر برای جذب اعتبار و هر کاری که موجب به‌سامان شدن آن می‌شود، اقدام کند.

این‌روزها بازار سخنرانی نماینده‌های مستقر داغ است، ما که از قطار برقی و پُرسرعت همدان- تهران مأیوس شده‌ایم، حداقل بزرگواران کاری برای جذب اعتبار کافی برای سامان‌دهی این مسیر تقریباً 10 کیلومتری بکنند که تا قبل از پایان دوره این مجلس مسیر مذکور از دسترسی ایمن برخوردار شود.

کوتاه سخن اینکه درست است وضعیت اقتصادی کشور مطلوب نیست، اما این دور از شأن مردم استان همدان است که بعد از گذشت هفت سال یک جاده تقریباً 10 کیلومتری این‌گونه ناقص و ابتر بماند.

زهره پوروهابی

شناسه خبر 79586