شناسه خبر:80125
1402/12/13 13:24:36

سپهرغرب-گروه خبر:قفل زنگ گرفته درب آهنی جلوی حیاط را با هر زحمتی بود باز کردم، محوطه بیرونی پر شده بود از برگ‌های انباشته درختان اطراف که باد آن‌ها را با خود آورده بود، درب آهنی بزرگ را که کنار کشیدم، صدای بال زدن پرندگان در سوله خاک گرفته کارخانه پیچید، گویا این سکوت و خاموشی دستگاه‌های کارخانه، مأمنی شده بود برای لانه پرندگان.

یحیی پیشگو صاحب جدید کارخانه از دو سال قبل که این کارخانه متروکه را خریده بود، می‌گوید و ادامه داد: وقتی چشمم به وسایل کارخانه که در زیر انبوهی از «گرد و غبار و تار عنکبوت» رنگ و رویی نداشتند افتاد، دلم بدجور می‌سوخت برای سرمایه‌ای که اینچنین بلااستفاده مانده بود.

*همتی برای زنده کردن طرحی در کما

با صاحب اولی کارخانه در زندان ملاقات کردم و با پیشنهاد معقولی طرح را خریداری کردم، از لحظه ای که این طرح مال من شد، عزم و همت و اراده‌ام را برای پویایی و زنده بودنش به‌کار بستم.

چند کارگر شروع به فعالیت کردند و با جمع‌آوری گرد و غبار و وسایل خراب، رنگ‌آمیزی در و دیوار و تعمیر و جایگزینی و نصب وسایل جدید به سرعت آغاز شد.

بوی زندگی و نشاط و طراوت همه محوطه را فراگرفته بود، گویی بارقه امید در رگ‌های بسته این کارخانه تابیده شده بود و اکنون زندگی و حیات در اینجا معنی دیگری داشت.

*بانک‌هایی که یار نبودند و بار شدند

مدیر کارخانه تولید کابل برق و سیم کیان افشار از سختی‌ها و مشکلاتی که متحمل شده بود می‌گفت و کلمه کلمه حرف‌هایش برایم دلنشین بود چراکه توانسته بود حیات را در رگ‌های مرده طرحی جاری کند که اکنون به جای مأمن پرندگان و لانه عنکبوت، سرپرست 59خانواده ایلامی در آن ارتزاق می‌کردند و چه چیزی بهتر از ایجاد امید و شغل و درآمد برای این همه بیکار.

پیشگو در خصوص بدهی‌های کارخانه گفت: چون مدت قابل توجهی از سررسید تسهیلاتی که صاحب قبلی کارخانه گرفته بود، سپری شده بود رقم هرکدام از تسهیلات ده‌ها برابر شده بود به‌عنوان مثال بابت یک فقره تسهیلات سه میلیارد و 400 میلیون ریال بیش از 37 میلیارد ریال رسیده و پرداخت شد یا یک فقره دیگر با رقم یک میلیارد و 300 ریال به بیش از یک 14 میلیارد ریال رسیده بود.

هرچند تلاش و تکاپوی من برای برداشتن سنگ‌های ریز و درشتی پیش پایم و رفع بدهی‌ها کم نبود اما مسائل ریز و درشتی دیگری وجود داشت که بعضی وقتی‌ها برای احیای طرح مرا دلسرد می‌کرد.

*احیای طرح متروکه با آورده شخصی

برای صاف کردن همه بدهی‌های ریز و درشتی بانکی و شخصی با کمک آورده شخصی خودم دست به کار شدم و در مراحل مختلف بیش از 320میلیارد ریال پرداخت کردم و با استقرار خط تولید جدید و تجهیز کلی وسایل نو چرخ‌های حیات در این کارخانه به راه افتاد.

پیشگو اظهار کرد: تولید انواع سیم و کابل با ظرفیت 10 هزار تن در سال و با سرمایه شخصی 640 میلیار ریال حاصل این همت و تلاش برای احیای این کارخانه متروکه بود.

مدیر کارخانه تولید کابل برق و سیم کیان افشار افزود: اکنون محصولات این کارخانه در بازار استان‌های تهران، همدان، کرمانشاه و به‌تازگی در کشور عراق به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: این طرح با اشتغال‌زایی 59 نفر نیرو اکنون یکی از طرح‌های خوب شهرستان ملکشاهی است و طرح تجهیزات جانبی آن نیز با 50درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.

این کارآفرین، دلیل اصلی ورشکستگی صاحب قبلی طرح را کمبود نقدینگی برشمرد و گفت: با تلاش و اراده قوی برای خدمت به وطن و سرزمینم همه بدهی‌های بانکی و مشکلات پیش روی طرح را رفع کردم و این کارخانه کامل بازسازی شده است.

مدیر کارخانه تولید کابل برق و سیم کیان‌افشار با قدردانی از تلاش‌ها و پیگیری‌های معاون اقتصادی استانداری ایلام گفت: ایشان در رفع و پیگیری مشکلات در نشست‌های مختلف ستاد تسهیل کمک زیادی برای احیای طرح کردند.

پیشگو تأکید کرد: اکنون یک کارخانه دیگر با 50درصد پیشرفت فیزیکی در دستور کار دارم که طرح تولید محصولات الکترونیکی است و پس از بهره‌برداری برای 120نفر اشتغال‌زایی مستقیم دارد.

**حمایت از تولید نباید شعار باشد

وی گفت: وقتی مقامات ارشد نظام و مسئولان گفتمان حمایت از تولید را بیان می‌کنند نباید این سخنان تنها در حد شعار بماند.

وی افزود: در همه جلسات رفع موانع باید مشکلات اصلی تولیدکنندگان حل و رفع شود تا آنان با علاقه بیشتری برای تداوم کارها پیشقدم شوند.

مدیر کارخانه تولید کابل برق و سیم کیان افشار در خصوص دریافت تسهیلات برای احیای طرح گفت: خوشبختانه همه اعتبارات و هزینه مورد نیاز برای احیای این طرح با آورده شخصی بوده و از هیچگونه تسهیلات بانکی استفاده نکرده‌ام.

پیشگو اظهار کرد: سیستم بانکی نیاز است که توجه ویژه‌ای به امر تولید داشته باشند و تنها مثل یک بنگاه مالی عمل نکند.

*حمایت بانک‌ها برای اختصاص «ال سی» و خرید دین

وی تنها خواسته خود از بانک‌های استان را اختصاص « ال سی» و خرید دین اعلام کرد و گفت: با توجه به تأمین مواد اولیه و حجم بالای هزینه آن نیاز است که بانک‌ها در ایلام نیز همانند سایر استانها همراه ما تولید کننده‌ها باشند و بدون هیچ گونه تسهیلاتی تنها با اختصاص ال سی و یا خرید دین ما را حمایت کنند.

ووی گفت: با توجه به پیگیری از طریق سایر واحدهای فعال کشور بیشتر تولید کنندگان کشور با ال سی فعالیت می‌کنند ما نیاز داریم که بانک‌ها کمک کنند و یا با خرید دین حامی ما باشند.

مدیر کارخانه تولید کابل برق و سیم کیان افشار اضافه کرد: اکنون این کارخانه روزی سه میلیارد تومان مواد اولیه نیاز دارد که در صورت همکاری بانک‌ها مشکل ما حل می‌شود.

سخن پایانی با مسئولانی که تعهد و مسئولیتی در قبال نظام و جامعه و آینده کشور دارند، انتظار دلسوزی و همتی بلند است برای حمایت از همه کارآفرینانی که می‌توانند با سرمایه خود به خارج بروند و بهتر زندگی کنند اما با شوق و قلب تپنده خود ماندن و خدمت کردن در کشور را ترجیح می‌دهند تا سازندگی و آبادانی و خودکفایی را به ارمغان بیاورند.

 

شناسه خبر 80125