شناسه خبر:79929
1402/12/8 11:37:47
مدیر امور طیور و پرورش زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد:

توزیع 10 هزار اصله نهال توت از نیمه اسفندماه در استان همدان

مدیر امور طیور و پرورش زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از توزیع 10 هزار اصله نهال توت یارانه‌دار از نیمه اسفندماه در استان خبر داد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، میثم پورطلوعی با اشاره به توسعه صنعت نوغانداری در استان، اظهار کرد: نوغانداری ازجمله فعالیت‌های جانبی کشاورزی به‌شمار می‌رود که درآمد نسبتاً مناسبی به دنبال دارد.

وی سرمایه‌گذاری کم و بازگشت سریع سرمایه، پرورش نهال توت در انواع خاک‌ها با کیفیت‌های مختلف متناسب کاشت نهال و توسعه مزارع توت با امکانات موجود کشاورزان را شماری از ویژگی‌های صنعت نوغانداری دانست.

مدیر امور طیور و پرورش زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه یادآور شد: نهاده‌های این صنعت در دو بخش نهال توت و تخم نوغان است؛ به‌نحوی که سالانه علاوه‌بر تخم نوغان، نهال توت به متقاضیان علاقه‌مند و دارای شرایط پرورش با یارانه اختصاص پیدا می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه امسال نیز همچون سال‌های گذشته در راستای توسعه توتستان‌های استان 10 هزار اصله نهال توت به استان اختصاص یافته که از نیمه اسفندماه بین متقاضیان پرورش کرم ابریشم توزیع می‌شود، تصریح کرد: این تعداد نهال توت یارانه‌ای از توتستان‌های مازندران و گیلان به استان ارسال می‌شود.

پورطلوعی به مزیت‌های کاشت نهال توت اشاره کرد و افزود: کاشت در حاشیه اراضی حاصلخیز از مهم‌ترین مزایای توسعه توتستان‌های استان است.

وی در بخش دیگر با تأکید بر اینکه نهال توت سه سال زمان نیاز دارد تا ازنظر میزان برگ تولیدی بازدهی بالایی داشته باشد، بیان کرد: همه‌ساله در اسفندماه نهال توت به‌عنوان خوراک کرم ابریشم در صنعت نوغانداری بین متقاضیان توزیع می‌شود.

مدیر امور طیور و پرورش زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در پایان با اشاره به اینکه توسعه نوغانداری به‌عنوان فعالیت جانبی و زودبازده در دستور کار واحد طیور سازمان جهاد است، متذکر شد: همچنین علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت مجوز مشاغل خانگی در راستای توسعه پرورش نوغان به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه کنند.

 

شناسه خبر 79929